331
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

محدثان امامی سایر شهرها که به بغداد وارد می‏شدند، در منزل عالمان بغدادی جلسه نقل حدیث برپا می‏کردند.۱

شش. کتاب‏ها و آثار حدیثی تولید شده در بغداد (دوران غیبت)

در این بازهٔ زمانی آثار مهمی با همت محدثان بغدادی تولید شد. با توجه به‏ آنکه مرکز حدیثی بغداد محل تلاقی و تعامل محدثان بزرگ امامیه از نواحی مختلف بلاد اسلامی به‌ویژه از دو حوزه حدیثی سترگ امامیه یعنی قم و کوفه به شمار می‏آمد، آثار تولیدشده حدیثی در این عصر هم شایان توجه است. با هم‏افزایی عالمان امامی مجموعه‏های حدیثی ارزشمندی تدوین گردید که سوگمندانه امروزه همه آنها در دست نیست و در تلاطم حوادث زمان‌ها از بین رفته است. البته عالمان بغدادی چون شیخ مفید با تألیف کتاب پر ارج امالی و نیز شاگردش شیخ طوسی با نگارش کتاب‌های تهذیب الاحکام، استبصار، امالی، مصباح المتهجد و الغیبه موفق شدند با بهره‏گیری از آثار پیشینیان بغدادی بخشی از میراث حدیثی امامیه بغداد را ماندگار سازند. جدا از این آثار یاد شده، برخی از محصولات حدیثی بغدادیان تا سده‏های میانی در دسترس عالمان امامی چون سید بن طاووس و علامه حلی قرار داشته است.۲

می‏دانیم که در بغداد دو دسته کتاب‏های جامع‏نگاری و تک‏نگاری در حوزه حدیث امامیه مدون شد. از آثار جامع‌نگاری می‏توان از کتاب الجامع فی الفقه ابوعبداﷲ صفوانی نام برد۳ که احتمالاً احادیث فقهی را گردآوری کرده بود. تلعکبری، محدث سرشناس بغدادی، نیز کتاب الجوامع فی علوم الدین را نوشت و در بغداد بر شاگردانش قرائت کرد.۴ حسین بن ‏بشر اسدی، از محدثان گمنام امامیه، ـ ظاهراً در بغداد ـ با جمع‏آوری احادیث مسند ‏امام ‏صادق علیه السلام، دست به تألیف کتاب مهم جامع المسانید زد که البته ناتمام ماند.۵ به احتمال بسیار این اثر در دسترس شیخ مفید بوده‏ است.۶

1.. احمد بن‏ ادریس اشعری قمی در منزل ابن‏ همام اسکافی نقل حدیث داشته است و برخی از محدثان بزرگان امامی در آنجا از او حدیث شنیده‏اند (طوسی، رجال، ص۴۱۱).

2.. برای نمونه، ابن‏ طاووس کتاب مهم تأویل ما نزل القرآن ابن‏ حجام و کتاب امالی ابوالمفضل شیبانی را در اختیار داشته است(کلبرگ، کتابخانۀ ابن‏ طاووس، ص۱۸۴و۵۷۷) همچنین برخی از آثار ابن ‏جنید در دسترس علامه حلی بوده است.

3.. نجاشی، رجال، ص ۳۹۳.

4.. همان ، ص۴۳۹؛ نجاشی ـ ظاهراً در دوران نوجوانی ـ در مجلس قرائت این کتاب در منزل وی حضور داشته است (همان).

5.. ابن‏ حجر، لسان المیزان، ج۲، ص۲۷۵.

6.. برخی از روایات وی را، شیخ مفید با دو واسطه نقل کرده است (طوسی، امالی، ص۲۲۳). همچنین بنابر گزارش نویسندۀ ‏کتاب رجال الشیعة الامامیه شیخ ‏مفید وی را توثیق کرده است (ابن حجر، همان).


