برخورداری از حدیث اهل بیت علیهم السلام است که در حق کسی قابل گفتن است. کتب فراوان او نزد مفید و ابن غضائری بوده و نجاشی بیشتر آنها را بر این دو استادش قرائت کرده است. طوسی نیز به روایات و فهرست کتب او طریق دارد. در میان سرشناسان بغداد تلعکبری، مفید، ابن غضائری، ابن عبدون و ابن عزور از او دانش آموخته و روایت نقل کردهاند.۱
سه. احمد بن اسحاق
فهرستنگاران بغدادی او را ـ که از اصحاب امام جواد علیه السلام تا صاحب الامر علیه السلام است ـ دارای منزلتی بلند و شیخ قمیها خواندهاند و او فرستاده ایشان به خدمت امام بوده است. احمد از خواص امام عسکری علیه السلام بوده که توفیق زیارت حضرت ولی عصر علیه السلام را نیز به دست آورده است.۲
چهار. محمد بن حسن صفار
او نیز از وجوه اصحاب قمی امامیه به شمار میرود که علاوه بر وثاقت، جایگاهی بزرگ در نزد اصحاب داشته و او و روایاتش بر دیگران برتری داشتهاند و سقط بهندرت در روایاتش رخ داده است. مجموعه طرق نجاشی و طوسی به کتب فراوان او ـ که حتی بیشتر از کتب حسین بن سعید خوانده شده ـ ابن ولید، صدوق، احمد بن محمد بن یحیی و پدرش و ابن ابیجید ـ یعنی طرق کاملاً قمی ـ بوده است.۳
پنج. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)
بلندای تعابیر نجاشی و طوسی درباره وی کم سابقه و نشان عمق تأثیر او در حوزه بغداد و پذیرش مطلق ایشان نسبت به شیخ صدوق است. نجاشی از او به «شیخنا و فقیهنا» تعبیر میکند که شیوخ طائفه امامیه هنگام ورود او به بغداد در سال ۳۵۵ قمری ـ با وجود کمی سنش ـ به سماع حدیث از او و اخذ اجازه نقل کتبش پرداختهاند. طوسی او را صاحب جلالت و حافظ احادیث و آگاه بر رجال میداند که در میان قمیها مانندی در رتبه حفظ و علمش یافت نمیشود. تألیف بیش از سیصد اثر به قلم او اعجاب فهرستنگاران بغداد را بر میانگیزد، به طوری که نجاشی همه آنها را روایت و برخی از