شخصیتهاى دینى نظیر فقیهان و متکلمان و شخصیتهاى ادبى نظیر شاعران و نویسندگان، دین و دانش و ادبیات را مایه مباهات خود قرار مىدادند.۱
سید مرتضی علاوه بر در اختیار داشتن میراث علمی و جایگاه اجتماعی شیخ مفید، برخی ویژگیها نسبت به استادش شیخ مفید داشته که توانایی بیشتری در رهبری اجتماعی و فکری شیعیان برای وی فراهم کرده است. از جمله این اختصاصات، جایگاه بالای خاندانی سید مرتضی و شرافت نسبی وی بوده که با پیوندهای سببی خاندان او با خاندانهای بنام آن دوران این امتیاز بیشتر نمود یافته است. در رأس این انتسابات، پیوند سببی وی با کانونهای قدرت مانند عباسیان و زیدیه و آل بویه قرار دارد. سید مرتضی از نظر اقتصادی نیز از توانایی بالایی برخوردار بوده که این امر برای شیخ مفید چندان فراهم نبوده است. دیگر تفاوت سید با استادش جایگاه و مناصب سیاسی او و خاندان اوست. عمدهترینِ آن مناصب، نقابت، امارت حج و ریاست دیوان مظالم میباشد که مدتی طولانی نزدیک به یک قرن در اختیار شریف مرتضی و خاندانش بوده است. از سوی دیگر، در صحنه علمی نیز در دوران زعامت سید مرتضی بر امامیه، مدرسه قم چندان فروغی نداشت و پیشتر شیخ مفید با تألیف کتاب تصحیح الاعتقادات در عمل تأثیر روش مدرسه قم را در محاق قرار داد. سید مرتضی بر جایگاهی که استادش برای وی مهیا نموده بود تکیه زد و عالمِ بنامی که در مقابل سید مرتضی قد علم نماید، در آن دوره در قم ظهور نکرد. با توجه به این زمینهها و جامعیت سید مرتضی در علوم مختلف و تلاشهای وی در دفاع از مباحث امامت و دیگر موضوعات کلامی همراه با زهد و تقوا در رفتار، موجب گردید او بتواند در دوران سی و سه ساله زعامت علمی و اجتماعی خود، علاوه بر رهبری جامعه شیعی، در تثبیت مدرسهای کلامی که به نوعی مؤسس آن شیخ مفید بود، موفق باشد. با توجه به تأثیر و اهمیت این موضوع، در این مقاله با جمع آوری گزارشها، درصدد تبیین جایگاه سیاسی اجتماعی سید مرتضی هستیم.
جایگاه اجتماعی
در جامعه عصر سید مرتضی جایگاه اجتماعی افراد بر اساس اشرافیت نسبی و جایگاه خاندانی، دانش و جایگاه فرهنگی و همچنین قدرت و جایگاه سیاسی سنجیده میشد.۲
شرححالنگاران، از ابواحمد موسوی و فرزندانش سید مرتضی و سید رضی به عنوان ارکان شیعه