این است که خبر واحد مفید علم نیست.۱ در جایجای رسائل و کتابهای سید مرتضی میتوان نمونههایی از نپذیرفتن بسیاری از اخبار به دلیل خبر واحد بودن، یافت. حدیث «مَن رآنی فقد رآنی... الخ»،۲ حدیث غسل دادن امام توسط امام بعدی،۳ احادیث نسبت دادن بدا به خداوند۴ و حدیث «لاتجتمع امتی علی خطأ»،۵ همگی از جمله احادیثی هستند که سید مرتضی آنها را تنها به دلیل خبر واحد بودن، نپذیرفته است. از سوی دیگر، به این علت او قائل به حجیت خبر متواتر است که مفید علم است.۶ بنابراین، یکی از منابع استنباط عقاید خبر متواتر است.
اجماع
آیا میتوان از اجماع به مثابه ابزاری علمی در مباحث کلامی بهره گرفت؟
پیشینه تاریخی اجماع
اجماع از نظر تاریخی، پدیدهای سُنّی است که در بستر تفکر اهل تسنن پدید آمد و رشد و نمو یافت. در قرن دوم، رفتهرفته اجماع به عنوان روشی برای دفاع از برخی آموزههای شیعی۷ یا برای رفع اختلاف میان امامیه، وارد اندیشه شیعی شد. در برخی برههها، امامان شیعه دستور دادند که هنگام بروز اختلاف در نقل قولها و روایات، به قول مجمععلیه تمسک جویند.۸
با آغاز غیبت کبرا، اجماع اهمیت بیشتری یافت و بدین علت نظریهپردازی درباره اجماع نزد شیعه در این دوره شروع شد. یکی از علتهای این امر قطع ارتباط مستقیم شیعیان با امام معصوم علیه السلام در دوره غیبت کبراست. آنان به این فکر افتادند که برای پرکردن این خلأ باید به دنبال راهی جدید برای برقراری ارتباطی، گرچه ضعیف، با امام باشند و این راه اجماع بود.
بررسی تاریخ شیعه امامیه نشان میدهد که شیعیان در طول تاریخ از روشهای مختلفی برای ارتباط با ائمه علیهم السلام استفاده میکردند. در عصر حضور هر پرسشی که پیش میآمد که پاسخ آن را
1.. سید مرتضی، همان، ج۴، ص۳۳۶.
2.. همان، ج۲، ص۱۳.
3.. همان، ج۳، ص۱۵۵.
4.. همان، ج۱، ص۱۱۷.
5.. سید مرتضی، الذخیرة فی علم الکلام، ص۴۲۷.
6.. رسائل الشریف المرتضی، ج۱، ص۱۱.
7.. مبلّغی، «نگرشی تاریخی به اجماع»، مجلۀ فقه، شمارۀ ۳۱ و۳۲، ص۲۷۱.
8.. صدوق، کمال الدین، ص۱۱۰.