309
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

جریان حدیثی بغداد و کوفه ایجاد کرد. گرچه در اواخر سده دوم هجری جنب‌وجوش کلامی در کوفه فروکش کرد و اندکی بعد (نیمه اول قرن سوم هجری) کانون حدیثی آن شهر نیز تحت شعاع مرکز حدیثی بغداد قرار گرفت. با وجود این، کوفیان هم‏چنان در عرصه حدیث کوشا و به عنوان میراث‌داران اصیل حدیث امامیه هماره مطرح بوده‏اند و هم‏زمان با مرکز حدیثی بغداد ـ در دوران حضور ـ کوفه نیز با داشتن محدثان نامداری چون ابن ‏ابی‌نصر بزنطی، ایوب ‏بن ‏نوح و ابن‏ فضال، همچنان یکی از مراکز صدور معارف امامیه محسوب می‏شده است. در اواخر سده سوم هجری با توجه به کاهش آزار و اذیت‏های سیاسی و اجتماعی بر ضد شیعیان بغداد، و نیز موقعیت ممتاز علمی آن شهر و نزدیکی جغرافیایی بغداد به کوفه، محدثان کوفی بیش از هر شهری متوجه بغداد شدند. با سرازیر شدن محدثان کوفی به بغداد نه‌تنها ارتباطات حدیثی میان کوفه و بغداد گسترش یافت، بلکه در پاره‏ای از موارد حتی کوفیان امور اجتماعی جامعه امامی بغداد را نیز عهده‏دار شدند.۱ این حضور پررنگ کوفیان در بغداد را می‏توان تقریباً تا نیمه اول قرن چهارم پی‏جویی کرد.

نکته جالب توجه اینکه حدیث را، اغلب محدثان کوفی به بغداد منتقل می‌کردند؛ در حالی که میراث حدیثی کوفیان را دیگر عالمان شهرهای شیعه‏نشین به شهرهای خود منتقل می‌کردند. علی بن ‏محمد بن ‏زبیر قرشی کوفی (۲۵۴ ـ د ۳۴۸ق) مقیم بغداد، یکی از نشردهندگان میراث کوفیان در بغداد به شمار می‏رود. او که از جایگاه بالایی در میان محدثان امامیه و حتی اهل سنت بغداد برخوردار بود،۲ اصول حدیثی فراوانی را از دانشیان کوفی مانند ابن‏ فضال، محدث شهیر امامیه، فرا گرفت و به بغداد انتقال داد.۳ در اوائل قرن چهارم هجری ابوعبداﷲ احمد بن‏ محمد عاصمی که از یک خاندان حدیث‌گرای کوفی برخاسته بود،۴ از کوفه به بغداد آمد و در این شهر ساکن شد.۵ وی در نشر آثار۶ و روایات مشایخ کوفی در بغداد کوشید.۷

1.. محمد بن ‏محمد بن ‏احمد بن ‏اسحاق بن ‏رباط بجلی کوفی در بغداد اقامت گزید و مدتی ریاست محلۀ امامی‏نشین کرخ را عهده‏دار بود (نجاشی، رجال، ص۳۹۳).

2.. نجاشی، همان، ص۸۷؛ خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۴، ص۴۶۱، ج۵، ص۲۷۴، ج۱۰، ص۱۶۹ و ج۱۲، ص۸۰.

3.. در بغداد کسانی چون ابن‏ عبدون و تلعکبری از او فرا گرفتند (طوسی، رجال، ص۴۳۰ و ۴۳۱).

4.. زراری، رسالة ابی‌غالب، ص ۸ و ۹.

5.. نجاشی، رجال، ص۹۳.

6.. همان، ص ۳۱ و ۴۵؛ طوسی، فهرست، ص۴۸.

7.. نجاشی دربارۀ وی گفته است: «روی عن الشیوخ الکوفیین» (نجاشی، رجال، ص۹۳).


