دارد؛ از همین رو، برخی بهاشتباه یا از روی غرض وی را به جبر متهم کردهاند؛۱ البته بزرگانی چون سید مرتضی این ادعا را مردود دانستهاند.۲ بنابراین میتوان گفت بنونوبخت در بحث استطاعت علاوه بر رد کردن دیدگاه مجبره، با معتزله نیز مخالفت کردهاند و دیدگاه هشام بن حکم الگوی فکری آنان بوده است. این دیدگاه درباره ابوسهل تردیدآمیز است، اما از آنجا که معتزله و غیر آنان، ابوسهل و ابومحمد را بدون اینکه بین آنان در «عدل» تمایزی بنهند، اهل عدل دانستهاند،۳ احتمال میرود اندیشه ابوسهل و ابومحمد هر دو در باب استطاعت مانند هشام بوده، اما دیدگاه هشام بن حکم را به گونهای تقریر میکردند که به جبر نینجامد.
شیخ مفید در باب استطاعت، دیدگاهی متفاوت با دیدگاه نوبختیان ارائه میدهد و میگوید: استطاعت در حقیقت همان صحت و سلامت است. هر تندرست، قدرتمند و مستطیع است، و چون تندرستى او از میان برود، استطاعت او نیز از میان خواهد رفت. ممکن است کسى توانا (مستطیع) بر انجام دادن فعل باشد، ولى ابزار آن را نیابد، یا در عین استطاعت کسى مانع آن شود که وى فعل مورد نظر خود را به انجام برساند. منع استطاعت را از میان نمىبرد، بلکه فعل را از میان مىبرد.۴
اعتقاد شیخ مفید در باب استطاعت هرچند یکی از اقوال معتزله است،۵ این نظریه پیشینهای در باور برخی از متکلمان امامی مدرسه کوفه، مانند زرارة بن اعین، هشام بن سالم و مؤمن الطاق دارد که معتقد بودند استطاعت پیش از فعل پدید میآید و همان تندرستی است.۶
سید مرتضى نیز ـ بر خلاف ابومحمد نوبختی ـ به استطاعت پیش از فعل باور دارد.۷ به عقیده او، قدرت بر فعل مقدم است، ولی آنچنان که علت معلول را یا سبب مسبب را ضرورى مىکند، ایجابکننده فعل نیست؛ زیرا اگر چنین باشد، اختیار قادر در انجام دادن فعل از میان مىرود. از این رو، قدرت باید بر فعل مقدم باشد؛ چون قادر براى ایجاد فعل به آن نیازمند است.۸
اختلاف مهم دیگری که بین شیخ مفید و نوبختیان میتوان در این باب حدس زد، درباره اعمال بندگان است. نوبختیان از آنجا که در باب استطاعت بر مذهب هشام بودهاند، مشیت و اراده خدا را
1.. اشعری، همان، ص۴۰؛ بغدادی،الفرق بین الفرق، ص۷۴.
2.. سید مرتضی، الشافی فی الامامه، ج ۱، ص۸۶ و ۸۷.
3.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج ۲۰(۱)، ص۳۷؛ ابن تیمیه، بیان تلبیس الجهمیه، ج ۱، ص۴۰۹.
4.. مفید، تصحیح الاعتقاد، ص۶۳ و ۶۴.
5.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۲۲۹.
6.. همان، ص۴۳.
7.. برای آشنایی بیشتر با اندیشۀ سید مرتضی در باب استطاعت ر.ک: اسعدی، سید مرتضی، ص۲۷۱-۲۷۶.
8.سید مرتضی، جمل العلم والعمل، ص۹۷و ۹۸؛ نیز ر.ک: همو، الذخیره، ص۸۳ و ۸۴؛ همو، رسائل، ج ۱، ص۱۴۴.