گفتنی است نسل دوم آل بویه مانند عزالدوله و عضدالدوله، نیز به مذهب امامیه روی آوردند و به ائمه اثناعشر علیه السلام اظهار ارادت میکردند.۱ همچنین باید گفت عالمان امامی، بهویژه تاجالعلماء بن ابیسعد صیزوری، در تغییر عقیده بویهیان بسیار اثرگذار بودند.۲
دو. رویآوری امامیان به زیدیه
تبلیغات ضد امامی معتزلیان و فرافکنی آنان بر ضد امامیه، بهویژه در موضوع امامت، موجب شد بعضی امامیمذهبان از باورهای خویش دست بکشند و به مذهب زیدیه معتزلی که قرابت بسیاری با امامیه داشته است، بپیوندند. خزاز قمی، اندیشور نامدار امامیه، در کتاب خود به تلاشهای بیدریغ معتزلیان در دمیدن آتش تحیر امامیان در این زمان اشاره میکند.۳ دانسته است که زیدیان در این دوران در مسائل بسیاری، از معتزلیان اثرپذیرفته بودند؛ لذا با توجه به اختلاف آنان در موضوع امامت با امامیه احتمال دارد آنها با بهرهگیری از روشهای تخریبی معتزله بر ضد امامیه، بخشی از امامیانِ متحیر را به تغییر مذهب امامی تشویق کرده باشند.
ابوزید علوی(م ۳۲۶ق)، زیدیِ اعتزالگرای مقیم منطقه ری۴ را میتوان از اثرگذارترین افراد در عرصه تغییر مذهب امامیان برشمرد. او در ری با اندیشوران امامی در حال منازعه علمی بود و در میدان تحول مذهبی امامیان نیز نقش بسزایی ایفا کرد. ممکن است ابوالعباس حسنی، اندیشور زیدی، با تلمذ نزد ابوزید علوی تحت تأثیر تبلیغات ضد امامی وی از مذهب امامیه به زیدیه گرایش یافته باشد.۵ ابوالعباس نیز با فراگیری اصول عقاید زیدیان معتزلی، در تغییر عقیده برخی از امامیان نقش بسزایی داشت. برادران هارونی از جمله کسانی بودند که با تبلیغات ابوالعباس از امامیه روی برگرداندند و به زیدیه پیوستند.۶ به نظر میرسد در تحول مذهبیِ هارونیها تنها ابوالعباس دخیل نبوده؛ ظاهراً دانشآموزیِ آنان نزد یحیی بن مرتضی، نواده امام الهادی الیالحق یمنی و متأثر از معتزله در دیلم، در تحول مذهبیشان اثرگذار بوده است.۷ افزون بر این، نقش معتزلیانِ غیر زیدی مانند ابوعبداﷲ بصری معتزلی و قاضی عبدالجبار معتزلی نیز در تغییر عقیدتی آنها بیتأثیر نبوده است.۸
1.. جعفریان، تاریخ تشیع در ایران، ص۳۷۷.
2.. ابن حجر، لسان المیزان، ج۲، ص۷۰.
3.. خزاز، کفایة الاثر، ص۷.
4.. بخاری، سرالسلسلة العلویه، ص۶۳.
5.. حسنی، المصابیح، ص۴۵.
6.. المحلی، الحدائق الوردیه، ج۲، ص۱۲۳.
7.. هارونی، الافاده، ص۶۲.
8.. المحلی، الحدائق الوردیه، ج۲، ص۱۶۵؛ جشمی، جلاء الابصار، ص۱۲۵.