توصیفات بلند شاگردان سید مرتضی درباره وی گویای جایگاه او نزد شاگردانش میباشد.۱
سید مرتضی کتب بسیاری در کلام، فقه، اصول و تفسیر قرآن نوشت. آثار سید مرتضی از طرق مختلف روایت۲ و در شهرهای مختلف منتشر شد.۳ قاضی ابوالقاسم علی بن محسّن تنوخی بصری (م۴۴۷ق) که معتزلی و از شاگردان قاضی عبدالجبار بوده، ملازم و مصاحب سید مرتضی بوده و تعداد کتب سید را گزارش کرده است.۴ همچنین محمد بن محمد بصروی(۴۴۳ق) از شاگردان سید مرتضی که مدتی طولانی ملازم وی بوده و علم کلام از او آموخته است، فهرست کتب سید را با اجازهاش نقل نموده است.۵ شاگردان برجسته امامی سید که هریک خود در همان دوران از بزرگان و ارکان اثنی عشریه به حساب میآمدند، از دیگر نشانههای جایگاه علمی سیدند.
از جمله این شاگردان ابویعلی جعفری(۴۶۵ق)، داماد و جانشین شیخ مفید است که از عابدان و عالمان بوده و جایگاه اجتماعی بالایی داشته است؛ چنانکه در تشیع جنازهاش جمعیت کثیری حضور یافتند.۶ وی کتاب تتمیم الملخص را در تکمیل کتاب الملخص سید نوشت.۷ ابوالصلاح حلبی شارح کتاب الذخیره سید و جانشین وی در بلاد حلب بود.۸
از برجستهترین شاگردان سید مرتضی قاضی ابوالفتح کراجکی(۴۴۹ق) فقیه، منجم، طبیب، متکلم و ریاضیدان امامی است که مدتی طولانی در شهرهایی چون قاهره، میافارقین، حلب، مکه، طرابلس، بغداد و رمله اقامت گزید. وی برخی کتب استادش سید مرتضی را تلخیص و شرح کرد.۹
سلار دیلمی از متولیان غسل و کفن و از جمله شاگردان سید است که بر خلاف روش معمول و برای اینکه دیگران نیز منتفع شوند، برخی مطالب را به صورت مکتوب از استادش میپرسید. وی که در بلاد حلب جانشین سید بود، به امر استادش ردّی بر ردیه ابوالحسین بصری بر کتاب الشافی نگاشت.۱۰ وی از چنان جایگاهی برخوردار بود که گاه بر کرسی تدریس استاد تکیه میزد و به جای
1.. نجاشی، رجال، ص۲۷۰؛ شیخ طوسی، فهرست، ص۹۹.
2.. مجلسی، بحار الأنوار، ج۱۰۵، ص۲۵.
3.. ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۱۴، ص۵۲.
4.. ابن جوزی، المنتظم فى تاریخ الأمم و الملوک، ج۱۵، ص۳۵۳.
5.. افندی، تعلیقة امل الآمل، ص۲۹۳ و ۲۹۴.
6.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۸، ص۱۴۱ و ۱۴۲.
7.. آقا بزرگ تهرانی، الذریعة الی تصانیف الشیعه، ج۳، ص۳۴۳ و ۳۴۴.
8.. همان، ص۵۷.
9.. ابن شهرآشوب، معالم العلماء، ص۱۵۳؛ سبحانی، موسوعة طبقات الفقهاء، ج۵، ص۳۱۹ و ۳۲۰.
10.. آقا بزرگ تهرانی، همان، ج۲، ص۸۳ و ۸۴.