است، قابل تعریف است، وگرنه نقل فضائل یا حتی معارفی بالاتر از اصول پذیرفته شده جامعه ـ بر خلاف روش حاکم بر مدرسه کوفه ـ موجبات تضعیف را در پی نداشت. رصد میراث بزرگترین غلوستیز قم، یعنی احمد اشعری، و بازگشت او از تضعیف و اخراج متهمان به غلو، صحت این نکته را تأیید میکند. نگارندگان بر این باورند که اخراج بزرگانی همچون سهل بن زیاد و احمد برقی نیز نمیتواند توجیهی جز این داشته باشد؛ چرا که سهل بن زیاد در ری مورد وثوق و اعتماد کلینی واقع میشود و کتاب النوادر او از طریق علی بن محمد علان کلینی به شیخ کلینی و سپس جعفر بن محمد بن قولویه و در نهایت شیخ مفید و نجاشی منتقل میشود.۱ نیز طبق گزارش طوسی، احمد برقی کتاب سهل را به سعد اشعری و حمیری و ایشان به ابن ولید منتقل میکنند.۲ در مورد احمد برقی نیز گونه برخورد اشعری در برگرداندن او و عذرخواهی از او۳ و گزارش حجم عظیمی از میراث او (قریب به صد اثر از مجموعه محاسن و غیر آن) از طریق ثقاتی همچون حسین بن عبیداﷲ غضائری، ابوغالب زراری و علی بن حسین سعدآبادی در دو فهرست عمده شیعه۴ کافی مینماید.
در نقطه مقابل، مدرسه بغداد با میراثی تدوین شده مواجه است و تبیین اندیشه را بر عهده میگیرد. محیط حاکم بر این مدرسه ـ در ادوار میانی و پایانی آن ـ باعث میشود علاوه بر تکیه بر کلام نظری، گاه بیتوجهی به میراث روایی در آثار کلامی ایشان انعکاس یابد. انکار برخی باورهای پذیرفته شده در کلام نقلی شیعه، باور تعامل متفاوتِ این مدرسه با احادیث و جمع میان اخبار گوناگون را در ذهن تقویت میکند.
با وجود این روش، حوزه بغداد و بهویژه ابن غضائری و نجاشی با تکیه بر میراثپژوهی راویان به تکمیل حلقه راویشناسیِ شیعه پرداختهاند. در این نوشتار ضمن اشاره به دفاع ایشان از راویان، به نگاه این حوزه به راویان و بزرگان مدرسه قم و آرای ایشان اشاره شده است.
۱. دفاع از راویان تضعیف شده
مدرسه بغداد با دو روش به دفاع از برخی راویان تضعیف شده توسط قمیها پرداخته است:
یک. جستوجو در آثار راوی
پذیرش این عده بر پایه نقد محتوایی میراث راویان انجام شده و تأکید راویشناسان بغدادی بر این