407
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

حجیت خبر واحدِ محفوف به قرائن باورمند بوده‏اند.۱ شواهدی در دست است که نشان می‏دهد سید مرتضی تفاوت‏هایی با نوبختیان و شیخ مفید داشته ‏است.۲ سید مرتضی همواره در حجیت اخبار آحاد ‏تردید جدی رواداشته و در اثبات احکام به اجماعات امامیه و قرآن پناه برده است.۳

توحید و صفات

معتزله و دیگران اندیشه نوبختیان در توحید و صفات را با رأی معتزله در این باب هم‏سو دانسته‏اند و آنها را در شمار «اهل التوحید» شمرده‏ و توحید نوبختیان را با توحید معتزله هم‌رأی دانسته‏اند.۴ عنوان آثار بنو‏نوبخت در توحید، مؤید این معناست.۵

در مجموع می‏توان گفت مراد اشعری از گروهی از متکلمان متأخر امامیه که قائل به نفی تشبیه و تجسیم بودند و خدا را فاقد مکان و صورت می‏دانستند و در باب توحید مانند معتزله و خوارج سخن می‌گفتند،۶ بنو‏نوبخت و برخی دیگر از متکلمان شیعیِ هم‌عصر آنان است.۷ این گروه از متکلمان امامی در بحث توحید از هر گونه تشبیه و تجسیمی در توحید و صفات دوری جسته‏ و در باب توحید با معتزله‏ هم‏رأی‌اند؛۸ این در حالی است که آنان به متکلمان امامیه در مدرسه کوفه در باب توحید و صفات، اتهاماتی چون تشبیه و تجسیم را نسبت داده‏اند.۹

از این رو، می‏توان ادعا کرد از دوران نوبختیان، معتزله و دیگران برداشت متفاوتی از اندیشه‏های کلامی‏ امامیه در باب توحید و عدل داشتند و رویکرد کلامی مدرسه بغداد را متفاوت با رویکرد کلامی مدرسه کوفه و همسو با دیدگاه معتزله در نفی صفات و ردّ هر گونه تشبیه و تجسیم می‏دانستند.

در مقابل معتزله و غیر آنان که همواره متکلمان امامیِ نخستین را به تشبیه و تجسیم متهم می‏کردند، متکلمان امامیه علاوه بر ردّ این اتهامات همواره تأکید داشته‏اند که مبانی اهل توحید همگی برگرفته از امام علی علیه السلام است و معتزلیان‌اند که میراث شیعی را به نام خود منتشر کرده‏اند.۱۰ اما فارغ از

1.. همان، ص۱۲۲.

2.. ر.ک: اسعدی، سید مرتضی، ص۱۱۴-۱۲۷.

3.. برای نمونه، ر.ک: سید مرتضی، رسائل، ج۳، ص۳۰۹-۳۱۶.

4.. قاضی عبد‏الجبار، المغنی، ج ۲۰(۱)، ص۳۷ و ۳۸؛ ابن ‏تیمیه، بیان تلبیس الجهمیه، ج ۱، ص۴۰۹ و ۴۱۰.

5.. اقبال، خاندان نوبختی، ص۱۱۷-۱۲۳ و ۱۲۹-۱۳۱.

6.. ر.ک: همان، ص۱۱۶ـ۱۲۳ و ۱۲۸ـ۱۳۵.

7.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۵.

8.. ر.ک: ابن ‏تیمیه، منهاج السنه، ج۱، ص۷۲.

9.. برای آشنایی با اندیشۀ معتزله در توحید و صفات ر.ک: اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۱۵۵ و ۱۵۶.

10.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۱ـ۳۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
406

اضطراری بودن معرفت به هیچ‌یک از غایبات را ممکن نمی‏دانند،۱ بسیاری از معتزله بصره اضطراری بودن معرفة‏اﷲ و انبیا و دیگر معارف را پذیرفته‏اند.۲ همچنین به اعتقاد معتزله بصره همه معارفی که با اکتساب حاصل شده‏اند، ممکن است از راه اضطرار حاصل شوند و برخی از معارف اضطراری ممکن است از راه استدلال به دست آیند. همچنین بصریان معرفة‏اﷲ را در آخرت اضطراری می‏دانند.۳ این دیدگاه به نظریه ابومحمد نوبختی که معتقد بود معرفة‏اﷲ ممکن است به‏طور اضطراری یا اکتسابی حاصل شود، نزدیک‏تر است؛ چون به عقیده معتزله بغداد امکان ندارد معرفتی که اکتسابی است ـ چه در این دنیا و چه در آخرت ـ از طریق اضطرار حاصل شود. آنان اکتساب معرفتی را که از راه اضطرار پدید می‏آید نیز ممکن نمی‏دانستند.۴

رابطه عقل و وحی و ابزار شناخت

شیخ ‏مفید در تبیین رابطه عقل و وحی، دیدگاه خود و عموم متکلمان امامی تا عصر خویش را بر پایه جدایی‌ناپذیریِ عقل از سمع دانسته که بنا‏بر این اندیشه، عقل در دانش خود و نتایج آن به سمع نیازمند است و از سمعى که غافل را بر چگونگى استدلال آگاه مى‏کند، جدا نیست. شیخ‏ مفید این دیدگاه را در مقابل اندیشه معتزله، خوارج و زیدیه دانسته که معتقدند عقل‌ها مستقل از سمع و توقیف عمل مى‏کنند. در نتیجه این تفکر، امامیه به ضرورت ارسال رسل در ابتدای تکلیف معتقد بودند.۵ اگر اجماع شیخ‏ مفید را بپذیریم باید بگوییم او در تبیین رابطه عقل و وحی تفاوتی با نوبختیان نداشته و تا زمان وی تحولی در این دیدگاه میان متکلمان امامیه پدید نیامده و نیازمندی عقل به وحی از شاخص‏های کلام امامیه در مقابل کلام معتزلی بوده است. اما سید مرتضی جایگاه بیشتری برای عقل قائل است. از نظر او، عقل در معرفت خداوند مستقل است و به وحی و تنبیه رسولان الهی و امامان نیازی ندارد. او برای اثبات سخن خود، استناد به ادله‏ سمعی را برای کسب معرفت مستلزم دور می‏داند.۶ این دیدگاه سید مرتضی با اندیشه معتزله هم‌نواست.۷

همچنین در باب ابزار شناخت، بنونوبخت، مانند جمهور علمای امامیه از جمله شیخ مفید، به

1.. شیخ‏ مفید، أوائل المقالات، ص۶۰.

2.. جاحظ، رسائل الجاحظ، ص۱۰۹-۱۲۴.

3.. قاضی عبدالجبار، شرح الاصول الخمسه، ص۲۰-۳۳؛ نیشابوری، المسائل الخلاف، ص۳۳۰-۳۳۴.

4.. مفید، أوائل المقالات، ص۶۱و۸۸.

5.. همان، ص ۴۴ و ۴۵.

6.. سید مرتضی، رسائل، ج۱، ص۱۲۷.

7.. مفید، همان، ص۴۴ و ۴۵.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39209
صفحه از 657
پرینت  ارسال به