رفت.۱
ابن راوندی از بزرگان دانش۲ و متکلمی مشهور بوده است.۳ او از نظر عقیدتی مورد قدح مخالفان قرار گرفته است؛ با این حال، تسلط او بر علم کلام چیزی نبوده که در کانون توجه عالمان قرار نگیرد.۴ نگاشتههای ابن راوندی نیز نشان از جایگاه بلند علمی اوست.۵ وی از متکلمان پرکار بوده و نوشتههای فراوانی بهویژه در حوزه دقیق الکلام و جلیلالکلام داشته است.۶
درباره مذهب ابن راوندی نیز باید گفت اتهامات مربوط به وی را میتوان در تعاملات و تقابلات میان مذاهب و جریانهای فکری همان دوره بازکاوی کرد. اتهاماتی که به ابن راوندی زده شده، بهویژه الحاد، خاستگاه معتزلی دارد و دیگران نیز آنها را تکرار کردهاند. در تبیین این نظر میتوان اشاره کرد که ابن راوندی نخست معتزلی بود،۷ ولی در رویکردی انتقادی به نقد معتزلیان برخاست.۸ او بر خلاف اندیشههای آنان نظر میداد که پذیرفته و هماهنگ با بسته اعتقادی معتزلیان نبود.۹ ابن راوندی اندیشههای معتزلیان را توحید خالص نمیدانست.۱۰ او رویکرد معتزلیان را در توجه کامل به عقل میدانست و معتقد بود که معتزلیان به ادله سمعی بیتوجه بودهاند. او معتزلیان را متکلمانی میدانست که برای اخبار جایگاهی در اثبات توحید قائل نیستند.۱۱ احتمالاً از همین رو، او بر این باور بود که در اندیشههای معتزلیان خطاهای فاحش و کفرآمیزی وجود دارد که کمِ آن، از بزرگترین کفریات یهود و نصارا بیشتر است.۱۲
او در نقدهای خود بر معتزلیان، به لوازم باطل اندیشههای آنان توجه میکرد که نشاندهنده دوری آنان از آموزههای اسلامی بود.۱۳ ابن راوندی نظام معرفتیِ معتزلیان را فاسد میدانست و نظریات آنان
1.. ابن جوزی، المنتظم، ج۱۳، ص۱۱۲.
2.. ابن کثیر، همان، ص۱۲۷ و ۱۲۸.
3.. خطیب بغدادی، همان، ج۲۱، ص۵۸.
4.. ابن ندیم، همان.
5.. همان، ص۲۱۶ و ۲۱۷؛ خیاط، همان، ص۳۲.
6.. ابن خلکان، وفیات الأعیان، ج ۱، ص۹۴ و ۹۵؛ مسعودی، مروج الذهب، ج۴، ص ۲۳.
7.. ر.ک: خیاط، الانتصار، ص۳۲ و ۲۲۰.
8.. ر.ک: همان، ص۱۶۰.
9.. همان.
10.. ر.ک: همان، ص۵۳، ۱۱۵، ۲۱۹و۲۲۴.
11.. ر.ک: همان، ص۹۴.
12.. ر.ک: همان، ص۳۴.
13.. ر.ک: همان، ص۵۳.