سالگی حدیثآموزی را آغاز کرده۱ و تا پایان عمرش به تعلم و تعلیم حدیث اشتغال داشته است.۲ او نزد بسیاری از محدثان اهل سنت از جمله طبری، باغندی، بغوی۳ و از محدثان شیعی مانند حمید بن زیاد نینوایی، کلینی، ابن همام اسکافی و علی بن بابویه حدیث آموخته است.۴ دارقطنی(د۳۸۵ق) محدث شهیر اهل سنت منقولات وی را گزینش کرده بود.۵ با این حال، وی را هم برخی از نویسندگان اهل سنت۶ و هم بسیاری از علمای امامیه تضعیف کردهاند.۷
ابن جُلِّین دوری
ابوبکر احمد بن عبداﷲ بن احمد (۲۹۹ ـ ۳۷۹ق) از محدثان موثق امامیه بغداد است.۸ وی از سال۳۱۳ قمری در چهارده سالگی فراگیری دانش حدیث را آغاز کرد.۹ او با محدثان بزرگ اهلسنت گفتوشنود حدیثی داشته است.۱۰ از مشایخ سنیمذهب وی، میتوان از افرادی مانند ابیالقاسم بغوی و ابیسعید عدوی یاد کرد۱۱ و از امامیان ابن غضائری نزد او روایت فراگرفته است.۱۲ با این همه، روایتی از او در منابع حدیثی امامیه دیده نمیشود.
افزون بر افراد یاد شده، محدثان دیگری از این طیف مانند ابن ساربان قمی، ابن مروان کلوذانی، ابوبکر قطان، ابن جندی، ابوالحسن نعالی، ابن اشناس حمامی و ابوبکر عطشی در بغداد حضور داشتهاند۱۳ که منقولات آنان در مصادر موجود امامی انعکاس نیافته است.
1.. همان، ص۸۷.
2.. نجاشی دربارۀ وی مینویسد: «کان سافر فی طلب الحدیث عمره» (نجاشی، رجال، ص ۳۹۶).
3.. خطیب بغدادی، همان، ص۸۶.
4.. زنجانی، الجامع فی الرجال، ج۲، ص۷۳۹.
5.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۳، ص۸۷.
6.. همان.
7.. نجاشی، رجال، ص ۳۹۶؛ ابنغضائری، رجال،ص۹۸و۹۹.
8.. نجاشی، همان، ص۸۵.
9.. خطیب بغدادی، همان، ج۴ص۴۵۷.
10.. نجاشی، همان.
11..خطیب بغدادی، همان.
12.. طوسی رجال، ص۴۱۷.
13.. خطیب بغدادی، همان ، ج۱۱، ص۳۵۱، ج۱۲، ص۱۶۰، ج۳، ص۸۳، ج۲، ص۴۵۹، ج۳، ص۳۷۹و۳۸۰ و ج۵، ص ۲۸۲؛ ذهبی، میزان الاعتدال، ج۱، ص۵۲۱.