وعید
درباره اعتقاد نوبختیان به وعید و خلودِ مرتکبان کبیره در جهنم مکدرموت معتقد است از آنجا که از دیدگاه نوبختیان اختلاف مطلقی بین گناهان کوچک و بزرگ وجود دارد و چون اعمال نیک و بد یکدیگر را جبران میکنند، آنان باید منطقاً ـ همچون معتزله ـ مرتکب کبیره را در آتش مخلّد بدانند، هرچند مانند معتزلیان در این جهان قائل به منزلتی میان دو منزلت نیستند.۱ اما مادلونگ با اشاره به اختلاف بنونوبخت با معتزله در پذیرش قول به المنزلة بینالمنزلتین معتقد است بنونوبخت نظر معتزله در اجرای بدون شرط «وعید» خداوند درباره مسلمان گناهکار را مردود میدانستند.۲
در این میان، دیدگاه مادلونگ با توجه به گزارش شیخ مفید به درستی نزدیکتر است. شیخ مفید تأکید میکند همه امامیه (اتفقت الامامیه) بر خلاف معتزله معتقدند وعید الهی به خلود در آتش، مختص کفار است، اما کسانی که خدا را شناخته و فرایض دین را پذیرفتهاند، هرچند مرتکب گناهان شدهاند، در آتش جاودان نمیمانند و در این اعتقاد، اهل حدیث و مرجئه ـ جز محمد بن شبیب ـ با امامیه همراهاند.۳ بنابراین باید گفت بنونوبخت، مانند شیخ مفید و دیگر امامیان، اندیشه وعید معتزلی را مردود و خلود در جهنم را مختص کفار میدانند. امامیه اجماع داشتند مسلمان مرتکب کبیره پس از آنکه به کیفر گناهش عذاب شد، از جهنم به بهشت منتقل و از نعمتهای الهی جاویدان برخوردار میشود.۴ شاهد دیگر بر این مدعا این است که حسن بن موسی کتابی با عنوان الرد علی اصحاب المنزله بینالمنزلتین فیالوعید نوشته۵ که گویای مخالفت وی با اندیشه معتزله در باب وعید است.
اعتقاد به وعید، ارتباط مستقیمی با تعریف ایمان دارد. اشعری امامیهای را معتقد به وعید معرفی میکند که ایمان را جمیع طاعات و کفر را جمیع معاصی میدانند. وی معتقدِ به این قول را ابن جبرویه، که معاصر نوبختیان است، معرفی میکند۶ و همانگونه که پیشتر گفته شد، نوبختیان عمل را در ایمان دخیل نمیدانستند. سید مرتضی نیز مانند دیگر امامیه اندیشه وعید معتزلی را مردود دانسته و آن را نقد کرده است.۷
1.. مکدرموت، اندیشههای کلامی شیخ مفید، ص۳۲.
2.. مادلونگ، «کلام معتزله و امامیه»، ، مکتبها و فرقههای اسلامی در سدههای میانی، ص۱۵۵.
3.. مفید، أوائل المقالات، ص۴۶.
4.. همان، ص۴۷.
5.. نجاشی، رجال، ص۶۴.
6.. ر.ک: اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۵۴.
7.. مفید، أوائل المقالات، ص۸۳.