313
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

در دربار عباسی، با فراهم آمدن اوضاع مناسب سیاسی و اجتماعی برای امامیه بغداد، قمی‏ها با تنظیم و پالایش روایات برای عرضه آن، راهی بغداد، بزرگ‌ترین مرکز علمی جهان اسلام، شدند. گویا از دهه‏های آغازین سده چهارم هجری با هجرت محدثان قمی به بغداد، فعالیت‏های حدیثی آنان درآن شهر آغاز شد۱ و تا سال‏های ۳۵۲ و ۳۵۵ قمری با سفر شیخ صدوق به بغداد به نقطه اوج و نهایی خویش رسید. احمد بن‏ ادریس قمی (۳۰۶ق) ظاهراً نخستین فرد از محدثان قم می‏باشد که در بغداد به نقل حدیث قمیان اهتمام ورزیده است.۲ گمان می‏رود فرزندش حسین نیز در بغداد نقل حدیث می‏کرده است.۳ علی بن ‏بابویه (د ۳۲۹ق) یکی دیگر از عرضه‌کنندگان حدیث قم در بغداد به شمار می‏رود. او در سفرش به بغداد در سال ۳۲۸ قمری اجازه نقل تمام آثارش را به ابوالحسن کلواذانی، یکی از علمای امامی‌مذهب آن شهر، داد.۴ کسانی چون ابن‏ ابی‏الیاس کوفی ـ مقیم بغداد ـ و تلعکبری نیز از او حدیث گرفته‏اند.۵ کلینی نیز با عرضه کتاب ارزشمند کافی نقش مهمی در نشر حدیث قم در بغداد داشته است. همچنین سلامة بن ‏محمد ارزنی(د ۳۳۹ق) از شاگردان علی بن ‏بابویه، ابن ‏ولید و ابن ‏‏بطه قمی ـ در اواخر دهه بیست قرن چهارم ـ در بغداد رحل اقامت افکند.۶ او علاوه بر تحدیث و تعلیم حدیث در بغداد،۷ از نزد محدثان بزرگی همچون ابن ‏ابی‏الثلج بغدادی حدیث آموخت.۸ ظاهراً ابن ‏ولید قمی (د ۳۴۳ق) محدث ممتاز و اثرگذار قمی نیز به بغداد سفر و با تلعکبری دیدار کرده است.۹ البته دو تن از شاگردان او به نامه‌ای جعفر بن ‏مؤمن قمی و ابن ‏ابی‌جید قمی بسیاری از منقولات وی را در بغداد نشر ‏داده‏اند.۱۰ افزون بر این، احمد بن ‏محمد، فرزند ابن ‏ولید قمی، نیز در بغداد فعالیت‏های علمی و حدیثی را پی می‌گرفته که شیخ مفید از طریق وی به روایات قمی‏ها۱۱ و برخی آثار اصحاب نخستین دست یافته است.۱۲ گویا ابن ‏بطه قمی که بعضی از

1.. در اواخر دهۀ سوم سدۀ‏ چهارم هجری جمع کثیری از قمیان در بغداد حضور داشته‏اند (همو، الغیبه، ص۳۲۲).

2.. تلعکبری، راوی شهیر امامیه، در منزل ابن‏ همام از او روایت شنیده است (همو، رجال، ص۴۱۱).

3.. طوسی، همان، ص۴۲۳.

4.. نجاشی، رجال، ص۲۶۱ و۲۶۲.

5.. طوسی، رجال، ص ۴۲۶، ۴۲۷ و ۴۳۲.

6.. نجاشی، همان، ص۱۹۲.

7.. تلعکبری به سال ۳۲۸ در بغداد از او حدیث آموخته است (طوسی، همان، ص۴۲۷).

8.. نجاشی، همان، ص ۳۸۲.

9.. طوسی، همان، ص۴۳۹.

10.. همان.

11.. ناقل اکثر روایات وی شیخ مفید است (خویی، معجم رجال الحدیث، ج۳، ص۴۲).

