523
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

دو گونه دیگر استثنا نیز در کانون توجه قرار گرفته است. یکی استثنای مفهوم غلو و تخلیط در میراث که در مورد احمد بن محمد سیاری و محمد بن حسن بن جمهور توسط محمد بن یحیی و ابن ولید اتفاق افتاده۱ و دیگری استثناء یک حدیث از مجموعه روایات علی بن ابراهیم بن هاشم که گویا توسط ماجیلویه و ابن ولید صورت گرفته است.۲

گفتنی است در مورد استثنای کتاب بصائر نمی‏‏توان این کتاب را در زمره رد استثناشدگان درج نمود؛ چه آنکه گرچه ابن ولید این کتاب را نقل کرده، اما برقراری طریق به آن به واسطه محمد بن یحیی نشان از اعتنای نجاشی به دریافت این کتاب است.۳

۶. اعتماد بر طرق قمی در دسترسی به آثار

مشایخ قم مسیر مهم انتقال تراث روایی شیعه به بغداد به شمار می‏‏روند. گرچه مطالعه دقیق و کامل طرق آثار و میزان حضور و تأثیر مشایخ قم در آن از حوصله چنین نوشتار مختصری خارج است، اشاره کوتاهی به برخی آثار و اندکی از مؤلفان برجسته امامی ضروری به نظر می‏‏رسد.
تصریح نجاشی بر اختصار در یادکرد طرق انتقال کتب (ذکرت لرجل طریقاً حتی لایکثر الطرق فیخرج عن الغرض) و مشی بر طبق آن۴ () قضاوت را به گزارش‌های موجود منحصر می‏‏کند. شاید همین نکته وجود حجم بیشتری از طرق و راویان قمی در فهرست طوسی را تقویت می‏‏کند. بخش مهمی از میراث موجود در قم را صدوق و احمد بن محمد بن یحیی العطار منتقل کرده‌اند.

در نگاهی گذرا به برخی راویان برجسته مثل حریز بن عبداﷲ، معاویة بن عمار، احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی، جمیل بن دراج، محمد بن ابی عمیر، عبیداﷲ بن علی حلبی و برادرش محمد و نیز هشام بن حکم حضور راویان قمی مشهود است.۵

بخشی از این طرق از صدوق آغاز می‌شود و به واسطه مشایخ او همچون پدرش و ابن ولید به

1.. نجاشی، همان، ص ۸۰، شمارۀ ۱۹۲ و طوسی، همان، ص ۴۱۳، شمارۀ ۶۲۷.

2.. طوسی، همان، ص ۲۶۷، شمارۀ ۳۸۰.

3.. نجاشی، همان، ص ۳۵۴، شماره ۹۴۸.

4.. نجاشی، رجال، ص ۱۱۶، شماره ۲۹۷، شرح حال ثابت بن شریح و ص ۲۳۰ ـ ۲۳۱، عبیداﷲ علی حلبی و ص‌۴۱۱، شماره ۱۰۹۶، شرح حال معاویة بن عمار.

5.. ر.ک: نجاشی، رجال، ص۱۴۴، شمارۀ۳۷۵ و ص ۴۱۱، شمارۀ۱۰۹۶ و ص ۷۵، شمارۀ۱۸۰ و ص ۱۲۶، شمارۀ ۳۲۸ و ص ۳۲۶، شمارۀ۸۸۷ ؛ طوسی، الفهرست، ص ۱۶۲، شمارۀ ۲۴۹ و ص ۴۶۲، شمارۀ ۷۳۷ و ص ۵۰، شمارۀ ۶۳ و ص ۴۰۴، شمارۀ۶۱۸ و ص ۱۲۳، شمارۀ ۱۶۴و ص ۳۰۵، شمارۀ ۴۶۷ و ص ۳۸۵، شمارۀ ۵۸۸ و ص ۴۹۳ ـ ۴۹۵، شمارۀ۷۸۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
522