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
308

به نظر می‏رسد بر اثر این اقدامات سخت‏گیرانه دستگاه خلافت بود که محدثان بغدادی پراکنده شدند و مرکز حدیثی بغداد از رونق افتاد. برخی از محدثان از بغداد به سوی دیگر مناطق هجرت کردند که در این باره می‏توان از انتقال علی بن‏ بلال بغدادی، از اصحاب امام هادی علیه السلام و از مشایخ نامور حدیثی امامیه، به شهر واسط سخن به میان آورد.۱ یا آنکه حمید بن ‏زیاد نینوایی (د ۳۱۰ق) از راویان سرشناس امامی، از ناحیه سوراء ـ در حوالی بغداد ـ به اطراف کربلای مقدس نقل مکان کرد.۲ دلیل این مهاجرت‌ها به‌صراحت بیان نشده است؛ ولی نباید تنگناهای سیاسی را در این زمینه نادیده انگاشت.

۲. جریان حدیثی امامیه در بغداد در عصر غیبت صغرا (بغداد دوم)

پس از آغاز دوره غیبت صغرا نیز جریان حدیثی امامیه ـ با وجود کم‌فروغی و ضعف ـ در بغداد با فراز و نشیب به حیات خویش ادامه داد و محدثانی چون ابن ‏خشاب بغدادی، ابن ‏همام اسکافی و ابن ‏ابی‌الثلج بغدادی در حوزه حدیثی بغداد ایفای نقش می‏کردند. در اواخر سده سوم بغداد بار دیگر در کانون توجه جدی حدیث‏گرایان کوفه و قم قرار گرفت. در این عصر مدرسه حدیثی امامیه در کوفه همچنان فعال بود و افرادی چون علی بن ‏فضال کوفی در آنجا فعالیت‏های حدیثی را پی می‌گرفتند و همچنین مدرسه حدیثی قم که تازه پا گرفته بود، در نشر و پالایش حدیث امامیه کوشا بود. محدثان این دو مرکز حدیثی با توجه به فضای نسبتاً مطلوب پیش آمده برای امامیه ـ با قدرت گرفتن وزرا و امیران شیعی مانند آل فرات، آل بسطام و آل نوبخت و مهم‌تر از آنان آل بویه در دستگاه خلافت عباسی ـ در بغداد، در جایگاه پایتخت علمی و فرهنگی و سیاسی جهان اسلام، آن شهر را محلی مناسب برای انتشار و گسترش حدیث امامیه تشخیص دادند و در آنجا حضوری پررنگ پیدا کردند تا بدانجا که کانون حدیثی بغداد و جریان حدیثی آن را تحت شعاع خویش قرار دادند و به ‌نوعی از رکود پیش آمده خارج ساختند. از این رو، نمی‏توان جریان حدیثی بغداد را ـ از دوره غیبت صغرا تا پیدایش مدرسه کلامی بغداد ـ بدون نقش‏آفرینی و اثرگذاری دو مرکز حدیثی کوفه و قم تحلیل و ارزیابی کرد.

یک. تعامل جریان حدیثی بغداد با مرکز حدیثی کوفه

در اواخر قرن سوم هجری و پس از رویداد غیبت صغرا، تعامل و مراودات حدیثی بغداد با کوفه زیادتر و پررنگ‏تر گردید.۳ حضور گسترده محدثان بنام کوفی در بغداد در این دوره نوعی درهم تنیدگی میان

1.. نجاشی، همان، ص۲۷۸.

2.. همان، ص۱۳۲.

3.. احتمالاً جعفر بن ‏محمد بن ‏مالک فزاری از مشایخ برجستۀ ابن ‏همام اسکافی (د ۳۳۶ق) در دهه‏های نخستین غیبت ( صغرا به بغداد آمد و در آنجا کتابی حدیثی ـ گویا در موضوع فقه ـ نگاشت و ابن‏ همام نیز به نقل آن اهتمام ورزید (طوسی، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۲۰).

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39158
صفحه از 657
پرینت  ارسال به