تداول کتبی و نه شفاهی صرف نقل کرده است ولذا افرادی که از آنها نقل حدیث کرده همگی از اصحاب تألیفات در بین شیعه بودهاند؛ در حالی که نواب اربعه تألیفات حدیثی نداشتهاند.۱
کتاب کافی
این کتاب شانزده هزار و صد و اندی روایت دارد۲ که در سه بخش عمده «اصول»، «فروع» و «روضه» تنظیم شده است. بخش نخست، شامل روایات اعتقادی و احیاناً اخلاقی، بخش دوم، روایات فقهی و بخش سوم حاوی خطبهها، نامهها و اندرزهای امامانعلیه السلام است. اصول کافی شامل ۳۷۸۵ روایت میشود که تقریباً یک چهارم تمام کتاب است و روضه کافی ۵۹۷ روایت و فروع کافی نزدیک به دوازده هزار روایت در بردارد. فهرست تفصیلی ابواب کتاب به شرح زیر است:۳
۱. کتاب العقل و الجهل؛ ۲. کتاب فضل العلم؛ ۳. کتاب التوحید؛ ۴. کتاب الحجه؛ ۵.کتاب الایمان و الکفر؛ ۶. کتاب الدعاء؛ ۷. کتاب فضل القرآن؛ ۸. کتاب العشره.
۱. کتاب الطهاره؛ ۲. کتاب الحیض؛ ۳. کتاب الجنائز؛ ۴. کتاب الصلاة؛ ۵. کتاب الزکاة؛ ۶. تتمة کتاب الزکاة؛ ۷. کتاب الصیام؛ ۸. کتاب الحج؛ ۹. کتاب الجهاد؛۱۰. کتاب المعیشه؛ ۱۱. کتاب النکاح؛ ۱۲. کتاب العقیقه؛ ۱۳. کتاب الطلاق؛ ۱۴. کتاب العتق و التدبیر و الکتابه؛ ۱۵. کتاب الصید؛ ۱۶. کتاب الذبائح؛ ۱۷. کتاب الاطعمه؛ ۱۸. کتاب الاشربه؛ ۱۹. کتاب الزی و التجمل و المروءة؛ ۲۰. کتاب الدواجن؛ ۲۱. کتاب الوصایا؛ ۲۲. کتاب المواریث؛ ۲۳. کتاب الحدود؛ ۲۴. کتاب الدیات؛۲۵. کتاب الشهادات؛ ۲۶. کتاب القضاء و الاحکام؛ ۲۷. کتاب الایمان و النذور و الکفارات.
نسخههای مخطوط متعددی از این کتاب در دست است و تاکنون چاپهای چندی نیز به خود دیده که گزارش نسبتاً کافی جناب آقای دکتر محفوظ در مقدمه کتاب، ضرورتی برای پرداختن دوباره نمینهد.
1.. یگانه اثر یادشده در منابع رجالی، رسالهای از ابوالعباس حمیری است که پرسش و پاسخهایی دارد که وی از طریق محمد بن عثمان عَمری از امام عسکریعلیه السلام سؤال کرده و پاسخ آن را گرفته است و البته نگارش آن نیز از شخص حمیری بوده و عَمری تنها نقش واسطه را ایفا کرده است. (ر.ک: نجاشی، رجال، ص۲۲۰).
2.. دربارۀ تعداد روایات کافی اختلاف نظر هست، اما غالباً آن را بین ۱۶۱۲۱ تا ۱۶۱۹۹ دانستهاند. (ر.ک: صدر، نهایة الدرایه، ص۵۴۰ و معارف، پژوهشی در تاریخ حدیث شیعه، ص۴۶۳).
3.. در عناوین بابها و ترتیب آنها اختلافات اندکی در نسخهها به چشم میخورد (ر.ک: رجال نجاشی و طوسی، ذیل نام کلینی). در اینجا نسخۀ چاپی متداول معیار قرار گرفته است.