333
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

دهند.۱ از این رو، متکلمان این عصر با محدثان و حاملان نصوص دینی خاصه مشایخ قمی مقیم بغداد ارتباط برقرار کردند و به فراگیری حدیث و متون حدیثی از آنان اهتمام ‏ورزیدند.۲ متکلمان نه‌تنها حدیث و فقه را از جریان حدیثی فرا گرفتند، بلکه از طریق حدیث‏گرایان به برخی از آثار اصحاب نخستین،۳ از جمله کتاب‌های متکلمان پیشینی نیز دست یافتند.۴ می‏توان گفت که متکلمان بغدادی، مانند شیخ مفید، با بهره‏گیری از میراث جریان حدیثی بغداد اندیشه جدید کلامی خود را بنیان نهادند. دانسته‏ است که متکلمان بغدادی در امانتداری میراث و حدیث‌شناسی جریان حدیثی به‌ویژه حدیث‏گرایان قمی تردیدی نداشتند. ولی با توجه به اوضاع فکری حاکم بر جامعه علمی بغداد یا احیاناً با اثرپذیری از عقل‌گرایان معتزلی، به تبیین و برداشت‏های اصحاب ‏حدیث امامیه خرده می‌گرفتند و رویکرد آنان به حدیث را بر نمی‏تافتند. از این رو، در محافل علمی و آثارشان، محدثان را افرادی سطحی‏نگر معرفی می‏کردند.۵ باید افزود ـ بر خلاف آنچه امروزه شایعه شده ـ انتقاد کلام‏ورزان امامی بغداد تنها به حدیث‏گرایان قمی محدود نمی‏شد، بلکه آنها همه جریان‏های حدیث‌گرا را هدف قرار داده بودند. در این زمینه شیخ مفید، شاگرد ممتاز محدثان بغدادی، کتاب المزْوَرّین عن معانی الاخبار۶ (منحرفان از معانی اخبار) و کتاب مقابس الانوار فی الرد علی اهل الأخبار۷ را در نقد رویکرد جریان حدیثی امامیه نگاشت. به هر روی، با شکل‏گیری و توسعه مدرسه کلامی بغداد و رویکرد عقل‏گرایانه شاگردان و به ‌نوعی میراث‌داران جریان حدیثی، این جریان به افول گرایید و عمده میراث روایی ـ اغلب فقهی، اخلاقی، فضایل و مناقب ـ از معبر عقل‌گرایان بغدادی به

1.. شیخ مفید دربارۀ رابطۀ عقل با وحی می‏نویسد: «وأن التکلیف لایصح إلا بالرسل علیهم السلام واتفقت الإمامیة على أن العقل محتاج فی علمه و نتائجه إلى السمع و أنه غیر منفک عن سمع ینبه العاقل على کیفیة الاستدلال، و أنه لا بد فی أول التکلیف و ابتدائه فی العالم من رسول...» ( مفید،أوائل المقالات، ص ۴۴).

2.. ابوالجیش بلخی متکلم از محدثانی چون ابن ‏ابی‌الثلج بغدادی و ابن ‏همام اسکافی حدیث فراگرفته است. همچنین شیخ مفید و شاگردش سید مرتضی از کسانی چون ابن ‏داوود قمی، ابن ‏قولویه قمی و شیخ صدوق و برادرش حسین بن ‏بابویه حدیث استماع کرده و حتی شیخ مفید برخی از آثار محدثان یادشده را برای شاگردانش تدریس می‏کرده است.

3.. طوسی، فهرست، ص۴۰، ۴۱، ۵۴، ۶۱، ۱۱۸، ۱۲۸، ۱۵۰ و ... .

4.. برای نمونه، شیخ‏مفید از طریق ابن ‏قولویه قمی به آثار کلامی متکلمانی مانند ابن ‏تاجر سمرقندی و ابن‏ ابی عقیل عمانی دست یافت (نجاشی، رجال،ص ۴۸و۱۲۱).

5.. شیخ مفید دربارۀ حدیث‏گرایان امامیه می‏نویسد:« أصحابنا المتعلقین بالأخبار أصحاب سلامة وبعد ذهن و قلة فطنة یمرون على وجوههم فیما سمعوه من الأحادیث و لا ینظرون فی سندها، و لا یفرقون بین حقها و باطلها، و لایفهمون ما یدخل علیهم فی إثباتها، و لایحصلون معانی ما یطلقونه منها» ( مفید، تصحیح اعتقادات الامامیه، ص۸۸) یا همو در مسئلۀ سهو‏النبی سخنان شیخ صدوق و استادش ابن‏ ولید را تخطئه می‏کند (مفید، عدم سهو النبی، ص۲۷).

