507
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

و شیخ طوسی برای آن آورده شده است. گرچه سردمداران مخالفت با خبر واحد معتزلیان معرفی شده‏‏اند،۱ برخی شیعیان مانند ابن قبه ـ که خود پیشینه‏‏ای معتزلی دارد ـ۲ نیز در این زمره جای دارند.۳

پی‏‏جویی مخالفت با خبر واحد نشان می‏‏دهد این موضوع موجب تقابلی میان این دو حوزه نبوده و نپذیرفتن خبر واحد، به دو راهبرد مدرسه بغداد اشاره دارد: یکی برای جدا نشان دادن مسیر انتقال معارف در شیعه با آنچه در میان اهل تسنن در حجیت‌بخشی به گفته غیر معصوم رواج داشته، بوده است.۴ عبارات سید مرتضی در الذریعه و شیخ طوسی در العده نیز نشان می‏‏دهد اگر خبر از طریق امام معصوم و به واسطه راویان طائفه محقه منتقل شده باشد پذیرفتنی است، و همه مخالفت‏‏ها ناظر به روش خطای مخالفان است.۵ دیگری شواهدی است که نشان می‏‏دهد بغدادی‏‏ها اگر نتوانند روایتی را با منظومه عقیدتی پذیرفته شده خود تبیین کنند ـ هرچند خیر واحد هم نباشد، مثل روایات بدا ـ با این مستند که خبر واحد است، آن را نمی‏‏پذیرند.۶

تقابل به سبب تساهل در پذیرش روایات

عقل‌گرایی و نص‌گرایی از جمله مباحث مهم کلام اسلامی است که ریشه در اختلاف بر سر شیوه برخورد با متون دینی دارد.۷ برخی دیدگاه‏‏ها ضمن پیوند میان نص‌گرایی و اخباری‌گری، تساهل در پذیرش روایات را استمرار این شیوه می‏‏دانند. نتیجه این نگاه آن است که گفته شود: «اخباریان به تک‌تک روایات نمی‌پردازند؛ از این روست که دانش رجال را قبول ندارند و با دلایلی آن را رد می‏‏کنند».۸ فارغ از اینکه نقطه ارتباط نص‌پژوهی شیعه با رجال و طرح خبر واحد کجاست، باید توجه داشت نص‌گرایی شیعی با نظام پذیرفته شده ثبت و انتقال حدیث در میان اصحاب امامیه، متفاوت با شیوه رائج در میان اهل سنت است که در آن، عقل‌ستیزی و عقل‌گریزی معنایی ندارد. با همین توضیح، صدوق (نماد نص‌گرایی در قم) بحث و استدلال در رد منکران را نه‌تنها جائز بلکه واجب

1.. حسین پوری، «حدیث ضعیف و چگونگی تعامل با آن بر پایه رویکرد قدما»، ص ۱۸ ـ ۳۵.

2.. نجاشی، رجال، ص۳۷۵، شمارۀ ۱۰۲۳.

3.. محقق حلی، معارج الأصول، ص۱۴۲.

4.. بروجردی، نهایة الأصول، ص ۵۲۲.

5.. سید مرتضی، الذریعة إلی أصول الشیعه، ج۲، ص ۶۰؛ طوسی، عدة الأصول، ج۱، ص۱۰۰.

6.. ر.ک: مفید، أوائل المقالات، ص۸۰.

7.. سبحانی، «عقل‌گرایی و نص‌گرایی در کلام اسلامی»، سرچشمه حکمت، ص ۲۰۵ به بعد.

8.. مهریزی، درسنامۀ حوزه‏ها و مکاتب حدیثی، ص ۳۰ و ۳۱.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
506

نگاه حوزه بغداد به راویان و آرای رجالی مدرسه حدیثی قم

علی‌رضا بهرامی۱

سید علی‌رضا حسینی۲

درآمد

تطور اندیشه شیعه از دوره اهل بیت علیهم السلام و انتقال آن از کوفه تا قم و سپس بغداد، با فراز و نشیب‌های گوناگونی همراه بوده است. اوضاع حاکم بر هریک از این دوره‏‏ها، راه‏‏کارهای مختلفی را در مواجهه با مشکلات و مسائل پیش رو رقم زده است. در این میان، حوزه قم با ویژگی‏‏های منحصر به فرد خود، به اخذ و انتشار و تدوین حدیث پرداخته است. تعامل مدرسه بغداد با آرای قمی‏‏ها در مسائل مختلفی شایان بررسی است. رجالیان بغداد، در مقام اولین فهرست‏‏نگارانی که امروزه آثارشان در دسترس ماست، به نقد و بررسی آرا و اندیشه‏‏های رجالی مدرسه قم پرداخته‌اند.

دو انگاره برای تقابل میان این دو حوزه مطرح شده است: یکی تقابل به سبب اختلاف در بحث خبر واحد، دیگری تقابل به سبب تساهل در پذیرش روایات.

تقابل به سبب اختلاف در بحث خبر واحد

بحث از خبر واحد، از مسائل ریشه‏‏دار اصول فقه شیعه است. خبر واحد به عنوان حاکی از سنت، نخستین مخالفان جدی خود را در میان بزرگان بغداد می‏‏شناسد و شواهدی از کلمات سید مرتضی

1.پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث (پژوهشکدۀ کلام اهل بیت:)
Alirezab ۶۰@Gmail.com

2.استادیار دانشگاه قرآن و حدیث.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39214
صفحه از 657
پرینت  ارسال به