341
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

ابوالقاسم حسین بن روح نوبختى، سومین نائب خاص حضرت حجت علیه السلام نیز از این خاندان بوده است. ابن طاووس، رجال آل نوبخت را از اعیان امامیه دانسته و از شمارى از اخترشناسان ایشان یاد کرده است.۱ چنان‌که از گزارش‏هاى شیخ مفید آشکار است، متکلمان آل نوبخت، در آراى کلامى خود، پیروانى هم داشته‏اند.۲

از رجال نامدار این خاندان مى‏توان از ابوسهل اسماعیل بن على بن اسحاق بن ابى‌سهل بن نوبخت یاد کرد که از برجسته‏ترین متکلمان این خاندان بوده است. نجاشى وى را پیشواى متکلمان و صاحب شوکت دینى و دنیوى دانسته است. وى آثار بسیارى در موضوعات گوناگون کلامى نگاشته بوده است. نجاشى آورده که‏ کتاب التنبیه فى الإمامة وى را نزد شیخ مفید خوانده است.۳ دیگر عالم بزرگ این خاندان، ابومحمد حسن بن موسى نوبختى، خواهرزاده ابوسهلِ پیش‌گفته است که متکلم برجسته امامیه در پایان سده سوم هجرى و سال‏هاى آغازین سده چهارم بوده است. نجاشى کتاب الآراء و الدیانات‏ وى را کتابى نیکو و حاوى دانش‏هاى بسیار یاد کرده که آن را نزد شیخ مفید فراگرفته است. از دیگر آثار پرشمار وى مى‏توان از این عناوین نام برد: فرق الشیعه، الجامع فى الإمامه، الردّ على الواقفه، الردّ على اهل المنطق‏، الردّ علی اصحاب المنزلة بین المنزلتین و الردّ على الغلاة.۴

از دیگر افراد این خاندان، ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت، نویسنده‏ الیاقوت‏ است که در منابع رجالى و کتاب‏شناختىِ متقدّم، از او یاد نشده است و گویا پس از شیخ مفید مى‏زیسته و بر این پایه، ارجاعات و اشارات مفید به نوبختیان وى را در بر نمی‌گیرد.۵

این نوشتار بر آن است تا ابتدا تصویر دقیقى از موضوعات و مسائل اختلافىِ نوبختیان با شیخ مفید نشان دهد. سپس با استناد به احادیث‏ کافى‏ به بررسى آنها بپردازد۶ تا از رهگذر آن، افزون بر

1.. ر.ک: ابن طاووس، فرج المهموم، ص۴۰، ۱۲۵، ۱۳۱ و ۱۳۲.

2.. شیخ مفید، أوائل المقالات، ص۹۶، گفتار ۸۷.

3.. نجاشى، الفهرست، ص۳۱، شمارۀ ۶۸. نیز، ر.ک: طوسى، الفهرست، ص۴۸، شمارۀ ۳۶؛ ابن ندیم، الفهرست، ص۳۳۰.

4.. نجاشى، همان، ص۶۳، شمارۀ ۱۴۸؛ نیز، ر.ک: طوسى، همان، ص۹۶، ش ۱۶۱؛ ابن ندیم، همان، ص۳۳۱.

5.. دربارۀ نویسندۀ الیاقوت، گفتنى است که اقبال آشتیانى، با استناد به شواهدى، روزگار وى را نیمۀ اوّل سدۀ چهارم هجرى دانسته است (ر.ک: عباس اقبال آشتیانى، خاندان نوبختى، ص۱۶۶ و ۱۶۷). از سوى دیگر، مادلونگ احتمال داده که این اثر، یک یا دو قرن پس از تاریخى که اقبال ذکر مى‏کند، نوشته شده باشد. استدلال وى، ناهماهنگى دیدگاه‏هاى او با آراى خاص نوبختیان است که مفید، گزارش کرده است (مادلونگ، مکتب‏ها و فرقه‏هاى اسلامى در سده‏هاى میانه، ص۱۲۲). نگارنده به این موارد در متن مقاله، به صورت مستند اشاره کرده است. محقّق کتاب الیاقوت نیز بر این باور است که وى در دورۀ بین نیمۀ دوم سدۀ پنجم تا نیمۀ نخست سدۀ هفتم مى‏زیسته است (ر.ک: ابن نوبخت، الیاقوت فى علم الکلام، مقدمه محقق، ص۱۷).

6.. با توجه به اینکه شیخ مفید، به تصریح خود، در گزینش آرا و مواضع کلامى، به احادیث اهل بیت علیهم السلام عنایت داشته است، مطالعۀ حاضر را مى‏توان استنادیابىِ آراى مفید نیز به شمار آورد. عنوان باب چهارم کتاب أوائل المقالات این است: «وصف ما أجتبیته أنا من الاصول نظراً و وفاقاً لما جاءت به الآثار عن أئمّة الهدى من آل محمد صلی الله علیه و آله و ذکر من وافق ذلک مذهبه من أصحاب المقالات» (همان، ص۵۱). یاد آور مى‏شود که این باب، شامل گفتار هجدهم به بعد أوائل المقالات است.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
340

آراى کلامى اختلافىِ شیخ مفید با نوبختیان با تکیه بر احادیث الکافى

على‏نقى خدایارى۱

درآمد

کتاب‏ أوائل المقالات مهم‌ترین اثر کلامى برجاى مانده از شیخ مفید، متکلم، فقیه و حدیث‏پژوه برجسته امامیه در سده چهارم و پنجم هجرى است. وجهه همت شیخ مفید در این کتاب، بیان تفاوت‏هاى اعتقادىِ امامیه با گروه‏هاى مختلف معتزله است که در ضمن آن، موافقان و مخالفان آموزه‏هاى اعتقادى امامیه از دیگر گروه‏هاى کلامى مانند مرجئه، خوارج، اصحاب حدیث و زیدیه را نشان داده است. یکى از اهداف وى ـ چنان‌که در مقدمه کتاب هم تصریح کرده ـ بیان مواضع اشتراک و اختلاف وى با متکلمان آل نوبخت است.۲ وى در سراسر متن کتاب نیز به این موضوع اهتمام ورزیده است. این امر، از یک‏سو نشان اهمیت کلامىِ نوبختیان در آن روزگار و از دیگر سو، بیانگر اختلافات درخور توجه شیخ مفید با آنان است.

آل‏ نوبخت، خاندانى نژاده از تبارى ایرانى بوده‏اند که نیاى ایشان «نوبخت»، به روزگار منصور عباسى به اسلام گروید.۳ از این خاندان شیعىِ مقیم بغداد، شخصیت‏هاى علمى و دینى و سیاسى مهمى برخاسته‏اند. در فهرستِ ابن ندیم، نجاشى و طوسى، رجال نامدار این خاندان معرفى شده‏اند.۴

1.* استادیار جامعه المصطفی
alikhodayari۱۱۰@yahoo.com

2.. شیخ مفید، أوائل المقالات، ص۳۳.

3.. ابن طاووس، فرج المهموم، ص۲۱۰.

4.. براى مطالعۀ تفصیلى دربارۀ رجال این خاندان، ر.ک: عباس اقبال آشتیانى، خاندان نوبختى.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39413
صفحه از 657
پرینت  ارسال به