درباره وعید طرح کردهاند، آموزه یاد شده را یکى از اصول اعتقادى خود برگزیدهاند. شیخ مفید، در دو گفتار از کتاب ارجمند خود به این بحث پرداخته است. نخست در گفتار یازدهم (گفتار در وعید) دیدگاه اتفاقىِ امامیان را درباره آن، این گونه گزارش کرده است:
امامیه اتفاق دارند که تهدید (وعید) به خلود در آتش جهنم، تنها متوجه کافران است، نه گناهکاران از اهل معرفت به خداى متعال و اقرار به فرائض از اهل نماز.
در این دیدگاه، تمام مرجئه ـ جز محمد بن شبیب ـ و همه اصحاب حدیث، موافق امامیهاند. معتزله، بر خلاف آن اجماع دارند و مىپندارند که وعید به خلود در آتش، کافران و تمام فاسقان از اهل نماز را در بر مىگیرد.
امامیه اتفاق دارند که هر کس از اهل اقرار و معرفت و نماز که به سبب گناهش عذاب گردد، در عذاب جاودانه نخواهد بود و از آتش، بیرون و به بهشت درخواهد آمد و جاودانه در آن متنعم خواهد بود. گروههایى که یاد کردیم، با امامیه همرأىاند و معتزله، بر خلاف آن اجماع دارند و پنداشتهاند که هر کس براى عذاب به آتش درآید، از آن بیرون نخواهد آمد.۱
شیخ مفید پس از گزارش پیشگفته در گفتارى دیگر (گفتار در ابواب وعید) به بخش دیگرى از مباحث وعد و وعید پرداخته و دیدگاه اختصاصىِ خود و گروهى از امامیان را تبیین کرده است. او تصریح کرده است که از نظر وى و گروهى از امامیه و بیشتر مرجئه، هر کس براى خدا عملى و طاعتى انجام دهد، خداوند با نعمت پایدار، در بهشت جاودان به او پاداش مىدهد. نوبختیان بر آناند که بسیارى از طاعتکنندگان از خدا در سراى دنیا پاداش طاعت خود را دریافت مىکنند و در آخرت، بهرهاى نخواهند داشت.۲
براى تکمیل دیدگاه مفید باید به سخن وى در گفتارى دیگر از أوائل المقالات نیز توجه کرد. وى زیر عنوان «گفتار در ثواب و عقاب دنیا و تعجیل مجازات در آن» مىنویسد:
خداى متعال برخى از بندگان خود را بر طاعتشان در دنیا با بخشى از ثوابى که استحقاق دارند، پاداش مىدهد و جایز نیست که در دنیا تمام پاداشهاى ایشان را بدهد؛ زیرا ادامه جزاى اطاعتکنندگان (در آخرت) واجب است. همچنین برخى از بندگان را بر گناهانشان در دنیا با بخشى یا تمام کیفرى که با مخالفتهاى خود استحقاق دارند، عقاب مىکند؛ زیرا هر گناهى موجب استحقاق عذاب دائم نمىگردد، آنگونه که در طاعات گفتیم (که مستوجب ثواب دائم مىگردد).۳