489
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

اتهام صورت گرفته است؛ از جمله کتاب الشیعة بین الاشاعرة و المعتزله۱ نوشته سید هاشم معروف الحسنی، مقاله «تأثیر اندیشه‌هاى کلامى شیعه بر معتزله» نگارش قاسم جوادی۲ و مقاله «اعتزالیة الشریف المرتضى بین الوهم و الحقیقة»۳ نگارش رؤوف الشِمَّری.

تبیین فرضیه رقیب

برخی به صورت سربسته به اتهام پیروی سید مرتضی از معتزله بصره،۴ و برخی دیگر با تفصیل بیشتری به آن پرداخته و نمونه‏های عینی از تأثّر سید مرتضی در مسائل توحید و عدل ارائه کرده‌اند. از جمله این نمونه‌ها، حقیقت اراده الهی، نظریه احوال، حقیقت سمع و بصر، لطف و اصلح، حقیقت انسان و استدلال به شاهد بر غائب است.۵ از مثال‌هایی که آنان ذکر کرده‌اند، می‏توان حدس زد که این محققان بیشترین موارد تأثر سید مرتضی از معتزلیان بصره را در مسائل توحید و عدل دانسته‌اند.

پیش از ورود به بحث، تبیین چند نکته ضروری به نظر می‏رسد:

۱. تا چندی پیش شناخت جامعه علمی از اندیشه کلامی سید مرتضی از راه کتاب الشافی، یا تنزیه الانبیاء علیهم السلام بود که در هیچ‌یک شائبه همراهی و اثرپذیری سید مرتضی از بهشمیه نیست و حتی کتابی مانند الشافی در تقابل جدی با اندیشه معتزلی به‌ویژه جریان بهشمیه است. اگرچه برخی رسائل بزرگ و کوچک کلامی سید مرتضی غالباً به صورت نسخه‌هایی خطی موجود بوده، از آنجا که رجوع به این رسائل برای اثبات پیروی سید از بهشمیه زحمت بسیار می‏طلبید، کمتر محققی به این امر همت نموده است و تنها نمونه، تلاش مکدرموت در این زمینه است. البته وی نیز برای اثبات اثرپذیری سید مرتضی از معتزله به رسائلی مانند مقدمة فی الاصول الاعتقادیه ارجاع داده۶ که در اصل انتساب آن به سید تردید هست. یگانه دلیل انتساب این اثر به سید مرتضی، نسبت آن به سید در نسخه‏های خطی می‏باشد. همچنین او از رساله انقاذ البشر بهره برده است۷ که در انتساب آن نیز به

1.. هاشم معروف الحسنی، الشیعة بین الاشاعرة و المعتزله.

2.. این مقاله در شمارۀ اول مجلۀ هفت آسمان به چاپ رسید و پس از آن در کتاب فِرَق تسنن تجدید چاب شد.

3.. این مقاله در شمارۀ ۲۵ مجلۀ رسالة التقریب، دورۀ ۷ چاپ شده است. همچنین از این نویسنده کتاب الشریف المرتضی متکلما منتشر شد. هدف اصلی آن، معرفی اندیشه‏های کلامی سید مرتضی بوده، که در ضمن به دفاع از وی پرداخته شده است (مشخصات کتاب بدین شرح است: الشمری، رؤوف، الشریف المرتضی متکلما، مشهد: مجمع البحوث الاسلامیه).

4.. برای نمونه، مادلونگ تنها به اثرپذیری سید مرتضی از بهشمیه در بحث توقیفی بودن اسمای الهی در مباحث توحید و عدل اشاره کرده است (مادلونگ، همان، ۱۶۷).

5.. مکدرموت، اندیشه‏های کلامی شیخ مفید، ص۴۹۵-۵۰۶؛ المَدَن، تطور علم الکلام الامامی، ص۶۴.

6.. همان، ص۴۹۵.

