کوفه مطرح شد.
این مقاله در مقام پاسخگویی به این سؤال است که با توجه به جایگاه مدرسه بغداد در تاریخ کلام امامیه، متکلمان این مدرسه چه رویکردی درباره معتزلیان شیعهشده داشتهاند؟ این مقاله در واقع تلاشی برای بازمعرفی جایگاه معتزلیانِ شیعهشده در سدههای چهارم و پنجم است. تا آنجا که نگارنده مطلع است، درباره این پرسش بحثی صورت نگرفته و خاستگاه این بحث به مطالعات نویسنده در باب معتزلیان شیعهشده باز میگردد. نویسنده در سلسله مقالاتی این جریان را تبارشناسی و از نظر نوع مواجهه با آموزههای امامیه و معتزله به چند گروه تقسیم کرده است. در دو مقاله نیز به وارسی فکری ابوعیسی وراق و ابن راوندی با مدرسه کلام امامیه در کوفه پرداخته است. در این مقاله تلاش میشود تا درباره نوع رویارویی متکلمان امامیه در بغداد با میراث دو شخصیت شاخص معتزلیانِ شیعهشده، یعنی وراق و ابن راوندی، بحث شود. ابوسهل، ابومحمد نوبختی، شیخ مفید و سید مرتضی متکلمانی هستند که از مدرسه بغداد محور بحث قرار گرفتهاند. البته با توجه به ظرفیت محدود مقاله در مقام مقایسه تفصیلی اندیشهها عمدتاً نظریات سید مرتضی با ابن راوندی محور بحث قرار گرفته است؛ هرچند درباره شخصیتهای دیگر تا آنجا که گزارشها یاری میکردهاند، بحث شده است. توجه به سید مرتضی هم از این روست که وی در اوج مدرسه بغداد قرار دارد و در واقع، میراث کلامیِ اوست که در دورههای بعد، یعنی در مدرسه ری و حله، امتداد مییابد. محور قرار گرفتن ابن راوندی هم از این روست که افزون بر شهرت علمی بیشترِ وی در میان معتزلیانِ شیعهشده، اندیشههای بیشتری از او بر جای مانده است. در این راه مترصد این نکته هستیم که افزون بر تبیین نوع رویکرد متکلمان بغدادی امامی به معتزلیانِ شیعهشده، جایگاه معتزلیان شیعهشده در تاریخ تفکر امامیه را نیز نشان دهیم. همچنین باید گفت به نظر نمیتوان از گزارشهای موجود در آثار بغدادیان، چهره غیر مثبتی از ابوعیسی وراق و ابن راوندی ترسیم کرد، ولی در حوزه اندیشهها زاویههای علمی جدی، بهویژه در مباحث توحید و عدل، به خلاف مبحث امامت دیده میشود.
رابطه نوبختیان با وراق و ابن راوندی
ظاهراً جز گزارشهایی که نشاندهنده تشابهات نظری و در بعضی موارد نقدهای نوبختیان درباره میراث علمی وراق و ابن راوندی است، راه دیگری برای پی بردن به دیدگاه نوبختیان درباره شخصیت و میراث علمی این دو وجود ندارد. در تبیین این مسئله باید گفت با توجه به گستردگی مبحث امامت این سخن سید مرتضی که وراق را مرجع عقیده نوبختیان درباره امامت معرفی میکند، میتواند بیانگر این باشد که وراق در این بحث تأثیر بسزایی در نوبختیان داشته است. سید بر این باور است که نوبختیان در آثار خود همان مباحثی را که وراق در بحث ادله عقلی امامت