هدایت قدم به قدم امیرالمؤمنینعلیه السلام در روشن ساختن حقیقت قدر برای اوست.۱ روایت از او در کمال الدین بر جمع شدن کمالات انبیا در امام علیعلیه السلام دلالت دارد.۲
ملاحظه این دو روایت نشان میدهد برقی ضمن توجه به شخصیت عبدالملک روایاتی از وی نقل میکند که پذیرش آن اگر به تنزیه وی منجر نشود، به حکم اقرارِ مخالف، خالی از اشکال است. این خود نشان از دقت برقی در تعامل با میراث حدیثی راویان دارد. از همین جا میتوان به معناداری روایت او از ضعیفانی همچون وهب بن وهب نیز پی برد.
علی بن محمد ابوقتاده قمی
اگرچه عدد روایات وی در کتب اربعه به ۴۱ روایت ـ با احتساب روایات تکراری ـ میرسد، برقی تنها یک روایت از او در کتاب مجالس دارد. احمد اشعری دو روایت از او در کتب اربعه و احمد برقی هفت روایت در مجالس شیخ از او نقل کردهاند. این احتمال در ذهن قوت میگیرد که روایاتِ در اختیار او به سبب همطبقه بودن با محمد بن خالد از طرق دیگری به دست وی رسیده و نقل شده باشد.
عمرو بن ابراهیم ازدی
عبارت «کوفی ثقه» در حق وی، با ملاحظه کمروایتی او و گزارش سه روایت در کافی و دو روایت در محاسن از جانب برقی، نشان از اعتنای او به راویان ثقه اما کم روایت دارد.
احمد بن نضر خزاز
تمام دوازده روایت او در محاسن را محمد بن خالد نقل کرده است، اما هیچیک از پنج روایت او در بصائر را وی نقل نکرده است. در کتاب شریف کافی او شش روایت از احمد دارد که از چهار روایت محمد بن عبدالجبار و ابراهیم بن هاشم بیشتر است. ناگفته نماند ۳۳ روایت او در این کتاب را محمد بن سالم که مصاحب او بوده، نقل کرده است.
هارون بن جهم
محمد بن خالد برقی دوازده روایت از سیزده روایت او در محاسن را نقل میکند. وی که «کوفی