521
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

دو. تحسین برخی نگاشته‏‏های قمیان

در دو فهرستِ نجاشی و طوسی، توصیف خاص برخی آثار دیده می‏‏شود. در نگاه اول موضوع و نویسنده اثر حائز اهمیت و جایگاه ویژه خواهد بود.

در میان قمی‏‏ها و آثار ایشان کتاب العباسی و کتاب الامثالِ احمد بن اسماعیل سمکه این‏‏گونه‌اند. کتاب العباسی بالغ بر ده هزار ورقه در احوال خلفا و دولت عباسی بوده است که نجاشی از آن به «کتاب عظیم» یاد می‏‏کند. خود وی بخش اخبار امین را دیده و آن را «حسن» خوانده است. کتاب دیگر وی الامثال است که «حسن مستوفی» است.۱ توجه به عنوان دو کتاب که یکی در تاریخ و دیگری ادبیات است، نشان از غنای مدرسه قم در ابعاد گوناگون و جای خالی چنین آثار و موضوعاتی در مدرسه بغداد است.

کتاب تفسیر اسماء اﷲ تعالی و ما یدعی به نیز از جمله تألیفات محمد بن جعفر بن بطه است که در عبارتی منحصر به فرد ابن نوح سیرافی آن را به «حسن، کثیر الغریب، سدید» توصیف کرده است.۲ موضوع کتاب که در مهم‌ترین بخش مباحث توحیدی جای دارد، باعث می‏‏شود استاد نجاشی آن را کتابی نیکو، مشتمل بر مفاهیم برجسته و ناب و دارای انسجام و نظام‌وار معرفی کند.

شخصیت دیگری که مصنفاتی ستایش شده دارد، محمد بن احمد بن داوود قمی است که طوسی دو کتاب المزار و الذخائر او را «حسن» معرفی می‏‏کند.۳

۵. پذیرش استثنا و رد استثنا شدگان

سه نفر از بزرگان قم به استثنای کتاب و راوی و روایت یا مفاهیم خاص در میراث برخی راویان پرداخته‏‏اند. ابن ولید و به تبع او صدوق، محمد بن علی ماجیلویه و صفار شخصیت‏‏هایی هستند که انعکاس استثنای ایشان در منابع فهرستی دیده می‏‏شود.

۲۴ نفر از راویان امامیه را ابن ولید از راویان نوادر الحکمه نوشته محمد بن احمد بن یحیی استثنا کرده است.۴ دقت در شرح حال این راویان نشان می‏‏دهد یکی از ایرادات زیر بر ایشان وارد است:

1.. همان، ص۹۷، شمارۀ ۲۴۲؛ طوسی، الفهرست، ص۷۴، شمارۀ ۹۳.

2.. همان، ص۳۷۲.

3.. طوسی، الفهرست، ص ۳۹۵ و ۳۹۶، شمارۀ ۶۰۴.

4.. نجاشی، رجال، ص۳۴۸، شمارۀ ۹۳۹؛ طوسی، الفهرست، ص ۴۰۸ ـ ۴۱۱، شمارۀ ۶۳۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
520

ابی‌عثمان نیز نشان می‏‏دهد وی از جمله کوفیانی است که به ضعف و غلو متهم شده است و گویا علامه بدان جهت که برخی شاگردان وی یعنی حسین بن عبیداﷲ سهل سعدی، احمد بن محمد بن خالد برقی، محمد بن احمد، حسن بن عبدالصمد اشعری، ابوعبداﷲ الجامورانی و محمد بن حسین بن ابی‌الخطاب قمی‏‏اند، او را در زمره قمی‏‏ها خوانده است. اما عدد گسترده مشایخ عراقی او و حضور برخی راویان کوفی در زمره شاگردانش، از جمله محمد بن الحسین الصائغ الکوفی و حسن بن حسین لؤلؤی این انتساب را ـ هرچند به جهت تربیت علمی باشد ـ تضعیف می‏‏کند. یگانه احتمالی که این گفته را موجه می‏‏کند، مقصود خاص از این لفظ و نماینده طرز تفکر خاص است، که پژوهشی مستقل می‏‏طلبد.

نکته

تذکر این نکته شایسته است که با وجود اختلافات یاد شده، گاهی هم‌نوایی و تأیید یا تضعیف مشایخ قم نسبت به راویان قمی در منابع فهرستی و رجالی بغداد دیده می‏‏شود. احمد بن محمد بن سیار از آن جمله است که ابن غضائری او را «ضعیف متهالک غال منحرف» می‏‏خواند و بزرگان قم نیز روایات او را از کتاب نوادر الحکمه استثنا کرده‏‏اند.۱ همچنین شخصیت و روایات سلمة بن خطاب براوستانی ضعیف خوانده شده است.۲

۴. تحسین آثار قم

از نشانه‏‏های نگاه مثبت و برامده از وامداری مدرسه بغداد به حوزه حدیثی قم، توصیفات بلندی است که درباره آثار این مدرسه در نوشته‏‏های فهرستی انعکاس یافته است. این انعکاس در دو قالبِ توصیف کثرت تألیفات برخی محدثان قم، و تمجید از برخی آثار خاص این مدرسه دیده می‌شود.

یک. تمجید فراوانی تألیف

نجاشی به یادکرد بیش از ۱۶۶ اثر صدوق شامل کتب، مجالس و مصابیح و نگاشته‏‏هایی از او در زهد می‏‏پردازد.۳ همه این نگاشته‏‏ها در سفر او به بغداد منتقل شده و اجازه نقل آن به علی بن احمد نجاشی، پدر نجاشی صاحب فهرست، داده شده است. آثار احمد بن محمد بن دؤل قمی نیز بالغ بر صد اثر معرفی شده است.۴

1.. ابن غضائری، کتاب الضعفاء، ج۱، ص۴۰.

2.. نجاشی، رجال، ص ۱۸۷، شمارۀ ۴۹۸؛ ابن غضائری، همان، ج۱، ص ۶۶، شمارۀ ۶۴.

3.. نجاشی، رجال، ص ۳۸۹، شمارۀ ۱۰۴۹.

4.. همان، ص ۸۹، شمارۀ ۲۲۳.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39251
صفحه از 657
پرینت  ارسال به