7.. همان، ص۵۰۰.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
488

شخصیت‏های مهم شیعی به‏طور خاص وارد شده؛ از جمله: ابوسهل و ابومحمد نوبختی، شیخ مفید و در ادامه سید مرتضی.۱ بر همین اساس، کتاب‌هایی به نگارش درآمد؛ از جمله: اصول العقیدة بین المعتزلة والشیعة الامامیه،۲ نوشته د.عائشه یوسف المناعی، تأثیر المعتزلة فی الخوارج و الشیعه،۳ نوشته عبداللطیف عبدالقادر الحفظی، اندیشه‏های کلامی شیخ مفید،۴ نگارش مارتین مکدرموت و اندیشه‏های کلامی علامه حلی،۵ نوشته زابینه اشمیتکه. دو کتاب نخست به اتهام شیعه به طور کلی به پیروی از معتزله اهتمام ورزیده، در حالی که کتاب سوم بر اتهام پیروی شیخ مفید از معتزله بغداد و سید مرتضی از معتزله بصره (بهشمیه) و کتاب آخر بر اتهام پیروی علامه حلی از سنت معتزلی ابوالحسین بصری متمرکز شده است.

در این میان، باورمندان به این اتهام، سید مرتضی را بیش از دیگر متکلمان امامی به این اثرپذیری متهم کرده‌اند. نویسندگان اهل تسنن، مستشرقان و برخی نویسندگان معاصر سنی و حتی شیعی به صورتی گسترده به این اتهام دامن زده‌اند.۶

متکلمان امامی از زمان انتشار این اتهام برای دفاع از استقلال اندیشه کلامی امامیه دست به تلاش‌هایی زدند. از قدیمی‌ترین این تلاش‌ها، مطالبی است که سید مرتضی از شیخ مفید درباره اتهام شیعه به تبعیت از معتزله پرسیده و شیخ مفید به پاسخ و رد این اتهام همت گماشت. این مجموعه پرسش و پاسخ در رساله الحکایات درج شده است. همچنین یکی از اهداف شیخ مفید از نگارش کتاب اوائل المقالات دفع این اتهام است.۷ در دوره معاصر نیز تلاش‏هایی گرچه اندک برای رد این

1.. ر.ک: قاضی عبدالجبار، طبقات المعتزله، ص۳۲۱؛ ابن حجر، لسان المیزان، ج۱، ص۴۲۴؛ مکدرموت، اندیشه‏های کلامی شیخ مفید، ص۴۹۰، ۴۹۱ و ۵۲۲.

2.. المناعی، اصول العقیدة بین المعتزلة والشیعة الامامیه.

3.. الحفظی، تأثیر المعتزله فی الخوارج و الشیعه.

4.. مکدرموت، اندیشه‏های کلامی شیخ مفید.

5.. اشمیتکه، اندیشه‏های کلامی علامه حلی.

6.. برای نمونه، ر.ک: ابن‌حزم، جمهرة أنساب العرب، ص۶۳؛ ذهبی، میزان الاعتدال فی نقد الرجال، ج۳، ص۱۲۴؛ ابن کثیر، البدایة و النهایه، ج۱۲، ص۶۶؛ ابن مرتضی، طبقات المعتزله، ص۱۱۷؛ زرکلی، الاعلام، ج۴، ص۲۷۸؛ ذهبی، التفسیر والمفسرون، ج۱، ص۴۴۰؛ خشیم (نقل از گولد زیهر)، الجبائیان، ص۲۲۵، پاورقی ۲؛ ابن مرتضی (مقدمۀ سوسنه دیفلد)، طبقات المعتزله، صفحۀ (م)؛ مادلونگ، «کلام معتزله و امامیه»، همان، ص۱۶۶-۱۶۹، مکدرموت، اندیشه‏های کلامی شیخ مفید، ص۴۹۰؛ خراشی (مقدمه حسن انصاری)، کتاب التفصیل لجمل التحصیل، صفحۀ (ل)؛ جبرئیلی، سیر تطور کلام شیعه، ص۲۱۵؛ المَدَن، تطور علم الکلام الامامی، ص۶۴.

7.. شیخ مفید، اوائل المقالات، ص۳۷.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39149
صفحه از 657
پرینت  ارسال به