نسلهای بعدی انتقال یافت. گفتنی است برخی از نویسندگان این مدرسه در راستای دیدگاه کلامی خویش، آثاری حدیثی پدید آوردند. در این زمینه میتوان به کتاب تحف العقول ابن شعبه حرّانی اشاره کرد.
نتیجهگیری
۱. با انتقال اصحاب برجسته ائمه علیهم السلام در اوائل قرن سوم به بغداد، و با کوشش آنها مرکز حدیثی بغداد شکل گرفت. این مرکز حدیثی در نیمه اول سده سوم هجری با حضور و فعالیتهای اصحاب صاحبنام امامیه بهقدری اهمیت یافته بود که عمدتاً حدیث امامیه در این دوره از بغداد به سایر مناطق امامینشین مانند قم، خراسان و ماوراءالنهر و حتی کوفه انتقال مییافت.
۲. در کانون حدیثی بغداد ـ در بغداد اول ـ دو خط حدیثی فعال بودهاند: طیفی به محمد بن ابیعمیر بغدادی، از اصحاب ممتاز امام کاظم علیه السلام و امام رضا علیه السلام، گرایش داشتند. میتوان گفت این طیف جریان محدثان و محدثمتکلمان کوفه را در بغداد نمایندگی میکرد. گروهی نیز تحت تأثیر یونس بن عبدالرحمن، شاگرد هشام بن حکم، از متکلمان و فقهایی نامور امامیه بودهاند. شاگردان یونس بهویژه شخصیت سرشناسی چون محمد بن عیسی بن عبید در حوزه حدیثی بغداد نقشآفرین بودهاند.
۳. با شکلگیری حوزه حدیثی بغداد و فعالیت اصحاب برجسته امامیه در آنجا ـ در دوره حضور ـ آثار حدیثی فراوانی در بغداد تولید شد. افزون بر نوشتههای تکنگاری، برای نخستین بار در تاریخ امامیه کتابهای جامع حدیثی در بغداد تدوین گردید. این آثار تدوین شده با ورود به دیگر مناطق امامینشین مانند قم، درشکلگیری و غنیسازی حوزه حدیثی آن نواحی کمک شایانی کرد. همچنین در این دوره خاندانهای مهمی از امامیه مانند خاندان آل یقطین و آل خانبه در بغداد حضور داشتند که در ترویج و گسترش حدیث در مرکز حدیثی بغداد نقشآفرین بودند.
۴. کانون حدیثی امامیه در بغداد پس از نیم قرن فعالیت سرانجام در اواخر نیمه اول سده سوم هجری و در آستانه غیبت صغرا بر اثر تنگناهای سیاسی و فشارهای خلفای عباسی خاصه متوکل بر شیعیان عراق، بهویژه بغدادیان، به افول گرایید.
۵. با افول جریان حدیثی در بغداد و تشدید فشارها بر طائفه امامیه، تقریباً به مدت نیم قرن (نیمه دوم سده سوم هجری) فعالیتهای حدیثی امامیه در بغداد به محاق رفت. البته محدثانی در آنجا حضور داشتهاند ولی فعالیتها و تلاشهای حدیثی آنان مشهود و شایان توجه نیست. اما در اواخر سده سوم هجری رفتهرفته کانون حدیثی بغداد جانی تازه گرفت که این امر مرهون تلاشهای محدثان سایر مراکز حدیثی امامیه بهخصوص کوفه و قم بوده است. تا حد زیادی در این دوره حوزه حدیثی