105
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

مرتبط بوده و میراث ایشان را روایت کرده‏اند. در ذیل به این افراد و میزان ارتباط مشایخ قم با ایشان و در نهایت ارتباطات خود این افراد با یکدیگر اشاره خواهد شد.

محمد بن اورمه

أبوجعفر محمد بن أورمه قمی از اصحاب امام رضاعلیه السلام شمرده شده۱و امامت امام هادیعلیه السلام را نیز درک کرده است. قمی‏ها وی را به غلو متهم کردند؛ به‏گونه‏ای که تصمیم بر قتل او گرفتند.۲ این اتهام سبب شد در طبقات بعد نیز کسانی چون ابن ولید و صدوق دست به گزینش و استثنای روایات او بزنند و منفردات وی را نپذیرند.۳ البته این اتهام را رجالیان بغداد چندان نپذیرفتند. نجاشی کتب وی را غیر از یک کتاب، صحیحة الحدیث معرفی می‏کند۴ و ابن غضائری این کتاب را نیز منتسب به او شمرده، معتقد است حدیث وی پیراسته از فساد و عیب است.۵ متهم شدن ابن اورمه به غلو سبب شد با وجود کتاب‏های متعدد وی، تنها حجم محدودی از روایات او به ما برسد.۶ این مجموعه از روایات ابن اورمه نیز که عمدتاً در آثار کلینی و صدوق وارد شده، بیشتر با واسطه سه تن از راویان که خود متهم به غلو یا مشکوک‏الحال‏اند روایت شده است؛ یعنی سهل بن زیاد آدمی، معلی بن محمد بصری، و حسین بن حسن بن ابان.۷

غیر از علی بن حسن بن علی بن فضال، دیگر کسانی که از وی روایت کرده‏اند ـ مانند ابوسمینه، حسین بن عبیداللّٰه محرّر و صالح بن ابی‏حمّاد ـ نیز به غلو و فساد در عقیده‏ متهم‏اند.

1.. طوسی، رجال، ص۳۶۷.

2.. نجاشی از این تصمیم چنین گزارش کرده است: «محمد بن أورمة أبوجعفر القمی ذکره القمیون و غمزوا علیه و رموه بالغلو حتى دس علیه من یفتک به، فوجده یصلی من أول اللیل إلى آخره فتوقفوا عنه». ابن غضائری نیز از این موضع‏گیری چنین گزارش کرده است: «وقد حدثنی الحسن بن محمد بن بندار، القمی ـ رحمه اللّٰه ـ قال: سمعت مشایخی یقولون: إن محمد بن أورمة لما طعن علیه بالغلو (اتفقت) الأشاعرة لیقتلوه، فوجدوه یصلی اللیل من أوله إلى آخره، لیالی عدیدة، فتوقفوا عن اعتقادهم».

3.. نجاشی، رجال، ص۳۲۹؛ طوسی، فهرست، ص۲۲۰.

4.. نجاشی، همان، ص۳۳۰.

5.. ابن غضائری، رجال، ص۹۳.

6.. در مجموع شاید کم‏تر از پنجاه روایت.

7.. در کتب اربعه و وسائل‏الشیعه مجموعاً ۶۸ روایت( با وجود تکرارها) آمده است که از این تعداد ۲۸ روایت از طریق سهل بن زیاد، پانزده روایت از طریق معلی‏ بن محمد و پانزده روایت از طریق حسین بن حسن بن أبان نقل شده است. البته ابن أبان راوی اصلی کتاب‏های محمد بن اورمه نیز معرفی شده است (طوسی، فهرست، ص۲۲۰).


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
104

جریان متهم به غلو در قم

سید حسن طالقانی۱

درآمد

تا پایان قرن سوم، قم به بزرگ‏ترین مرکز حدیثی شیعه تبدیل شد و با پیدایش مدرسه‏ای حدیثی ـ کلامی در این حوزه جدید جای کوفه را گرفت. از ویژگی‏های این مدرسه حدیثی، دقت و سخت‏گیری در پذیرش احادیث، هم از جهت سند و طریق نقل، و هم به جهت مضامین روایات بود؛ به‏ویژه مشایخ قم نسبت به جریان غلو و میراث ایشان بسیار حساس بودند و از ورود میراث جریان غلو ـ که در کوفه حضور داشت ـ به قم پرهیز می‏کردند. بر اثر این دقت و حساسیت، میراث غالیان به قم منتقل نشد و گزارشی از حضور افراد یا میراث خط اصلی غلو در قم وجود ندارد. با این حال، شمار اندکی از راویان قمی یا غیر قمی که به قم مهاجرت کرده بودند، به غلو متهم شده‏اند. گویا این افراد از خط اصلی غلو نیستند، ولی به دلیل ارتباط با برخی از راویان متهم به غلو یا نقل مضامینی که از دیدگاه قمی‏ها شائبه غلو داشت متهم شده‏اند. نتیجه این اتهامات برخورد همراه با احتیاط با میراث این گروه بود که البته به نقل نکردن بخشی از میراث این گروه منجر شد. نسبت غلو به راویان این دوره در قم گاه از سوی مشایخ قم ابراز شده و در مواردی تنها از رجالیان مدرسه بغداد در قرن پنجم و بدون اشاره به مستند ایشان گزارش شده است. البته حتی در مواردی که اتهام غلو از سوی مشایخ قم اعلام شده، برخورد و مواجهه همه مشایخ قم با متهمان یکسان نیست؛ کسانی چون احمد بن محمد بن عیسی و ابن ولید در مواضعی تندتر و گاه در حد طرد و حذف این افراد و میراث ایشان بوده‏اند؛ ولی سایر مشایخ قم به تفاوت با این افراد

1.عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث (پژوهشکدۀ کلام اهل‏بیت علیهم السلام).

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17804
صفحه از 356
پرینت  ارسال به