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
330

که از کوفه به بغداد منتقل شده بود، نیز در آن شهر جلسات املا برگزار می‏کرده است.۱ ظاهراً شیخ ‏صدوق نیز در سفرش به بغداد، محفل املای حدیث داشته است.۲ در دوره‏های بعدی عالمان امامی بغداد محافل املای حدیث را ادامه دادند. شیخ مفید(د۴۱۳ق) در واپسین سال‏های عمرش به تشکیل جلسات املای حدیث اهتمام داشت۳ که حاصلش کتاب ارزشمند الامالی است.گفتنی است شاگرد او شیخ طوسی(د۴۶۰ق) نیز در سال‏های پایانی زندگیش در نجف محفل حدیث املا می‏کرده۴ که کتاب الامالی طوسی محصول آن جلسات است. همچنین بعضی از آثار حدیثی محدثان گذشته مانند کافی شیخ کلینی در برخی از مساجد بغداد قرائت می‏شده است.۵

محل برگزاری جلسات حدیثی در بغداد منحصر به مساجد نمی‏شد بلکه در بعضی از منازل نیز محدثان امامیه، محفل و نقل و نشر احادیث تشکیل می‏دادند. این‏گونه مجالس معمولاً در منازل عالمان امامی و در محله‏های مختلف بغداد برگزار می‏شد.۶ منزل ابوعلی محمد بن ‏همام در محله سوق العطر بغداد۷ یکی از پایگاه‏های نشر حدیث امامیه به شمار می‏رفت.۸ علی بن ‏احمد علوی عقیقی نیز در منزل خویش، واقع در جانب شرقی بغداد، حدیث انشا می‏‏کرد.۹ ظاهراً بعدها منزل ابن‏ غضائری نیز یکی از کانون‌های تبادل حدیثی امامیه به شمار می‏رفته است.۱۰ جالب توجه اینکه

1.. خطیب بغدادی، همان، ج۱۰، ص۱۶۹.

2.. همان، ج۳، ص۳۰۳.

3.. شیخ مفید در رمضان سال ۴۰۴قمری نخستین جلسۀ املای حدیث را در محلۀ باب رباح بغداد شروع کرده و در رمضان سال۴۱۱قمری پس از ۴۲جلسه به اتمام رسانده است (مفید، امالی، ص۱و۳۵۰).

4.. طوسی در سال ۴۵۵قمری در جوار مرقد امیرالمؤمنین علیه السلام جلسات املای حدیث را آغاز کرده و در سال ۴۵۸قمری به پایان رسانده است (طوسی، امالی، ص۹و ۱۰۱۱).

5.. نجاشی می‏گوید: زمانی که برای فراگیری قرآن به مسجد نفطویه می‏رفتم می‏دیدم که گروهی از اصحاب امامیه کتاب کافی را بر احمد بن ‏احمد کوفی، از شاگردان کلینی، قرائت می‏کردند (نجاشی، رجال، ص۳۷۷).

6.. حسین بن ‏عبیداللّٰه، غضائری از علمای بنام امامیه، در بغداد به سال ۳۳۵قمری در محلۀ باب الشعیر از شریف علی بن ‏محمد علوی عباسی محدث امامی در منزلش حدیث آموخته است (طوسی، امالی، ص۶۴۹و ۶۵۰) یا در منزل تلعکبری شاگردانش کتاب جوامع علوم الدین وی را بر او قرائت می‏کردند (نجاشی، رجال، ص ۴۳۹).

7.. طوسی، امالی، ص ۴۱۵.

8.. ابن‏ ابی زینب نعمانی(د ۳۸۰قمری) در سال ۳۲۷قمری در منزل ابن‏ همام در بغداد از وی استماع حدیث کرده است (نعمانی،الغیبه، ص ۲۵۷) تلعکبری در منزل ابن‏ همام با یکی از اصحاب امام حسن عسکری علیه السلام ملاقات کرده و از او دربارۀ حالات امام مطالبی فراگرفته است ( طوسی، رجال، ص ۴۴۴و۴۴۵).

9.. همو، فهرست، ص۱۶۲.

10.. شیخ طوسی در سال ۴۱۳ قمری در این منزل از حمویه بن ‏علی بن‏ حمویه بصری اخذ حدیث کرده است (طوسی، امالی، ص ۳۹۹).

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39069
صفحه از 657
پرینت  ارسال به