43
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

دارد. او با آنکه به پیروی از احمد بن حنبل، موضوع تربیع و مشروعیت خلافت امام علی علیه السلام را رسماً پذیرفته‏ و روایات خلافت مشروع حضرت را ذکر می‏کند،۱ بر اساس شیوه احمد بن حنبل، در انکار گرایش شیعی (تفضیل امیرمؤمنان، علی علیه السلام بر عثمان یا بر شیخین) و جدی‏تر از آن در انکار اندیشه رفض (انکار شیخین) و شدیدتر اثبات کفر روافض و کسانی که طعن بر اصحاب دارند، می‏کوشد.۲ دیگر عالم حدیث‏گرای حنبلی و اثرگذار در بغداد که رهبری دینی و اجتماعی اهل حدیث را بر عهده داشت، حسین بن قاسم بن عبیداﷲ بربهاری و بعد از او و مهم‌تر از او ابومحمد حسن بن علی بن خلف بربهاری۳ (م ۳۲۹) است. ابومحمد بربهاری علاوه بر رهبری علمی اصحاب حدیث در مخالفت با مبانی و عقاید امامیه، رهبری اجتماعی اصحاب حدیث در آشوب‏ها و درگیری‏های با امامیه را بر عهده داشت. او موقعیت ممتازی در بغداد داشت و جایگاه اجتماعی او در بین توده‏های اهل سنت بسیار رفیع بود؛۴ به‌حدی که وقتی او در جلسه‏ای نزد خلیفه الراضی (۳۲۲ ـ ۳۲۹) عطسه کرد، ابراز محبت توده‏ها و طلب عافیت برای او به قدری زیاد بود که حتی خلیفه را هم از زیادی طرفدارانش به تعجب و وحشت انداخت.۵

بربهاری در نقش رهبر فکری اصحاب حدیث، با نگارش کتاب شرح السنه، ضمن تأکید بر آرای اسلاف از اصحاب حدیث و تبعیت از سنن، مهم‌ترین مصداق پیروی از سنت را اتباع از جماعت معرفی کرد و بر اساس آن، خارج شده از جماعت را ضال و مضل بر‏شمرد.۶ وی مخالفت با اصحاب

1.. خلال، شرح السنه، ص ۲۴۱ و ۴۱۱.

2.. همان، ص ۳۷۸ و ۳۷۴ و ۴۸۹ ـ ۵۱۶.

3.. بربهاری متولد ۲۳۳ یا ۲۵۳ بوده است. بنابراین ۹۶ سال (ابن جوزی، المنتظم، ج ‏۱۴، ص ۱۵) یا ۷۶ سال (ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج ۸، ص ۳۷۸) زندگی کرده است. ظاهراً اشتباه از جانب نساخ بوده و سبعون و تسعون خلط شده است. از مهم‌ترین استادان او ابوبکر مروزی (مروذی) متوفی ۲۷۵ است که از نزدیک‌ترین شاگردان و مونسان احمد بن حنبل بوده است. (ابن ابی‌یعلی، طبقات الحنابله، ج ۱، ص ۵۶). از مهم‌ترین شاگردان او می‏توان از ابن بطۀ عکبری (م۳۸۷)، ابن سمعون واعظ (م۳۸۷) و ابوعلی نجاد (م ۳۵۸) یاد کرد.

4.. برای مثال، در سال ۲۹۶ هنگامی که عده‏ای با ابن معتز (به جای مقتدر عباسی) بیعت کردند و سپس از اطراف او پراکنده شدند و او تنها ماند، برای اینکه حمایت و پشتیبانی اهل حدیث و حنابله را جلب کند، خود را به بربهاری منتسب کرد و رو به مردم گفت: مردم خلیفۀ سنی و بربهاری خود را پناه دهید! (ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج ۸، ص۱۶). اینکه شخصی چون ابن معتز برای جلب اهل حدیث و حنابله، خود را به بربهاری منتسب می‏کند، از موقعیت ممتاز و نفوذ آنان در بغداد حکایت دارد.

