569
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

کتاب‏نامه

۱. ابن ادریس، ابوجعفر محمد بن منصور حلی، کتاب السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، تصحیح: لجنة التحقیق، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ دوم، ۱۴۱۰ق.

۲. ابن ملاحمی، رکن الدین خوارزمی، کتاب الفائق فی اصول الدین، تصحیح: ویلفرد مادلونگ، مارتین مکدرموت، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین ـ آلمان، ۱۳۸۶.

۳. اسعدی، علی‌رضا، سید مرتضی، قم: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۱.

۴. بصری، ابوالحسین محمد بن علی بن الطیب، المعتمد فی اصول الفقه، تصحیح: خلیل المیس، بیروت: دار الکتب العلمیه، بی‌تا.

۵. سید مرتضی، علی بن الحسین موسوی، الانتصار، قم: مؤسسة النشر الاسلامی، ۱۴۱۵ق.

۶. ــــــــــــــ، تنزیه الانبیاء و الائمة علیه السلام، تصحیح: فارس حسون کریم، بی‏نا، ۱۴۱۸ق.

۷. ــــــــــــــ الذخیرة، تصحیح: سید احمد حسینی، قم: جامعه مدرسین، ۱۴۱۱ق.

۸. ــــــــــــــ الذریعة الی اصول الشریعة، تصحیح: ابوالقاسم گرجی، تهران: دانشگاه تهران، ۱۳۴۸.

۹. ــــــــــــــ، رسائل الشریف المرتضی، تصحیح: سید مهدی رجایی، قم: دار القرآن الکریم، ۱۴۰۵ق.

۱۰. ــــــــــــــ، الشافی فی الامامه، تصحیح: سید عبدالزهراء خطیب، قم: مؤسسه اسماعیلیان، چاپ دوم، ۱۴۱۰ق.

۱۱. ــــــــــــــ، الملخص فی اصول الدین، تصحیح: محمدرضا انصاری قمی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی، ۱۳۸۱.

۱۲. شیخ مفید، محمد بن محمد بن نعمان عکبری، اوائل المقالات، تصحیح: ابراهیم انصاری، بیروت: دار المفید، ۱۴۱۴ق.

۱۳. ــــــــــــــ، التذکرة باصول الفقه، تصحیح: مهدی نجف، بیروت: دار المفید، ۱۴۱۴ق.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
568

مانند اجماع و خبر متواتر در بحث‏های مختلف از جمله بحث‏های کلامی بهره بگیرد.

۲. «اجماع» بهترین روش برای آگاهی از نظرها و اقوال امام معصوم غایب علیه السلام است. با این روش می‏توان به‏طور علمی و یقینی از اقوال ایشان در حال غیبت آگاه شد.

۳. روش کشف قول امام با اجماع از راه تتبع و شناخت اقوال همه علمای امامیه می‏باشد، نه از راه «اجماع لطفی» که مورد تأکید شیخ طوسی بوده است.

۴. اجماع نه‏تنها در فقه کاربرد دارد، بلکه می‏تواند در کلام نیز نقش مهمی ایفا کند. این مطلب را می‏توان در نمونه‏هایی که پیش از این گذشت به‏وضوح دید.

۵. توجه سید مرتضی به اجماع در بحث‏های کلامی، سبب دور شدن ایشان از معتزله در بسیاری از مسائل کلامی گردید.

۶. از نکات مهمی که در فهم و درک ماهیت اجماع از نظر سید مرتضی نقش اساسی دارد، این است که اجماع علمای امامیه یک عصر حجت است و لزومی ندارد اجماع همه امامیه محرز شود.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39381
صفحه از 657
پرینت  ارسال به