307
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

خانواده ـ از اصحاب امام کاظم علیه السلام و امام رضا علیه السلام ـ۱ و از محدثان نامور امامیه محسوب می‏شود.۲ عموی وی حمزة بن ‏بزیع هم در جرگه راویان امامی قرار دارد.۳

شش. افول جریان حدیثی بغداد (در دوره حضور)

مرکز مهم حدیثی بغداد در آستانه غیبت صغرا رفته‌رفته به افول گرایید و این وضع تقریباً در نیمه اول غیبت صغرا نیز ادامه یافت. فشارهای سیاسی و فضای خفقانی که خلفای عباسی برای امامانِ امامیه و پیروان‌شان ایجاد کرده بودند، در این افول نقش اصلی را برعهده داشته است. البته تنگناهای سیاسی قبل از این دوران نیز وجود داشت، ولی این فضای رعب‌آور از زمان خلافت متوکل عباسی (خ ۲۳۲ ـ ۲۴۷ق) دو چندان گردید و مدت‌ها ادامه یافت. متوکل که به‌شدت تحت تأثیر افکار اهل حدیث قرار داشت، شدیداً با سایر جریان‌های فکری از جمله امامیه برخورد می‏کرد. برای نمونه،، او وقتی متوجه شد نصر بن ‏علی جهضمی به اسنادش از امام کاظم علیه السلام این حدیث نبوی «من أحبنی وأحب هذین [حسن و حسین] و أباهما و أمهما کان معی فی درجتی یوم القیامة» را نقل کرده است، فرمان داد به وی هزار ضربه تازیانه بزنند. البته با آگاهی از مذهب آن محدث سنی از مجازاتش منصرف شد.۴ همچنین یعقوب بن ‏اسحاق بن ‏سکیت از اصحاب امام جواد علیه السلام و امام هادی علیه السلام تنها به جرم تشیع به دستور متوکل به شهادت رسید۵ یا علی بن ‏جعفر، از وکلای امام‏ هادی علیه السلام ـ در حوالی بغداد ـ مدتی را در زندان متوکل گذراند.۶ از این گزارش‏ها درمی‏یابیم که نقل احادیث اهل بیت علیهم السلام از سوی ناقلان حدیث امامیه در منطقه بغداد با مشکل مواجه بوده است.۷ پس از متوکل خلفای بعدی نیز این سیاست فشار را ادامه دادند. مثلاً ابی‏هاشم جعفری، از اصحاب برجسته امام رضا علیه السلام تا امام عسکری علیه السلام، در عصر معتز عباسی۸ (خ ۲۵۲ ـ ۲۵۵ق) به بهانه برخی از مسائل سیاسی در بغداد دستگیر و به سامرا فرستاده شد.۹

1.. طوسی، رجال، ص۳۴۴ و ۳۶۴.

2.. نجاشی، همان، ص۳۳۰ و ۳۳۱.

3.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۲۷؛ نجاشی، همان، ص ۲۷۶.

4.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۳، ص ۲۸۹.

5.. نجاشی، رجال، ص ۴۴۹.

6.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۶۵ و ۸۶۶.

7.. خطیب بغدادی می‏نویسد: متوکل گمان می‏کرد که علی بن ‏نصر، راوی حدیث یاد شده، پیرو مذهب امامیه است که چنین فرمانی را صادر کرد (خطیب بغدادی، همان).

8.. معتز عباسی به‌شدت با امام علی علیه السلام دشمنی می‏ورزید و ابن‏ اثیر از او با تعبیر «غالی در نصب» نام برده است (ابن ‏اثیر، الکامل، ج۸، ص۱۸).

9.. طبری، تاریخ، ج۷، ص۵۱۲ و ۵۱۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
306

زندان عباسیان ـ۱ نیز از از موالی این خانواده بودند.۲

آل مهران یا آل خانبه کرخی (ایرانی‌تبار)۳ که ظاهراً در کرخ بغداد سکونت داشتند، از خاندان‏های بزرگ حدیثی بغداد در این دوره محسوب می‏شوند. احمد بن ‏عبداﷲ بن ‏مهران بن‏ خانبه، از نویسندگان و از اصحاب موثق امامیه، یکی از مهم‌ترین افراد این دودمان است.۴ وی در زمره شاگردان ممتاز یونس بن ‏عبدالرحمن قرار داشته و با تعبیر «یونسی» شناخته می‏شده است.۵ همو کتابی همنام کتاب یوم و لیله استادش یونس نوشته بود.۶ فرزند او محمد بن ‏احمد نیز از اصحاب مورد اعتماد امامیه به شمار می‏رود که کتاب‌هایی نیز نوشته بود.۷ برادر وی محمد بن ‏عبداﷲ بن ‏مهران که نجاشی از او با تعبیر «فاسد المذهب و الحدیث» یاد کرده، از محدثان پیرو خط متهم به غلو بوده است۸ و در راستای اندیشه این گروه کتاب‏هایی چون مناقب ابی‌الخطاب و مقتل ابی‌الخطاب نوشته بود.۹ با این حال، روایات وی از طریق احمد بن ‏ابی‏عبداﷲ برقی و محمد بن ‏احمد بن ‏یحیی اشعری، صاحب نوادر الحکمه، به مصادر روایی امامیه راه یافته است.۱۰ محمد بن ‏اسحاق بن ‏خانبه، از محدثان گمنام و از مشایخ ابوالعباس حمیری، نیز از تبار این خاندان است.۱۱

یکی دیگر از خاندان‏های علمی و سیاسی امامیه، آل بزیع است.۱۲ اینان که اصالت کوفی داشتند،۱۳ گویا به سبب وابستگی قبیله‏ای به منصور عباسی و نیز عهده‏دارشدن مسئولیت سیاسی در دستگاه عباسی، در بغداد سکنی گزیده بودند.۱۴ محمد بن ‏اسماعیل بن ‏بزیع شاخص‏ترین فرد این

1.. ر.ک: نجاشی، همان، ص۳۲۶.

2.. طوسی، همان ، ج۲، ص۷۸۳ و ۸۵۵؛ همو، رجال، ص ۳۷۸ و ۳۶۶؛ نجاشی، همان، ص۳۷۶ و ۴۴۶.

3.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۳۷.

4.. حلی، خلاصة ‏الاقوال، ص۶۴.

5.. طوسی، همان.

6.. نجاشی، همان، ص۹۱و ۴۴۸.

7.. نجاشی، همان، ص ۳۴۶.

8.. همان، ص۳۵۰.

9.. همان.

10.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۷، ص۲۶۵.

11.. نجاشی، رجال، ص۳۴۶.

12.. همان، ص۳۳۰.

13.. طوسی از محمد بن ‏اسماعیل بن ‏بزیع با عنوان کوفی یاد می‏کند (طوسی، رجال، ص۳۶۴).

14.. محمد بن ‏اسماعیل بن ‏بزیع از موالی منصور عباسی بوده (نجاشی، رجال، ص۳۳۰) و نیز او و عموزاده‏اش احمد بن‏ حمزه را در زمرۀ وزرا برشمرده‏اند (طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۳۵ و ۸۳۶).

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39300
صفحه از 657
پرینت  ارسال به