463
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

شدند.۱ در سال ۴۲۷ بار دیگر ترک‏ها بر جلال‌الدوله شوریدند. وی پس از مشورت با سید مرتضی به خانه او گریخت و در پناه سید قرار گرفت.۲ در همین سال وزیر ابو‏القاسم بن ماکولا پس از برکناری بازداشت و در اختیار سید مرتضی قرار داده شد تا بازخواست شود.۳

بسیاری از اشعار سید مرتضی نیز در همین بستر جایگاه سیاسی وی سروده شده است. الطائع لامراﷲ (خلافت ۳۶۳ ـ ۳۸۱)، القادر (خلافت ۳۸۱ ـ ۴۲۲) و فرزند وى القائم بامراﷲ (خلافت ۴۲۲ ـ ۴۶۷) از خلفایی هستند که سید از آنها در دیوانش نیز یاد کرده است. او همچنین از امیران آل ‏بویه بهاءالدوله و فرزندانش شرف‌الدوله و سلطان‌الدوله و رکن‏الدین جلال‏الدوله و نیز از ابوکالیجار مرزبان بن سلطان بن بهاءالدوله یاد کرده است. از میان وزرا نیز از ابوغالب محمد بن خلف، ابوعلى، رخجى، ابوعلى حسن بن حمد، ابوسعد بن عبدالرحیم، ابوالفتح، ابوالفرج محمد بن جعفر بن فسانجس ابوطالب محمد بن ایوب بن سلیمان بغدادى، ابومنصور بهرام بن مافنة وزیر ملک ابوکالیجار و... یاد کرده است. بسیاری از این اشعار در مدح سیاستمداران و در برخی موارد نیز این اشعار طعنه‌آمیز است.۴

سید مرتضی در پاسخ به شبهاتی که در مورد همراهی وی با حاکمان و پذیرش مناصب حکومتی مطرح بود رساله العمل مع السلطان را نوشت. او این رساله را در سال ۴۱۵ قمری که اوج فعالیت‏های سیاسی اوست ـ در پی گفت‌وگویی که درباره جایز بودن یا نبودن پذیرش مسئولیت از سوی حاکم جائر در مجلس ابو‏القاسم حسین بن علی مغربی، وزیر شیعی مشرف‌الدوله بویهی، پیش آمد ـ تألیف کرد. سید در این رساله با استدلال عقلی و روایی و استناد به سیره معصومان علیهم السلام در صدد اثبات این امر است که مسئولیت‌پذیرى از سوى حاکمان جور ـ اگر در آن وجه نیکویى مانند یاری شیعیان و مستضعفان وجود داشته باشد ـ هرچند در ظاهر از سوى حاکم ستمگر است، در باطن از سوى امامان حق مى‏باشد؛ چرا که وقتى آنان این نوع پذیرش مسئولیت را با شرط‌هایى که بیان شد، رخصت داده‏اند، شخص درحقیقت به امر آنها آن را پذیرفته است. بدین دلیل که روایت صحیحى وارد شده است مبنى بر اینکه کسى که در چنین وضعیتى باشد، برپایى حدود و قطع دست دزدان بر او جایز است و او هر کارى را که شریعت مقتضى انجام دادن آن است، ‏می‌تواند به جا ‏آورد.۵ این رساله به ‌نوعی اهداف سید مرتضی را از پذیرش مناصب حکومتی روشن می‏نماید و گویای این است که

1.. ابن جوزی، المنتظم فى تاریخ الأمم و الملوک، ج۱۵، ص۲۴۱و ۲۴۲.

2.. همان، ص۵۴.

3.. همان، ص۲۵۳ و ۲۵۴.

4.. رشید صفار، مقدمة الذخیره، ص۲۰و ۴۵.

5.. سید مرتضی، رسائل الشریف المرتضی، ج۲، ص۸۷-۹۷.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
462

خارج شد، سید مرتضی او را همراهی کرد.۱ در سال ۴۱۵ هنگامی که وزیر حسین بن علی مغربی تصمیم داشت تا امیران لشکری و ترکان بر وفاداری به مشرف‌الدوله بویهی سوگند یاد کنند، دستور داد مراسم سوگند در حضور سید مرتضی و برخی دیگر از اشراف برگزار شود.۲ در همین سال سید مرتضی متولی عقد دختر علاء‌الدوله برای مشرف‌الدوله گردید.۳ در سال ۴۱۶ هنگامی که شرف‌الدوله بویهی در گذشت، آشوبی در بغداد پدید آمد و عیاران خانه سید مرتضی را به آتش کشیدند.۴ در سال بعد هنگامی که در آشوب میان عیاران و لشکریان، کرخ بغداد در معرض نابودی بود، او به دربار رفت و از ادامه درگیری‏ها ممانعت کرد.۵ در پی درگیری در مسجد براثا بین شیعیان تندرو و خطیب منصوب خلیفه، در سال ۴۲۰ نماز جمعه در مسجد براثا ممنوع شد که در نهایت در پی مذاکره سید مرتضی با دربار بار دیگر نماز جمعه در این مسجد برپا گردید.۶ در همین سال در پی خوابی که وزیر ابوسعید محمد بن عبدالرحیم دید، سید از سوی القادر باﷲ به «علم الهدى» ملقب گردید.۷ در سال ۴۲۲ پس از مرگ القادر عباسی سید نخستین کسی بود که با القائم بامراﷲ عباسی بیعت کرد و ابیاتی در مدح وی سرود.۸ در سال ۴۲۲ در پی درگیری بین شیعیان و اهل سنت خانه سید مرتضی هدف هجوم قرار گرفت و به آتش کشیده شد و یکی از کنیزان سید در آتش سوخت و در نهایت ترک‏ها که همسایه سید بودند، به دفاع از او پرداختند.۹ در سال ۴۲۳ هنگامی که خلیفه عباسی و امیر بویهی به هم مظنون شدند، در محضر سید مرتضی سوگند وفاداری خوردند.۱۰ در سال ۴۲۴ هنگامی که سربازان ترک بر جلال‌الدوله شوریدند، امیر بویهی به منزل سید مرتضی پناه برد.۱۱ در سال۴۲۵ او عیاران و راه‌زنان را به منزل خود دعوت و آنان را نصیحت کرد و از آنان خواست توبه کنند و اگر خواستند، به لشکر سلطان بپیوندند؛ در غیر این صورت از بغداد خارج شوند که عیاران در پی این دیدار از شهر خارج

1.. همان، ص۱۵۸.

2.. همان، ص۱۶۳.

3.. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۹، ص۳۴۱.

4.. ابن عماد، شذرات الذهب، ج۵، ص۸۱.

5.. ابن جوزی، همان، ص۱۷۵.

6.. ابن اثیر، همان.

7.. افندی، ریاض العلماء، ج۴، ص۱۸-۱۹.

8.. ابن اثیر، همان، ص۴۱۵.

9.. ابن جوزی، همان، ص۲۱۴.

10.. همان، ص۲۲۶ و ۲۲۷.

11.. ابن کثیر، البدایة و النهایه، ج۱۲، ص۳۵.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39348
صفحه از 657
پرینت  ارسال به