529
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

معرفت فطری از منظر شیخ مفید

یکی از منابع مهم در خداشناسی، فطرت است. امامیه بنابر نصوص وحیانی، فطرت را یکی از منابع مستقل در معرفت می‏دانستند.۱ فطرت به معنای آغاز و ابتدا و حالت خاصی از شروع و آغاز است.۲ از آنجا که معرفت قلبی و اعطایی خداوند نخستین معرفت انسان نسبت به اوست و در هنگام تولد و قبل از هر شناختی با انسان همراه است، به آن، «معرفت فطری» گفته می‏شود. در حقیقت خلقت آغازین انسان بدین ‏گونه است که او خدا را قلباً می‏شناسد و معرفتی از خدا در نهادش قرار دارد و مبدأ معرفت‏های قلبی انسان به خدا همین معرفت ابتدایی و فطری است.۳ در روایات امامیه احادیث فراوانی با بیان‏های گوناگون آمده است که ویژگی‏های معرفت فطری را بیان کرده‏اند؛ از جمله اینکه این معرفت کجا و چگونه شکوفا می‏شود؟ این معرفت قبلاً چه بوده و الآن چیست و چه تأثیری در معرفت دینی انسان دارد؟ در روایات شیعه، بر منبع بودن و حجیت معرفت فطری تصریح و این نکته بیان شده که این سنخ از معرفت، کسبی نیست و انسان‏ها ابزار و اختیاری برای کسب آن ندارند.۴ شیخ صدوق در کتاب اعتقادات به معرفت فطری و عالم ذر اشاره می‌کند و این دو را جزو اعتقادات مسلم امامیه می‏داند. اما شیخ مفید بر خلاف وی معرفت اضطراری (فطری) را قبول ندارد و معرفت را عقلی و اکتسابی دانسته، می‏گوید: «شناخت خدا اکتسابی است، و چنین است شناخت پیامبرانش و هرچه غایب و نادیدنی باشد و هیچ اضطراری برای شناختن هریک از این چیزها که یاد کردیم نیست».۵

شیخ مفید در جای دیگر مطلب را با تفصیل بیشتری بیان کرده، می‏گوید: «علم پیدا کردن به خدای عزّ و جلّ و درستیِ دینی که پسندیده است و علم به هرچه حقیقت آن با حواس درک نمی‏شود یا شناخت آن بی‌واسطه و بدیهی نیست بلکه از طریق گونه‏ای از قیاس حاصل می‏شود، نمی‏تواند ضروری باشد، و جز از طریق اکتساب به دست نمی‏آید».۶

شیخ مفید ضمن اثبات معرفت اکتسابی در کتاب تصحیح الاعتقادات، به‌صراحت عالم ذر و معرفت فطری را انکار می‏کند. او در انتقاد از شیخ صدوق می‏گوید: «شیخ ابوجعفر ”فطرت" را ذکر

1.. برنجکار،کلام و عقاید، ص۴۲.

2.. ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج۴، ص۵۱۰.

3.. برنجکار،کلام و عقاید،ص۴۲-۴۳.

4.. همان.

5.. مفید، أوائل المقالات، ص۶۱.

6.. همان، ص۸۸.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
528

زندگی‏نامه

ابوعبداﷲ محمد بن محمد بن نعمان حارثی بغدادی عکبری،۱ معروف به «ابن معلم»۲ و «شیخ مفید»،۳ در سال ۳۳۶ قمری۴ در قریه «سویقة ابن البصری عکبرا» از توابع بغداد متولد شد.۵ در دوران کودکی به همراه پدر به بغداد آمد و فراگیری علم را از دانشمندان بزرگی همچون ابوعبداﷲ حسین بن علی بصری، از شیوخ بزرگ معتزله در عصر خویش و سرآمد در فقه و کلام،۶ و ابویاسر، شاگرد متکلم نامی ابوالجیش مظفر بن محمد خراسانی بلخی، آغاز کرد. افزون بر این، شیخ مفید در نزد متکلمان و فقیهان و محدثان و ادیبان فراوانی همچون علی بن عیسی الرمانی، ابوالقاسم بن قولویه، شیخ صدوق قمی، ابوغالب زراری، ابو‏عبداﷲ صمیری و ابوالحسن احمد بن الحسن بن ولید علوم مختلف از جمله ادبیات، فقه، کلام، تفسیر و رجال را فرا گرفت و در همه این علوم سرآمد اهل نظر شد.۷ علمای بزرگی همچون سید مرتضی، سید رضی، شیخ طوسی، نجاشی، ابویعلی جعفری (دامادشیخ)، ابوالفتح کراجکی، سلار بن عبدالعزیز دیلمی، ابن قدامه، جعفر بن محمد دوریستی و برخی از علمای فرقه‏های مختلف، همگی نزد شیخ مفید دانش آموختند۸ و به تعبیر علامه حلی همه متأخران به ‌نوعی از محضر شیخ مفید استفاده کرده‏اند.۹ شیخ مفید پس از تألیفات ارزشمند و گران‏بها و تربیت شاگردان برجسته در روز جمعه دوم یا سوم رمضان سال ۴۱۳۱۰ در بغداد دار فانی را وداع گفت. هشتاد هزار تشییع‌کننده در میدان بزرگ بغداد بر جنازه وی به امامت سید مرتضی نماز گزاردند.۱۱ در روز رحلت شیخ مفید، موافق و مخالف بر وی گریستند و بغداد روزی مثل آن روز به خود ندید.۱۲ پیکر وی را پس از سال‏ها که در خانه‏اش در زیر خاک بود، به کاظمین در پایین پای امام جواد علیه السلام در کنار قبر استادش ابن قولویه انتقال دادند.۱۳

1.. نجاشی، رجال، ص ۳۹۹.

2..ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۵، ۳۶۸.

3..ابن شهرآشوب، معالم العلماء، ص۱۱۲.

4.. نجاشی، رجال، ص۳۹۹.

5..حلی، خلاصة الاقوال، ص ۶۴۸.

6..خطیب بغدادی، تاریخ بغداد،ج۸، ص۷۳.

7..ابن کثیر، البدایة والنهایه، ج۱۲، ص۱۵؛ بحرالعلوم، الالفوائد الرجالیه، ج ۳۴، ص۳۱۱.

8..حلی، خلاصة الاقوال، ص۲۴۹.

9.. نجاشی، رجال، ص۳۹۹ .

10.. همان.

11.. طوسی، الفهرست، ص۷۱۱.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39219
صفحه از 657
پرینت  ارسال به