یک. ناشناخته بودن

این وضعیت در مورد محمد بن هارون، ممویة بن معروف، عبداﷲ بن محمد الشامی، محمد بن یحیی المعاذی، عبداﷲ بن احمد الرازی، ابوعلی النیشابوری و وهب بن منبه دیده می‏‏شود.۱

دو. ضعیف بودن

این عبارت درباره برخی راویان آمده است. این راویان گاه به جهت شخصیت و گاه از حیث روایات یا بخشی از میراث تضعیف شده‏‏اند. در این بین محمد بن موسی الهمدانی، ابوعبداﷲ الرازی الجامورانی، ابوعبداﷲ السیاری، محمد بن علی ابوسمینه، محمد بن عبداﷲ بن مهران، یوسف بن السخت و یوسف بن الحارث با اتهامات عقیدتی چون غلو و فساد مذهب مواجه‌اند.۲ ابویحیی واسطی و احمد بن بشیر ضعیف و غیر ثبت در امر حدیث خوانده شده‏‏اند. دو شخصیت دیگر این فهرست یعنی احمد بن هلال عبرتایی و احمد بن حسین بن سعید با آنکه غالی معرفی شده‏‏اند، در میان تراثشان احادیث پذیرفتنی نیز یافت می‌شود. عبارت «یعرف و ینکر» گویای همین نکته است.۳ نفی کلی نجاشی راجع به سهل بن زیاد آدمی از همه شدیدتر است و او غیر معتمد در حدیث خوانده شده که احمد اشعری بر غلو و کذب او شهادت داده است.۴

این گزارش در مورد محمد بن عیسی بن عبید و حسن بن حسین لؤلؤی به گونه دیگری است. چه آنکه تنها روایات با اسناد منقطع محمد بن عیسی و منفردات یا متفردات لؤلؤی پذیرفته نشده است. مشکل محمد بن عیسی روایات متفرد از یونس و سن کم برای روایت از ابن محبوب است۵ که دفاع نجاشی از او گذشت. حسن بن حسین لؤلؤی نیز اگرچه کوفی ثقه خوانده شده، طریقی به آثار او ثبت نشده است.۶ نکته پایانی تعارض توثیق نجاشی نسبت به جعفر بن محمد بن مالک با توثیق طوسی است.۷ مرحوم خویی در قضاوت میان این دو نظر، ممکن نبودن حکم به وثاقت او را نتیجه می‏‏گیرد.۸

1.. ر.ک: طوسی، رجال، ص ۴۳۸، شمارۀ ۶۲۶۵ و ۶۲۶۶ و ص ۴۰۱، شمارۀ ۵۸ و ص۴۰۲، شمارۀ ۵۸۵۹، و ص ۴۳۳، شمارۀ ۶۲۰۲ و ص۴۵۱، شمارۀ ۶۴۱۳؛ خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۹، ص ۲۰۹، شمارۀ ۱۳۱۹۷.

2.. ر.ک: نجاشی، رجال، ص۳۳۳، شمارۀ ۸۹۴ و ۳۵۰، شمارۀ ۹۴۲ و ص ۳۳۸، شمارۀ ۹۰۴؛ ابن غضائری، کتاب الضعفاء، ج۱، ص ۹۷، شمارۀ ۱۴۵؛ کشی، ص ۱۰۳، شمارۀ۱۵۷؛ و ص ۳۹۰، شمارۀ ۷۳۳.

3.. همان، ص ۷۷، شمارۀ ۱۸۳ و ص۸۳، شمارۀ ۱۹۹ و طوسی، الفهرست، ص ۵۵، شمارۀ ۶۷ و ص۸۳، شمارۀ ۱۰۷.

4.. همان، ص۱۸۵، شمارۀ ۴۹۰.

5.. همان، ص۳۳۳، شمارۀ ۸۹۶.

6.. همان، ص۴۰، شمارۀ ۸۳.

7.. همان، ص ۱۲۲، شمارۀ ۳۱۳؛ طوسی، همان، ص ۴۱۸، ۶۰۳۷.

8.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۴، ص ۱۱۷ و ۱۱۸، شمارۀ ۲۲۷۹.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39302
صفحه از 657
پرینت  ارسال به