379
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

است. درجات ایمان بسیار است. در بعضى از آنها زوال و بازگشت به شک، بلکه بازگشت به انکار، ممکن است و آن، ایمان عاریتى است.۱

در برخى درجات زوال‏ [ایمان‏] در گفتار ممکن است، نه در اعتقاد و عمل. در برخى درجات، امکان دارد که زوال در گفتار و عمل باشد؛ اما نه در اعتقاد؛ مانند گروهى از کافران ـ چون ابوجهل ـ که در عین اعتقاد به صدق پیامبر صلی الله علیه و آله به سبب اغراض فاسد و اهداف دنیوى، عناد مى‏ورزیدند و به‌شدت‏ [نبوت آن حضرت را] انکار مى‏کردند....۲

۱۳. معاصی صغیره و کبیره‏

یکى از اختلافات شیخ مفید با متکلمان آل نوبخت، در تعریف گناهان کوچک و بزرگ است. شیخ مفید و بیشتر امامیه و مرجئه معتقدند هیچ گناهى فى نفسه کوچک ‏نیست؛ بلکه در سنجش با گناه دیگر، کوچک به شمار مى‏رود. به تعبیر دیگر، همه گناهان، بزرگ‌اند؛ اما در سنجش با گناه بزرگ‌تر صغیره نامیده مى‏شوند. مفهوم این سخن نسبى بودن کبیره و صغیره است. در حالى که آل نوبخت، همسو با اهل وعید و معتزله، مخالف این رأى‌اند؛۳ یعنى برخى معاصی را فى نفسه صغیره و برخى دیگر را کبیره مى‏دانند.

بحث کبائر، در اصل، موضوعی قرآنى و روایى است. از همین رو، مفسران در ذیل آیات متعلق به آن‏۴ و شارحان متون حدیثى در ذیل ابواب و احادیث مربوط، به این بحث مى‏پردازند.۵ در منابع فقهى نیز در مباحث مربوط به عدالت (مثلًا در صفات شاهد) یا ایمان (مانند شرایط دریافت‌کننده زکات)، این بحث مطرح مى‏شود و انصافاً فقیهان امامیه در این باره پژوهش‏هاى ارجمندى را سامان داده‏اند.۶ در دانش کلام و فِرَق نیز بحث کبائر، از مباحث مرتبط با آموزه اسما و احکام و وعد و وعید است. در

1.. در متن «المعاد» آمده است که تصحیف «المعار» است.

2.. مجلسی، مرآة العقول، ج۷، ص۲۴۲. «فَلَمَّا جاءَتْهُمْ آیاتُنا مُبْصِرَةً قالُوا هذا سِحْرٌ مُبِینٌ* وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا فَانْظُرْ کیفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدِینَ» (نمل: ۱۳ و ۱۴). علامه مجلسى در حق الیقین اعتقاد به زوال‏پذیرى، بلکه وقوع زوال ایمان را به بیشتر متکلمان خاصه و عامه نسبت داده و ظواهر بسیارى از آیات را دلیل این امر دانسته است (ر.ک: مجلسی، حق الیقین، ص۶۳۲).

3.. شیخ مفید، أوائل المقالات، ص۸۳، گفتار ۶۴.

4.. ر.ک: نساء: ۳۱؛ نجم: ۳۲.

5.. ر.ک: مجلسی، مرآة العقول، ج۱۰، ص۱ به بعد.

6.. ر.ک: فخر المحققین، ایضاح الفوائد، ج۱، ص۱۹۸ و ج ۴، ص۴۲۱؛ شهید ثانی، مسالک الأفهام، ج۱۴، ص۱۶۵؛ اردبیلی، مجمع الفائدة و البرهان، ج۱۲، ص۳۱۵. در این باره بحثى گسترده و مستدل در جواهر الکلام (ج ۱۳، ص۳۰۵) نیز وجود دارد.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
378

شهید ثانى در حقیقة الإیمان به‌تفصیل به بررسى موضوع موافات پرداخته است. وى پس از طرح مسئله مى‏گوید:

بیشتر اصولیان (/ متکلمان) به جواز، بلکه وقوع آن رفته‏اند؛ زیرا از میان رفتن یک امر، با عارض شدن ضد آن، ممکن است.۱

وى پس از بررسى دیدگاه سید مرتضى ـ که قائل به موافات است و با تبیین معلوماتى که ایمان با علم به آنها تحقق مى‏یابد ـ این گونه نتیجه مى‏گیرد:

بالجمله، ظواهر بسیارى از آیات کریم و سنت مطهر، بر امکان عروض کفر بر ایمان دلالت دارد و احکام مرتدین، بر این پایه استوار است و این، دیدگاه بیشتر مسلمانان است.۲

علامه مجلسى پس از نقل کلام شهید ثانى و با یادآورى مراتب شناخت انسان به متعلقات ایمان و گونه‏هاى متفاوت حصول کفر، این گونه نتیجه گرفته است:

هر گاه در [حصول‏] ایمان به ظن حاصل از تقلید یا جز آن بسنده شود، تردیدى نیست که دگرگونى ایمان به کفر، جایز است و هر گاه در آن، علم قطعى شرط گردد، در جواز زوال آن، اشکال وجود دارد. از آنجا که دلیل تامى بر جایز نبودن [زوال‏] قائم نیست، با توجه به اینکه ظواهر آیات و احادیث، بر جواز دلالت دارد، جواز اقواست. افزون بر آنکه بسا براى انسان پیش مى‏آید که به امرى قطع مى‏کند، به‌گونه‏اى که نزد او احتمال خلاف نمى‏رود، آن‌گاه با شبهه نیرومندى که بر او عارض مى‏شود، سست مى‏گردد. و این‏ [احتمال‏] که آن‏ [قطع‏] ظنّ قوى بوده که وى آن را قطع مى‏پنداشته، بعید است.

آرى، اگر در ایمان یقین را شرط بدانیم و آن را به اعتقاد جازم، ثابت و مطابق با واقع تفسیر کنیم، زوال آن ناممکن است و پس از زوال، کشف مى‏شود که مؤمن نبوده است؛ اما شرط بودن آن، آغاز سخن است.۳

علامه مجلسى سپس به تحقیق دیگرى از این مسئله ـ که در مرآة العقول‏ ارائه کرده است‌ـ ارجاع مى‏دهد. براى تکمیل بحث، سخن وى در این کتاب را نیز مى‏آوریم:

حق آن است که اگر ایمان به حد یقین برسد، زوال آن ممکن نیست. لکن رسیدن آن به این حد، نادر و تکلیف عامه مردم بر آن، حَرَج است؛ بلکه ظاهر آن است که در ایمان بیشتر مردم، ظن قوى ـ که نفس بدان آرامش مى‏یابد ـ کافى است و زوال مانند آن، ممکن

1.. شهید ثانی، حقیقة الایمان، ص۳۷۴.

2.. همان، ص۳۷۵.

3.. مجلسی، بحار الأنوار، ج۶۶، ص۲۱۸.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39249
صفحه از 657
پرینت  ارسال به