نگارش کتابهایی با عنوان نوادر نیز در بین محدثان امامی بغداد مرسوم بوده است که بخش مهمی از احادیث امامیه در این نوع نوشتهها جای گرفته بود. در این زمینه میتوان به کتاب نوادر خشاب بغدادی و انصاری کوفی ـ ساکن بغداد ـ و نیز به کتاب غرر الاخبار و نوادر الآثار صفوانی اشاره کرد.۱ افزون بر نوادرنگاری، تکنگاریهای روایی فراوان دیگری در موضوعات فقهی، تاریخی، فضائل و تفسیری در مرکز حدیثی بغداد تولید شد۲ که معرفی تفصیلی آنها در این نوشتار نمیگنجد. تألیفات محدثان قمی ساکن بغداد نیز شایان توجه است و در این باره میتوان به کتابهای ابن قولویه قمی و ابن داوودقمی (از محدثان سرشناس مقیم بغداد) اشاره کرد۳ که مشایخ بغدادی مانند شیخ مفید و ابن غضائری برخی از آثار آنان را برای شاگردانشان تدریس میکردند.۴ حدیثگرایان بغدادی علاوه بر تولید کتابهای حدیثی، در دانش حدیث و رجال کوشا بوده و در این عرصه هم تألیفاتی داشتهاند.۵
هفت. ارتباط متکلمان امامی با جریان حدیثی امامیه در بغداد
متکلمان عقلگرای امامیه بغداد نمیتوانستند بهطور کلی خویش را از معارف و متون حدیثی امامیه بینیاز سازند؛۶ چه آنکه برخی از آنان میکوشیدند کلامی جامع بین عقل و منابع وحیانی ارائه
1.. نجاشی، همان، ص۴۲،۸۴ و ۳۹۳.
2.. در این زمینه میتوان به کتابهایی مانند: ما نزل من القرآن فی امیرالمؤمنین علیه السلام، البشرى و الزلفى فی فضائل الشیعه، تاریخ الأئمة علیهم السلام، أخبار فاطمة و الحسن والحسین علیهم السلام ابن ابی الثلج بغدادی،(نجاشی، رجال، ص ۳۸۱و۳۸۲) و الأنوار فی تاریخ الأئمة علیهم السلام ابن همام اسکافی (همان، ص۳۸۰) الأشربة و ما حلل منها و ما حرم، کتاب الفضائل، ابن ابیراافع انصاری (همان، ص۸۴)، دعاء السفر، الافضال، مناسک الحج کبیر مناسک الحج صغیر ابوغالب زراری(همان)، تأویل ما نزل فی النبی و آله علیهم السلام، تأویل ما نزل فی شیعتهم، تأویل ما نزل فی أعدائهم، وکتاب التفسیر الکبیر، الناسخ و المنسوخ، قراءة امیرالمؤمنین علیه السلام، قراءة أهل البیت علیهم السلام، المقنع فی الفقه ابن جحام (قهپایی، مجمع الرجال، ج۵، ص۲۳۸) اشاره کرد.
3.. نجاشی، رجال، ص ۱۲۳، ۱۲۴و۳۸۴.
4.. نجاشی بیشتر کتابهای ابن قولویه را بر شیخ مفید و ابن غضائری قرائت کرده است (نجاشی، رجال، ص۱۲۴).
5.. در این زمینه میتوان به کتاب المحدثین عیسی بنمهران مستعطف، (طوسی، فهرست، ص۱۸۸)، «الشیعة من اصحاب الحدیث و طبقاتهم » ابوبکر جعابی(نجاشی، همان، ص ۹۵) الاشتمال على معرفة الرجال و من روى عن إمام إمام ذکر من روى الحدیث من بنی ناشره» ابن عیاش جوهری بغدادی (همان، ص ۸۶) و کتاب الحدیثین المختلفین ابن عبدون اشاره کرد. (همان، ص۸۷).
6.. برای نمونه، شیخ مفید در موارد متعددی در مباحث کلامی به روایات اهل بیت علیهم السلام تکیه کرده است (مفید، أوائل المقالات،ص۵۳، ۷۱، ۷۳، ۷۷، ۷۹، ۸۳ و ۱۳۹).