97
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

را به ملحدان نسبت می‏داد.۱ بیان لوازم کفرآمیز دیدگاه‌های معتزلیان۲ و تشکیک در صحت آنها۳ سبب شد تا ابن راوندی انتسابات جدیدی به بزرگان معتزلی وارد کند. این شیوه یکی از مهم‌ترین بسترهای اتهام دروغگو بودن او از سوی معتزلیان است.۴ تقریباً تمام اتهاماتی که معتزلیان به ابن راوندی زده‏اند بازتاب همان اتهاماتی است که او به اندیشه‏های اعتزالی وارد کرده است. ابن راوندی پاره‏ای از اندیشه‏های بزرگان معتزلی را شبیه آموزه‏های دهریان،۵ مانویان،۶ دیصانیان۷ و ملحدین۸ می‏دانست. در مقابل، معتزلیان نیز او را با همین اتهامات توصیف کرده‏اند.

از این‏ رو بی‏راه و گزاف نیست اگر ابن راوندی را بزرگ‌ترین نقاد اندیشه‏های معتزلی بدانیم. او حتی در دوران اعتزال هم انتقاد‏های فراوانی به معتزلیان داشت و در همان دوران نیز نوشته‏هایی در نقد اعتزال نگاشت.۹ به نظر می‏رسد این موضع‏گیری‏ها بر ضد اعتزال از کسی که خود برآمده از معتزله است، تأثیر منفی فراوانی بر معتزلیان داشت.۱۰ معتزلیان در ابتدا کوشیدند تا مسیر فکری او را تغییر دهند، ولی اصرار ابن راوندی بر اندیشه‏ها و مواضعش۱۱ سبب شد اکثر معتزلیان او را از خود نفی و از مجالس علمی معتزلی طردش کنند.۱۲ سرانجام کار به جایی رسید که اهل اعتزال به‏طور رسمی از او اعلام برائت کردند و مخالفان سرسخت او شدند.۱۳ فعالیت‏های معتزلیان بر ضد ابن راوندی او را در انزوا قرار داده بود۱۴ و این باعث فقر و آوارگی ابن راوندی شد.۱۵ معتزلیان نه‌تنها زندگی سختی را برای او رقم زدند،۱۶ بلکه ظاهراً از حاکمیت زمانه نیز برای حذف وی استفاده کردند.۱۷ البته دقیقاً مشخص

1.. برای نمونه، ر.ک: همان، ص۶۲.

2.. ر.ک: همان، ص۳۴ و ۳۵.

3.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج‏۲۰ (امامت۱)، ص ۳۸.

4.. در سراسر کتاب الانتصار خیاط می‏توان این اتهام را مشاهده کرد.

5.. ر.ک: خیاط، الانتصار، ص۷۷.

6.. ر.ک: همان، ص۷۲و۸۱.

7.. ر.ک: همان، ص۸۲، ۸۵ و ۸۷.

8.. ر.ک: همان، ص۶۶و۹۵.

9.. ر.ک: همان، ص۱۶۰.

10.. ر.ک: همان، ص۳۱، ۳۲و۶۲.

11.. ر.ک: همان، ص۱۴۹.

12.. ر.ک: همان، ص۳۲، ۱۵۸، ۲۱۹و۲۲۴.

13.. همان.

14.. ابوحیان توحیدی، الهوامل‏ و الشّوامل‏، ص۵۶.

15.. سید مرتضی، الشافی، ج۱، ص۸۷.

16.. ر.ک: خیاط، همان، ص۴۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
96

رفت.۱

ابن راوندی از بزرگان دانش۲ و متکلمی مشهور بوده است.۳ او از نظر عقیدتی مورد قدح مخالفان قرار گرفته است؛ با این حال، تسلط او بر علم کلام چیزی نبوده که در کانون توجه عالمان قرار نگیرد.۴ نگاشته‏های ابن راوندی نیز نشان از جایگاه بلند علمی اوست.۵ وی از متکلمان پرکار بوده و نوشته‏های فراوانی به‌ویژه در حوزه دقیق الکلام و جلیل‏الکلام داشته است.۶

درباره مذهب ابن راوندی نیز باید گفت اتهامات مربوط به وی را می‏توان در تعاملات و تقابلات میان مذاهب و جریان‏های فکری همان دوره بازکاوی کرد. اتهاماتی که به ابن راوندی زده شده، به‌ویژه الحاد، خاستگاه معتزلی دارد و دیگران نیز آنها را تکرار کرده‏اند. در تبیین این نظر می‏توان اشاره کرد که ابن راوندی نخست معتزلی بود،۷ ولی در رویکردی انتقادی به نقد معتزلیان برخاست.۸ او بر خلاف اندیشه‏های آنان نظر می‏داد که پذیرفته و هماهنگ با بسته اعتقادی معتزلیان نبود.۹ ابن راوندی اندیشه‏های معتزلیان را توحید خالص نمی‏دانست.۱۰ او رویکرد معتزلیان را در توجه کامل به عقل می‏دانست و معتقد بود که معتزلیان به ادله سمعی بی‏توجه بوده‏اند. او معتزلیان را متکلمانی می‏دانست که برای اخبار جایگاهی در اثبات توحید قائل نیستند.۱۱ احتمالاً از همین رو، او بر این باور بود که در اندیشه‏های معتزلیان خطاهای فاحش و کفرآمیزی وجود دارد که کمِ آن، از بزرگ‌ترین کفریات یهود و نصارا بیشتر است.۱۲

او در نقدهای خود بر معتزلیان، به لوازم باطل اندیشه‏های آنان توجه می‏کرد که نشان‏دهنده دوری آنان از آموزه‏های اسلامی بود.۱۳ ابن راوندی نظام معرفتیِ معتزلیان را فاسد می‏دانست و نظریات آنان

1.. ابن جوزی، المنتظم، ج۱۳، ص۱۱۲.

2.. ابن کثیر، همان، ص۱۲۷ و ۱۲۸.

3.. خطیب بغدادی، همان، ج‏۲۱، ص۵۸.

4.. ابن ندیم، همان.

5.. همان، ص۲۱۶ و ۲۱۷؛ خیاط، همان، ص۳۲.

6.. ابن خلکان، وفیات الأعیان، ج ۱، ص۹۴ و ۹۵؛ مسعودی، مروج الذهب، ج۴، ص ۲۳.

7.. ر.ک: خیاط، الانتصار، ص۳۲ و ۲۲۰.

8.. ر.ک: همان، ص۱۶۰.

9.. همان.

10.. ر.ک: همان، ص۵۳، ۱۱۵، ۲۱۹و۲۲۴.

11.. ر.ک: همان، ص۹۴.

12.. ر.ک: همان، ص۳۴.

13.. ر.ک: همان، ص۵۳.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39499
صفحه از 657
پرینت  ارسال به