12.. طوسی، فهرست، ص۱۵۰.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
312

میراث با مسافرت‌های وی به بغداد،۱ به‌ویژه با برگزاری مجالس حدیثی در مسجد براثا۲ (پایگاه فرهنگی و اجتماعی شیعه) به دانشیان امامی منتقل شد.۳ گمان می‏رود سماعِ شیخ کلینی از او در بغداد روی داده است.۴

کوفیان در بغداد علاوه بر نشر و عرضه میراث حدیثی کوفه در بغداد، با برخی از محدثان دیگر مناطق امامی‏نشین در این شهر ارتباط برقرار می‏کردند. برای نمونه،، بیشتر شاگردان عراقیِ شیخ کلینی –در روایت کتاب کافی ـ کوفی‌تباران مقیم بغداد بودند.۵

مراودات حدیثی میان بغداد و کوفه، تنها به حضور و فعالیت‌های محدثان کوفی در بغداد منتهی نمی‏شد، بلکه گاه محدثان بغدادی‌تبار نیز برای استماع و اخذ حدیث رهسپار مرکز حدیثی کوفه می‏شدند. یکی از این افراد محمد بن ‏همام اسکافی (۲۵۸ ـ ۳۳۶ق) راوی «کثیر الحدیث» و از برجستگان امامیه است که با محدثان کوفی در ارتباط بوده است.۶ همچنین هارون بن ‏موسی تلْعکبری (د ۳۸۵ق) یکی از افراد پرتلاش در این عرصه به شمار می‏رود. وی افزون بر حدیث‌آموزی از کوفی‏تباران مقیم بغداد، با سفرهای متعدد به کوفه و فراگیری حدیث از مشایخ کوفی، بیش از دیگر بغدادیان در ارتباط حدیثی کوفه و بغداد نقش ایفا کرده است.۷

دو. تعامل جریان حدیثی بغداد با مدرسه حدیثی قم

پیش‌تر اشاره شد که در دوران حضور، محدثان قمی بخش مهمی از میراث امامی را در حوزه حدیثی بغداد فرا گرفتند و به قم منتقل کردند. اما پس از مدتی هم‏زمان با قدرت‏گیری امیران و وزیران شیعی

1.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۵، ص ۲۲۲.

2.. همان، ص۲۲۵.

3.. در این زمینه می‏توان به حدیث‏آموزی افرادی چون ابن ‏ابی‌زینب نعمانی و تلعکبری از او اشاره کرد (نعمانی، الغیبه، ص۳۲، ۳۴، ۴۱، ۴۲، ۵۹ و...؛ ‏طوسی، همان).

4.. دربارۀ روایات کلینی از او ر.ک: کلینی، کافی، ج۵، ص۴، ۳۳۸ و ۵۱۰.

5.. کوفیانی که کتاب کافی را از کلینی فرا‏گرفته‏اند از این‏ قرارند: احمد بن ‏احمد کوفی، اسحاق بن ‏حسن عقرانی (نجاشی، رجال، ص ۳۷۷ و ۷۴)، احمد بن ‏ابراهیم صیمری کوفی، احمد بن ‏علی بن ‏سعید کوفی، ابوالمفضل شیبانی کوفی(طوسی، فهرست، ص۲۱۱)، ابوسعد کوفی، علی بن ‏محمد بن ‏عبدوس کوفی (ابن ‏‏عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج۵۶، ص۲۹۷)، ابوغالب زراری کوفی (زراری، رساله ابی غالب، ص ۷۷و۷۸)، ابوعبداﷲ صفوانی کوفی (تهرانی، الذریعه، ج۱۸، ص۶۷).

6.. یکی از مهم‌ترین مشایخ وی جعفر بن ‏محمد بن مالک فزاری کوفی است. (نجاشی، رجال، ص ۱۲۲). همچنین وی روایاتی از محمد بن ‏محمد بن ‏رباح کوفی فرا گرفته بود (طوسی، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۲۱، ۳۴ و ۴۵).

7.. طوسی، رجال، ص۴۲۳، ۴۳۱ و ۴۳۲.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39251
صفحه از 657
پرینت  ارسال به