5.. ابن ابی‌یعلی، طبقات الحنابله، ج ۲، ص ۴۴.

6.. بربهاری، شرح السنه، ص ۳۵.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
42

بیشتر حنفی‏ها در اصول، معتزلی بودند۱ و معتزلی‏ها در دسته‏بندی‏های حدیث‏گرایان «اهل بدعت» به شمار می‏آمدند، نه «اهل سنت»،۲ معلوم می‏شود با آنکه در بیشتر آشوب‏های سده چهارم در بغداد، عنوان عام «اهل السنه» ذکر شده است، در اغلب موارد منظور، اصحاب حدیث بودند یا دست‏کم اصحاب حدیث، به‌ویژه حنبلی‏ها، اکثریت و جلودار آشوب‏ها و فتنه‏ها بودند.

این مقاله به بررسی مناسبات اهل حدیث با امامیان بغداد (مرکز خلافت عباسیان) در دوران غیبت می‏پردازد.

مناسبات اهل حدیث و امامیه در بغداد قبل از آل بویه (دوران طلایی اهل حدیث)

پس از آنکه در اواخر سده سوم و اوائل سده چهارم، اوضاع اجتماعی و سیاسی امامیه در بغداد به دلیل اتخاذ سیاست نسبتاً معتدل برخی از حاکمان عباسی چون معتضد (۲۷۹ ـ ۲۸۹) و مقتدر (۲۹۵ ـ ۳۲۰)، و نفوذ شیعیانی از آل فرات و آل نوبخت به دستگاه حکومتی سامان و بهبود یافت، فعالیت‏های علمی و مذهبی امامیه نیز با نبوغ عالمانی از خاندان نوبخت چون ابومحمد و ابوسهل نوبختی رونق گرفت. در این زمان رهبران مذهبی و اجتماعی امامیان می‏کوشیدند احساسات مذهبی اصحاب حدیث را آشفته نکنند؛ چنان‌که حسین بن روح نوبختی (م ۳۲۶) هنگامی که شنید یکی از دربان‏هایش معاویه را لعنت کرده، او را سرزنش کرد و از خانه بیرون و از کار بر کنارش کرد،۳ یا در مواجه با اصحاب حدیث قول آنان در تقدیم خلفا بر امام علی علیه السلام را از باب تقیه و مدارا تصدیق کرد.۴ با این حال، فعالیت‏های اجتماعی امامیان در بغداد و همچنین تکاپوی علمی نوبختیان در طرح عقاید شیعی و در مواردی تعرض به مؤلفه‏های فکری اصحاب حدیث،۵ باعث واکنش اصحاب حدیث بغداد، به‌ویژه حنبلیان، در قبال شیعیان و امامیه شد. آنان به زعم خود با انگیزه احیای سنت و مبارزه با بدعت با امامیان درگیر و آشوب‏های متعددی را ایجاد کردند.

عالم مطرح حدیث‏گرای بغداد در این دوره ابوبکر خلال (م ۳۱۱) از شاگردان با واسطه احمد بن حنبل و صاحب کتاب السنه است که نقش مؤثری در مناسبات عقیدتی و نظری اهل حدیث با امامیه

1.. ر.ک: کرمر، احیای فرهنگی در عهد آل بویه، ص ۱۲۰.

2.. بربهاری، شرح السنه، ص ۱۲۰.

3.. طوسی، الغیبه، ص ۳۸۶.

4.. همان، ص ۳۸۵.

5.. برای مثال، کتاب الرد علی من قال بالرؤیة الباری و کتاب الرد علی المجسمة ابومحمد نوبختی (نجاشی، رجال، ص ۶۳)؛ و نیز کتاب‌های الرد علی المجبرة فی المخلوق؛ کتاب فی استحالة رؤیة القدیم و کتاب الرد علی اصحاب الصفات ابوسهل (نجاشی، رجال، ص ۳۱).

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39254
صفحه از 657
پرینت  ارسال به