81
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

بسیاری از اندیشوران امامیه در عصر غیبت صغرا اندیشه معتزله را برگزیده‏اند؛ هر‏چند در میان امامیه نیز این دیدگاه پیش‌تر به هشام بن ‏حکم منسوب بوده است. شیخ مفید۱‏ و سید مرتضی۲ نیز عذاب اطفال را در قیامت جایز نمی‏دانستند.

نتیجه‌گیری

با دقت در گزارش‏های کتاب مقالات الاسلامیین اشعری که از مقدم‏ترین منابع مقالات‌نگاری به‌ویژه در حوزه اندیشه‏های کلامی امامیه است، در می‏یابیم در اواخر قرن سوم هجری در حوزه کلام امامیه جدا از جریان‏های سنتی که میراث‌دار متکلمان امامی کوفه بودند، جریان نو ظهوری در قالب دو گروهِ معتزلیان شیعه‌شده و امامیان متمایل به اندیشه‏های معتزلی، آرای خود را که غالباً در هم‌گرایی آشکار با معتزله و متفاوت با اندیشه‏های متکلمان نخستین امامی‏است، ارائه کرده‏اند. نام این متکلمان و تصویر جامعی از آرای آنان به ما نرسیده اما همین آرای باقی‌مانده چند نکته را برای ما آشکار می‏سازد:

این جریان کلامی حد‏اقل از نیمه قرن سوم در میان برخی از امامیه هم‌نشین با معتزله پدید آمده است. آنان در ابتدا مطرود جریان عمومی امامیه بودند و در اوخر قرن سوم که اشعری کتاب مقالات الاسلامیین را نوشت، به عنوان یک جریان رسمی و در حال تبدیل شدن به جریان غالب در کلام امامیه شناخته شدند و آرای متفاوت آنان یکی از دیدگاه‏های کلامی امامیه به شمار می‏آمد. این هم‌نوایی تا جایی ادامه یافت که برخی معتزلیان در نگاهی هم‏دلانه یگانه اختلاف خود با امامیه را در امامت می‏دانستند.

این جریان در حوزه‏های مختلف، اعم از توحید و صفات، انسان‌شناسی، وعده و وعید، قرآن، مقام امام و غیر آن آرائی متفاوت با آرای کلام پیشین امامیه و هم‌نوا با معتزله ارائه کرده‌اند و این‌گونه نبوده که تنها در برخی آرای فرعی یا مباحث نوپدید اندیشه‏‏ای متفاوت بیان کرده باشند. از این رو، دستگاه کلامی آنان در بسیاری از حوزه‏ها در گسستی آشکار با کلام نخستین امامیه ارائه شده است.

مدرسه کلامی بغداد از نوبختیان ـ که تقریباً معاصر با این جریان بوده‏اند ـ تا شیخ مفید و سید مرتضی رویکرد یکسانی به این اندیشه‏ها نداشته‏اند و در مواردی به‌ویژه نوبختیان و شیخ مفید تلاش‏هایی برای بازگشت به اندیشه متکلمان کوفی و روایات معصومین علیهم السلام داشته‏اند. که البته سید مرتضی به‌جز یکی دو مورد مانند مسئله وعید و مقام ائمه در مقایسه با انبیا و ملائکه، اندیشه‏های این

1.. ر.ک: شیخ مفید، أوائل المقالات، ص۵۷ و ۵۸.

2.. ر.ک: سید مرتضی، الذخیرة فی علم الکلام، ص ۲۳۲؛ همو، رسائل الشریف المرتضی، ج ۴، ص۳۴.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
80

متکلمان مدرسه بغداد پذیرفته‌اند. شیخ مفید بدون اشاره به مخالفت امامیه نخستین، دیدگاه تولّد را از آن عدلیه می‏داند. وی ریشه دیدگاه خود را اندیشه معتزله بغداد بیان می‌کند و تنها نظّام و قدریه و جبریه را مخالف این اندیشه می‏خواند.۱ از این بیان شیخ مفید می‏توان حدس زد که نوبختیان نیز افعال متولّد را فعل انسان می‏دانسته‏اند.۲ سید مرتضی نیز همین اندیشه را پذیرفته و در اثبات آن استدلال کرده است.۳

آلام کودکان

دو گروه از امامیه، دردهایی را که در کودکان پدید می‏آید فعل خدا می‏دانستند، اما در اینکه این فعل الهی به ایجاب خلقت است یا اختراع خدا در آنها، اختلاف داشتند. گروه سومی که امامیان متمایل به معتزله بودند (القائلون بالإمامه و الإعتزال)،۴ آلام اطفال را الزاماً فعل خدا نمی‏دانستند و برخی از این درد‏ها را فعل غیر خدا می‏انگاشتند. این گروه پدید آمدن این دردها را از طریق «اختراع» می‏دانستند نه «بایجاب الخلقه».۵ ظاهراً شیخ مفید۶ و سید مرتضی۷ نیز مانند معتزله آلام اطفال را الزاماً فعل خدا نمی‏دانستند و برخی آلام اطفال را فعل غیر خدا می‏دانستند.

همچنین در باب جواز عذاب اطفال گروهی از امامیه معتقد بودند جایز است خداوند آنها را عذاب یا عفو کند و مختار است هریک را بخواهد انجام دهد. اشعری در این میان دیدگاهی را به هشام از قول زرقان نسبت می‏دهد مبنی بر اینکه جایز نیست خدا در قیامت اطفال را عذاب کند. اشعری در ادامه می‏گوید اگر انتساب این دیدگاه به هشام درست نباشد، امروز بسیاری بر‏این دیدگاه هستند.۸ از آنجا که جایز نبودن عذاب اطفال در قیامت دیدگاه همه معتزله است،۹ می‏توان گفت

1.. شیخ مفید، أوائل المقالات، ص ۱۰۳ و ۱۰۴.

2.. همان، ص۳۳.

3.. سید مرتضی، الذخیرة فی علم الکلام، ص ۷۳-۷۶.

4.. از آنجا که اشعری در اینجا از صاحبان این اندیشه با عنوان «القائلون بالامامه و الاعتزال» یاد کرده و درصفحۀ ۴۶ از صاحبان همین اندیشه با عنوان «القائلون بالاعتزال و النص علی علی بن ‏‏ابی‏طالب» درمی‏یابیم این دو عنوان تفاوت مصداقی ندارند.

5.. ‏اشعری، مقالات الاسلامیین، ص ۵۶.

6.. هرچند وی این سخن را در آلام بهائم گفته، از آنجا که حکم اطفال و بهائم در این امور یکی‏است، می‏توان این دیدگاه را به آلام اطفال سرایت داد (شیخ مفید، أوائل المقالات، ص۱۱۰).

7.. سید مرتضی، الذخیرة فی علم الکلام، ص ۲۳۲.

8.. ممکن است مراد اشعری از این جمله بسیاری از امامیه نباشد، بلکه به‌صورت کلی بسیاری از متکلمان که ممکن است معتزله بوده باشند، بر این دیدگاه بوده‏اند (اشعری، مقالات الاسلامیین، ص ۵۶).

9.. نشوان حمیری، الحور العین، ص ۲۵۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39042
صفحه از 657
پرینت  ارسال به