رسالت داراى مشقتهاى بسیار است. از این رو، ممکن نیست که استحقاق رسالت، ثواب طاعات گذشته باشد. اشکال دیگرِ سید مرتضی بر استحقاقی بودن نبوات این است که لازمه این دیدگاه وجوب رسالتِ کسی است که استحقاق رسالت یافته است، هرچند که رسالت و پذیرش شرع او برای هیچ کسی فایدهای نداشته باشد.۱
دیدگاه شیخ مفید و سید مرتضی ـ همانگونه که اشاره شد ـ با معتزله همراه است. هرچند شیخ مفید همه محدثان امامیه را همرأی خود گزارش کرده، دیگر منابع در کنار نوبختیان، استحقاقی بودن امامت و نبوت را به برخی از محدثان امامیه نسبت دادهاند.۲ پس این مسئله نیز از اختلافات امامیه بوده است که در فهم روایات و آیات قرآن ریشه دارد.
قرآن
از گزارش شیخ مفید درباره تحریف قرآن دانسته میشود نوبختیان اندیشهای متفاوت با اندیشه او داشتهاند. شیخ مفید بر اساس شنیدههایش، قول به زیاده و نقصان را به نوبختیان نسبت میدهد و میگوید: گروهى از متکلمان و اندیشوران مدقق و معتبرِ امامیمذهب نیز این قول را پذیرفتهاند.۳
شیخ مفید معتقد است علاوه بر وقوع تحریف در چینش آیات و سورهها، نقصان قرآن نیز امکان عقلی دارد و روایات مستفیض هم بر وقوع آن دلالت دارند؛ اما قول به زیاده را عقلاً ممکن نمیداند و حتی زیاد شدن یک یا دو حرف در قرآن را نمیپذیرد.۴ وی معتقد است گرچه نقصان قرآن امکان عقلی دارد و روایات نیز بر وقوع این حذف دلالت دارند، اما تمام ما بینالدفتین، کلام خداست و روایات بر حجیت آن دلالت دارند و ما حق تعدی از آن را نداریم و امام بر آنچه از قرآن حذف شده آگاه است و هنگام ظهور قائم آلمحمد صلی الله علیه و آله، وی قرآن منزَل را بر ما قرائت میکند.۵ به اعتقاد سید مرتضی هیچ زیاده و نقصانی در قرآن پدید نیامده و این قرآن، همان قرآنی است که در دست رسول اﷲ صلی الله علیه و آله بوده است و هرگز محل تردید نیست. سید مرتضى تصریح مىکند که قرآن در همان زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله به صورت مجموعهاى مدوّن جمعآورى شده است.۶ سید مرتضی، بر خلاف گزارش شیخ مفید، در الطرابلسیات الاولی بدون اشاره به قول به زیاده، تأکید میکند:
1.. سید مرتضی، الذخیره، ص۳۲۵ و ۳۲۶؛ و نیز ر.ک: اسعدی، سید مرتضی، ص۲۸۰.
2.. ر.ک: دیلمی، همان، ص۱۱۴.
3.. مفید، أوائل المقالات، ص۸۰ و ۸۲.
4.. همان.
5.. همو، المسائل السرویه، ص۷۸ـ۸۲.
6.. سید مرتضی، الذخیره، ص۳۶۰ـ۳۶۴.