93
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

پذیرش جوامع شیعی را در پی داشت؛۱ به‏گونه‏ای که در دوره‏های بعد معتزلیان وی را از علمای امامیه معرفی کرده‏اند.۲ وراق در دوره‏ای که کلام شیعه دوران رکود خود را می‏گذراند، به یاری تشیع برخاست. او در این راه آثار کلامی مختلفی، به‌ویژه در بحث امامت، نگاشت.۳ تلاش‏های وراق به‏گونه‏ای بود که در دوره‏های بعد وی را از اصحاب امامیه۴ و متکلمان صاحب‏نظر شناخته‏اند.۵ از مجالس درسی وراق می‏توان دریافت او شاگردانی داشته که از مباحث علمی وی استفاده می‏کرده‏اند.۶ از چگونگی جریان درسی وی و شاگردانش گزارشی در دست نیست.

بی‌تردید این شخصیت، با توجه به جایگاهش در میان امامیه، نمی‏توانسته بی‏ارتباط با اندیشوران شیعی باشد. البته در این‏ باره نیز گزارشی در اختیار نیست و علت آن را باید در وضعیت زمانه حیات وراق جست‏و‏جو کرد. بلوغ علمی وراق در دوران امام جواد علیه السلام، امام هادی علیه السلام و امام عسکری علیه السلام بوده است. در این دوران جریان علمیِ کلام امامیه در دوران رکود به سر می‌برد و از حضور قوی و پویای اندیشه‏های کلامی و مناظرات و تولید آثار کلامی شیعی در صحنه علمی آن روزگار خبری نیست. در این دوران فضای جریان علمی شیعه بیشتر از جنس حدیث و گرایش‌های نقلی است. از این‏ رو، بر خلاف دوران مدرسه کوفه، گزارشی از اندیشه‏ها و نظریات متکلمان این دوره در آثار مقالات‏نویسی مشاهده نمی‏شود. بازخورد فعالیت‏ها، جایگاه و تولیدات علمی متکلمان را باید در متن‏های کلامی همان دوره یافت؛ بنابراین در دوره وراق تولیدات کلامی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن، وزن علمی متکلمانی مانند ابوعیسی وراق را در آن بازیافت.

تنها یک گزارش آشکارا بیانگر ارتباط وراق با یک عالم امامی است و آن، گزارشِ نجاشی است که ابومحمد عسکری، ثبیت بن محمد (از متکلمان حاذق امامیه) را از مصاحبان وراق شمرده است.۷ عمق رابطه این دو را می‏توان از انتساب کتاب نقض العثمانیه به هر دوی آنها دریافت. نجاشی

1.. ر.ک: همان، ص۲۲۴.

2.. ر.ک: قاضی عبدالجبار، تثبیت دلائل النبوه، ج۱، ص۵۱ و ۲۲۵.

3.. ر.ک: سید مرتضی، الشافی، ج‏۱، ص۹۸.

4.. شیخ مفید، الافصاح، ص۲۰۷.

5.. ابن ندیم، الفهرست، ص۲۱۶.

6.. اینکه در منابع آمده است که وی صاحب پیروان و مصاحبانی بوده (خیاط، الانتصار، ص۱۵۰) و بعد از جدایی از معتزله خود، رهبر گروهی علمی شناخته شده (حاکم جشمی، شرح عیون، ص۳۹۲ و ۳۹۳) نشان آن است که او اهل تدریس و دارای کرسی کلامی بوده است.

7.. نجاشی، رجال، ص۱۱۷.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
92

از این‏ روست که معتزلیان نظریات وی را مخالف اسلام و کفر‏آمیز می‏خواندند.۱ وراق در دوران اعتزال هم این نگاه را به اندیشه‏های اعتزال داشت، ولی نوع برخورد معتزلیان با وی سبب شد تا فعالیت‏های او بر ضد آنان جدی‏تر و گسترده‏تر شود.

رویکرد وراق به کلام معتزلی و بیان پیامدهای کفرآمیز و ناصواب دیدگاه‌های آنان سبب شد که معتزلیان اندیشه‏های وراق را نادرست و با گرایش‌های مانوی و ثنوی معرفی کنند‍۲ و اتهامات فراوانی به وی وارد کنند.

ظاهراً بر همین اساس، معتزلیان مباحث وراق را مخالف با آموزه‏های معتزلی می‏دانستند‍۳ و به نقد و مقابله با آثار و اندیشه‏های او اهتمام داشتند.۴

وراق بعد از جدایی از اعتزال به امامیه پیوست؛۵ گرایشی که معتزلیان آن را واقعی نمی‏دانند، ولی تصریح می‏کنند که وراق در این مسیر خدماتی به مذهب جدیدش کرد.۶ گویا انتقادات وراق به معتزلیان از همان نخست تحت تأثیر فکر شیعی بوده است؛ زیرا معتزلیان خاستگاه انتقادات وراق از الهیات معتزلی را جریان فکر شیعی او می‏دانند.۷ ضمن اینکه به نظر می‏رسد گرایش او به شیعه نمی‏تواند ناگهانی یا بر اثر طرد معتزلیان باشد، بلکه با آشنایی قبلی و با پشتوانه معرفتی بوده است. اینکه شیعیان وراق را پذیرفتند و او را از علمای خود به‌شمار آوردند نشان می‏دهد که وراق سابقه‏ای در توجه به تشیع یا آشنایی و ارتباط پیشین با امامی‌مذهبان داشته است. بنابراین، اتهامات وارد شده بر وراق را باید در پیچ و خم تغییر رفتار علمی و مذهبی او از سوی مخالفان معتزلی‏اش جست‏و‏جو کرد.

جایگاه و تأثیر ابوعیسی وراق در کلام امامیه

درباره ارتباط وراق با علمای امامیه آگاهی‏های محدودی وجود دارد. در تبیین این موضوع نخست باید گفت که جدایی وراق از اعتزال با نزدیک شدنش به تشیع همراه بود.۸ این گرایش جدید وراق

1.. ر.ک: قاضی عبدالجبار، المغنی، ج‏۲۰(امامت۱)، ص۳۷؛ همچنین، سید مرتضی، الشافی، ج۱، ص۸۳.

2.. برای نمونه، ر.ک: خیاط، الانتصار، ص۲۱۹.

3.. ر.ک: خیاط، همان، ص۲۱۹؛ قاضی عبدالجبار، تثبیت دلائل النبوه، ج۱، ص۵۱ و ۵۲.

4.. همان، ص۱۵۰؛ قاضی عبدالجبار، همان ، ج۱، ص۵۱.

5.. همان، ص۲۱۹و ۲۲۴؛ حاکم جشمی، شرح عیون، ص۳۹۲ و ۳۹۳.

6.. قاضی عبدالجبار، همان ، ج۲، ص ۳۷۱؛ همو، المغنی، ج‏۲۰(امامت۱)، ص۳۷. ‏

7.. همان، ج۱، ص۵۱.

8.. خیاط، همان، ص۲۱۹، ۲۲۰و۲۲۴.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39052
صفحه از 657
پرینت  ارسال به