6.. نجاشی، رجال، ص۴۰۰.

7.. همان، ص۴۰۱.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
332

نگارش کتاب‏هایی با عنوان نوادر نیز در بین محدثان امامی بغداد مرسوم بوده است که بخش مهمی از احادیث امامیه در این نوع نوشته‏ها جای گرفته بود. در این زمینه می‏توان به کتاب نوادر خشاب بغدادی و انصاری کوفی ـ ساکن بغداد ـ و نیز به کتاب غرر الاخبار و نوادر الآثار صفوانی اشاره کرد.۱ افزون بر نوادرنگاری، تک‏نگاری‏های روایی فراوان دیگری در موضوعات فقهی، تاریخی، فضائل و تفسیری در مرکز حدیثی بغداد تولید شد۲ که معرفی تفصیلی آنها در این نوشتار نمی‏گنجد. تألیفات محدثان قمی ساکن بغداد نیز شایان توجه است و در این‏ باره می‏توان به کتاب‏های ابن ‏قولویه قمی و ابن ‏داوود‏قمی (از محدثان سرشناس مقیم بغداد) اشاره کرد۳ که مشایخ بغدادی مانند شیخ مفید و ابن ‏غضائری برخی از آثار آنان را برای شاگردانشان تدریس می‏کردند.۴ حدیث‏گرایان بغدادی علاوه بر تولید کتاب‏های حدیثی، در دانش حدیث و رجال کوشا بوده و در این عرصه هم تألیفاتی داشته‏اند.۵

هفت. ارتباط متکلمان امامی با جریان حدیثی امامیه در بغداد

متکلمان عقل‏گرای امامیه بغداد نمی‏توانستند به‏طور کلی خویش را از معارف و متون حدیثی امامیه بی‏نیاز سازند؛۶ چه آنکه برخی از آنان می‏کوشیدند کلامی جامع بین عقل و منابع وحیانی ارائه

1.. نجاشی، همان، ص۴۲،۸۴ و ۳۹۳.

2.. در این زمینه می‏توان به کتاب‌هایی مانند: ما نزل من القرآن فی امیرالمؤمنین علیه السلام، البشرى و الزلفى فی فضائل الشیعه، تاریخ الأئمة علیهم السلام، أخبار فاطمة و الحسن والحسین علیهم السلام ابن ‏ابی الثلج بغدادی،(نجاشی، رجال، ص ۳۸۱و۳۸۲) و الأنوار فی تاریخ الأئمة علیهم السلام ابن ‏همام اسکافی (همان، ص۳۸۰) الأشربة و ما حلل منها و ما حرم، کتاب الفضائل، ابن ‏ابی‏راافع انصاری (همان، ص۸۴)، دعاء السفر، الافضال، مناسک الحج کبیر مناسک الحج صغیر ابو‏غالب زراری(همان)، تأویل ما نزل فی النبی و آله علیهم السلام، تأویل ما نزل فی شیعتهم، تأویل ما نزل فی أعدائهم، وکتاب التفسیر الکبیر، الناسخ و المنسوخ، قراءة امیرالمؤمنین علیه السلام، قراءة أهل البیت علیهم السلام، المقنع فی الفقه ابن‏ جحام (قهپایی، مجمع الرجال، ج۵، ص۲۳۸) اشاره کرد.

3.. نجاشی، رجال، ص ۱۲۳، ۱۲۴و۳۸۴.

4.. نجاشی بیشتر کتاب‌های ابن‏ قولویه را بر شیخ مفید و ابن‏ غضائری قرائت کرده است (نجاشی، رجال، ص۱۲۴).

5.. در این زمینه می‏توان به کتاب المحدثین عیسی بن‏مهران مستعطف، (طوسی، فهرست، ص۱۸۸)، «الشیعة من اصحاب الحدیث و طبقاتهم » ابوبکر جعابی(نجاشی، همان، ص ۹۵) الاشتمال على معرفة الرجال و من روى عن إمام إمام ذکر من روى الحدیث من بنی ناشره» ابن‏ عیاش جوهری بغدادی (همان، ص ۸۶) و کتاب الحدیثین المختلفین ابن‏ عبدون اشاره کرد. (همان، ص۸۷).

6.. برای نمونه، شیخ مفید در موارد متعددی در مباحث کلامی به روایات اهل بیت علیهم السلام تکیه کرده است (مفید، أوائل المقالات،ص۵۳، ۷۱، ۷۳، ۷۷، ۷۹، ۸۳ و ۱۳۹).

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39263
صفحه از 657
پرینت  ارسال به