اتهام صورت گرفته است؛ از جمله کتاب الشیعة بین الاشاعرة و المعتزله۱ نوشته سید هاشم معروف الحسنی، مقاله «تأثیر اندیشههاى کلامى شیعه بر معتزله» نگارش قاسم جوادی۲ و مقاله «اعتزالیة الشریف المرتضى بین الوهم و الحقیقة»۳ نگارش رؤوف الشِمَّری.
تبیین فرضیه رقیب
برخی به صورت سربسته به اتهام پیروی سید مرتضی از معتزله بصره،۴ و برخی دیگر با تفصیل بیشتری به آن پرداخته و نمونههای عینی از تأثّر سید مرتضی در مسائل توحید و عدل ارائه کردهاند. از جمله این نمونهها، حقیقت اراده الهی، نظریه احوال، حقیقت سمع و بصر، لطف و اصلح، حقیقت انسان و استدلال به شاهد بر غائب است.۵ از مثالهایی که آنان ذکر کردهاند، میتوان حدس زد که این محققان بیشترین موارد تأثر سید مرتضی از معتزلیان بصره را در مسائل توحید و عدل دانستهاند.
پیش از ورود به بحث، تبیین چند نکته ضروری به نظر میرسد:
۱. تا چندی پیش شناخت جامعه علمی از اندیشه کلامی سید مرتضی از راه کتاب الشافی، یا تنزیه الانبیاء علیهم السلام بود که در هیچیک شائبه همراهی و اثرپذیری سید مرتضی از بهشمیه نیست و حتی کتابی مانند الشافی در تقابل جدی با اندیشه معتزلی بهویژه جریان بهشمیه است. اگرچه برخی رسائل بزرگ و کوچک کلامی سید مرتضی غالباً به صورت نسخههایی خطی موجود بوده، از آنجا که رجوع به این رسائل برای اثبات پیروی سید از بهشمیه زحمت بسیار میطلبید، کمتر محققی به این امر همت نموده است و تنها نمونه، تلاش مکدرموت در این زمینه است. البته وی نیز برای اثبات اثرپذیری سید مرتضی از معتزله به رسائلی مانند مقدمة فی الاصول الاعتقادیه ارجاع داده۶ که در اصل انتساب آن به سید تردید هست. یگانه دلیل انتساب این اثر به سید مرتضی، نسبت آن به سید در نسخههای خطی میباشد. همچنین او از رساله انقاذ البشر بهره برده است۷ که در انتساب آن نیز به
1.. هاشم معروف الحسنی، الشیعة بین الاشاعرة و المعتزله.
2.. این مقاله در شمارۀ اول مجلۀ هفت آسمان به چاپ رسید و پس از آن در کتاب فِرَق تسنن تجدید چاب شد.
3.. این مقاله در شمارۀ ۲۵ مجلۀ رسالة التقریب، دورۀ ۷ چاپ شده است. همچنین از این نویسنده کتاب الشریف المرتضی متکلما منتشر شد. هدف اصلی آن، معرفی اندیشههای کلامی سید مرتضی بوده، که در ضمن به دفاع از وی پرداخته شده است (مشخصات کتاب بدین شرح است: الشمری، رؤوف، الشریف المرتضی متکلما، مشهد: مجمع البحوث الاسلامیه).
4.. برای نمونه، مادلونگ تنها به اثرپذیری سید مرتضی از بهشمیه در بحث توقیفی بودن اسمای الهی در مباحث توحید و عدل اشاره کرده است (مادلونگ، همان، ۱۶۷).
5.. مکدرموت، اندیشههای کلامی شیخ مفید، ص۴۹۵-۵۰۶؛ المَدَن، تطور علم الکلام الامامی، ص۶۴.
6.. همان، ص۴۹۵.
7.. همان، ص۵۰۰.