77
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

سید مرتضی۱ نپذیرفتند. در حقیقت بر خلاف اندیشه اعتزالی، مدرسه بغداد در پیروی از امامیه نخستین عمل را در تعریف ایمان داخل نمی‏کردند و جریان رسمی کلام امامیه تعریف اعتزالی این گروه اندک از امامیه را نپذیرفتند.

در تقابل با جریان عمومی امامیه که اندیشه وعید را ناصحیح می‏دانستند، اشعری در همان باب ایمان گروهی از متکلمان امامیه معاصر خود را معتقد به وعید معرفی می‏کند۲ و در جای دیگر۳ گروهی از امامیه را باورمند به وعید حتی در مورد شیعیان معرفی می‏کند که به نظر این گروه ابن ‏جبرویه و پیروان وی هستند.

متکلمان مدرسه بغداد در ادامه، اعتقاد به وعید را نیز که از مهم‌ترین اندیشه‏های معتزله و حتی از نقاط اصلی تمیز آنان از دیگر فرق شمرده شده است،۴ نپذیرفتند و علاوه بر نوبختیان۵ شیخ مفید۶ و سید مرتضی۷ در رد این تفکر کوشیدند.۸

استطاعت و اعمال عباد

از متکلمان امامی دوران حضور دو اندیشه در باب چیستی اعمال بندگان و نسبت آن با خدا گزارش شده است. هشام بن حکم بنابر قولی اعمال بندگان را مخلوق خدا می‏دانست و بنابر گزارش جعفر بن حرب، اعمال بندگان را از آن جهت که آنان آن را اراده و اکتساب می‏نمایند، اختیاری و از آن جهت که پیدایش آن عمل متوقف بر پیدایش سبب مهیج است، اضطراری می‏دانست.۹ نظریه دوم از آن دیگر متکلمان امامی در عصر حضور است که بر اساس روایات وارد شده از ائمه علیهم السلام به اندیشه لا جبر و لا

1.. سید مرتضی، همان، ص ۵۳۶ و ۵۳۷.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص ۵۳ و ۵۴.

3.. همان، ص ۵۴ و ۵۵.

4.. خیاط، الانتصار، ص۱۲۶؛ مسعودی، مروج الذهب، ج۳، ص۲۲۲ و ۲۲۳؛ شیخ مفید، أوائل المقالات، ص ۳۴-۳۸.

5.. اگرچه نوبختیان اصل وعید را رد کرده‏اند، در برخی فروعات وعید، مانند احباط، موافات، گناهان کوچک و بزرگ با معتزله هم‏رأی‏اند(شیخ مفید، أوائل المقالات، ص ۸۲-۸۴؛ نیز ر.ک: نجاشی، رجال، ص ۶۴).

6.. شیخ مفید، همان، ص ۴۶ و ۸۲.

7.. سید مرتضی، الذخیرة فی علم الکلام، ص۵۰۴ و ۵۰۵.

8.. البته یک نسل پس از ابن ‏جبرویه، ابو‏الحسین سوسنجردی که شاگرد ابو‏سهل نوبختی بود، به وعید متهم شده است (نجاشی، رجال، ص ۳۸۱).

9.. برای آشنایی با اندیشۀ هشام بن حکم در باب استطاعت ر.ک: اشعری، مقالات الاسلامیین، ص ۴۲ و ۴۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
76

فرشتگان می‏دانست.۱ وی همچنین بر برتری امام علی علیه السلام و دیگر ائمه علیهم السلام بر انبیاء علیهم السلام غیر از حضرت محمد صلی الله علیه و آله تأکید می‌کرد.۲ شیخ مفید در اوائل المقالات در بیان دیدگاه خود مبنی بر برتری ائمه بر انبیا و فرشتگان، تأکید کرده روایات اهل بیت علیهم السلام و آیات قرآن دیدگاه او را تأیید می‏کند. وی دیدگاه‏های متفاوت امامیه در این باب را بیان کرده و اندیشه‏ای متفاوتی به نوبختیان نسبت نداده است؛ لذا می‏توان احتمال داد آنان نیز ائمه را برتر از فرشتگان و انبیا می‏دانستند.۳ سید مرتضی نیز با تکیه بر اجماع امامیه تأکید کرده ائمه علیهم السلام برتر از فرشتگان‌اند.۴ وی در الرسالة الباهرة فی العترة الطاهره نیز بر تقدم ائمه علیهم السلام بر همه پیامبران علیهم السلام مگر خاتم النبیین صلی الله علیه و آله استدلال کرده ‏است.۵ بنابراین، رویکرد معتزلیان شیعه‌شده در میان امامیه پذیرفته نشد و در مدرسه بغداد یکی از دو قول مطرح در میان امامیه نخستین که به نظر می‏رسد مورد تأکید روایات اهل بیت علیهم السلام است، رواج یافت.

ایمان و کفر و وعید

جمهور امامیه ایمان را اقرار به خدا، پیامبر، امام و آنچه از سوی آنان تشریع شده دانسته‏اند که اگر این اقرار با معرفت همراه باشد، انسان مسلمان مؤمن نامیده می‏شود و اگر اقرار بدون معرفت باشد، تنها مسلمان خوانده می‏شود.۶ اشعری دیدگاهی متفاوت با اندیشه جمهور امامیه به گروهی از امامیه هم‏عصر خویش نسبت می‏دهد. در باور آنان ایمان انجام دادن تمام طاعات و کفر انجام دادن هر‏یک از معاصی است. وی ابن ‏جبرویه را پدیدآورنده (مبدع) این اندیشه در امامیه معرفی می‏کند.۷ این تعریف از ایمان را که در همسویی با تفسیر معتزله از ایمان و کفر است،۸ نوبختیان و شیخ مفید۹ و

1.. وی در این زمینه کتابی با عنوان تفضیل الائمه علیهم السلام علی الملائکه نوشته است (نجاشی، رجال، ص ۴۰۱؛ شیخ مفید، أوائل المقالات، ص ۷۱).

2.. شیخ مفید، همان، ص۷۰؛ همو، تفضیل امیرالمؤمنین علیه السلام، ص ۱۸-۳۸.

3.. ر.ک: همان، ص‌۷۰ و ۷۱.

4.. سید مرتضی، امالی، ج ‏۲، ص۳۳۳.

5.. همو، رسائل الشریف المرتضی، ج ۲، ص ۲۵۱-۲۵۷.

6.. در میان متکلمان مدرسۀ کوفه نیز علی بن میثم و پیروانش اندیشه‏ای متفاوت با باور عمومی متکلمان این مدرسه ارائه داده‏اند که البته دیدگاه آنان تفاوت‏هایی با اندیشۀ معتزله و ابن جبرویه نیز دارد. بر اساس گزارش اشعری، آنان مجموعۀ معرفت و اقرار به آن و سایر طاعات را ایمان می‏دانستند و هر کسی که این مجموعه را داشت، دارای ایمان کامل می‏دانستند و کسی را که بخشی از طاعات را غیر عامدانه ترک می‌کرد فاسق می‏نامیدند. در عین حال آنان را از ملت اسلام خارج نمی‏دانستند و احکام مسلمان را درمورد آنها جاری می‏دانستند (اشعری، مقالات الاسلامیین، ص‌۵۴).

7.. اشعری، همان، ص۵۳ و ۵۴.

8.. سید مرتضی، الذخیرة فی علم الکلام، ص۵۳۷.

9.. شیخ مفید، أوائل المقالات، ص۸۴.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39090
صفحه از 657
پرینت  ارسال به