305
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

ابن‏ ابی‏عمیر بهره برده است.۱

در موضوع علم الحدیث و دانش رجال نیز اصحاب بغدادی فعال بودند. آنان با نگارش کتاب‌هایی در دانش حدیث و رجال به ‌نوعی از پیشگامان این عرصه به شمار می‏روند. در این زمینه می‏توان به کتاب‏های اختلاف الحدیث ابن‏ ابی‏عمیر۲ و علل الاحادیث یا اختلاف الحدیث یونس‏ بن ‏عبدالرحمن اشاره کرد.۳ محمد بن‏ عیسی عبیدی بغدادی نیز در دانش رجال کتابی به نام الرجال تألیف کرده بود.۴

پنج. خاندان‏های حدیثی امامیه در بغداد (در دوره حضور)

با بررسی پاره‏ای از منابع رجال‌شناسی به برخی از بیوتات علمی و حدیثی امامیه بر می‏خوریم که برخی از آنها در شهر بغداد سکونت داشتند و در آنجا نیز فعالیت‏های علمی خویش را پیگیری می‏کردند. البته در این دوران (قبل از غیبت صغرا) شمار این خاندان‏ها در بغداد مانند دوده‏های امامی کوفه فراوان نیست، اما حضور آنها در مرکز حدیثی بغداد پررنگ و درخور توجه است. یکی از مشهورترین خاندان‌های علمی و سیاسی امامیه در بغداد، خاندان آل یقطین است. علی بن ‏یقطین ـ کارگزار عباسیان و از اصحاب امام کاظم علیه السلام ـ برجسته‏ترین فرد این دودمان به شمار می‏آید.۵ برادران وی خزیمه، عبید و یعقوب نیز همگی از اصحاب آن حضرت بودند.۶ فرزندان او احمد، حسن و حسین هم در زمره عالمان و محدثان امامیه قرار داشتند.۷ محمد، احمد و جعفر، فرزندان عیسی بن ‏عبید بن ‏یقطین، نیز از محدثان امامی بغداد به شمار می‏روند۸ که محمد سرشناس‏ترین آنهاست. افزون بر اینان می‏توان به محدثان دیگری از این خاندان مانند محمد بن ‏عبداﷲ یقطینی بغدادی، ابراهیم بن ‏محمد یقطینی و قاسم بن ‏علی یقطینی (ساکن قم) نیز اشاره کرد.۹ یونس بن ‏عبدالرحمن از اصحاب ممتاز امام رضا علیه السلام و فرزند وی محمد بن ‏یونس بن ‏عبدالرحمن از اصحاب امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام ـ و هم‏بند محمد بن ‏ابی‏عمیر در

1.. صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۴۰۵، ج۲، ص۱۶۱و۳۹۳، ج۳، ص۸۸ و ج۴، ص۱۵۷.

2.. نجاشی، رجال، ص۳۲۷.

3.. ابن ‏ندیم، فهرست، ص ۲۷۶؛ طوسی، فهرست، ص ۲۶۶.

4.. نجاشی، همان، ص۳۳۴.

5.. طوسی، همان، ص۱۵۴و۱۵۵.

6.. همو، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص ۷۲۹.

7.. نجاشی، رجال، ص۴۵؛ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۳۷۱؛ همو، رجال، ص۳۵۵.

8.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۷۹؛ نجاشی، همان،ص۳۳۳؛ صدوق، خصال، ص ۳۸۸.

9.. خصیبی، الهدایة الکبری، ص۳۵۳؛ ابن ‏طاووس، فرج المهموم، ص۹۵؛ نجاشی، همان، ص ۳۱۶.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
304

ابواب الفقه اثر علی بن ‏ابی‏حمزه بطائنی کوفی بغدادی از نخستین آثار جامع‏نگاری محسوب می‏شود.۱ گفته شده که یاران یونس کتابی به نام الجامع در اختیار داشتند که در آن احادیث اهل بیت علیهم السلام گردآوری شده بود.۲ احتمال می‏رود این اثر همان کتاب الجامع الکبیر فی الفقه۳ یا جامع الآثارِ۴ یونس بن ‏عبدالرحمن باشد. این کتاب از طریق ابوالعباس حمیری به قم راه یافته است.۵ البته یونس کتاب دیگری به نام الجامع الصغیر نوشته بوده که سید بن ‏طاووس(د ۶۶۴ق) از آن بهره برده است؛۶ هرچند فهرست‏نگاران شیعی به این کتاب اخیر اشاره‏ای نکرده‏اند. ظریف بن ‏ناصح (از اصحاب مقیم بغداد) با نگاشتن کتاب الجامع فی سائر ابواب الحلال و الحرام نیز در زمره نخستین جامع‏نگاران حدیث امامیه قرار دارد.۷ این اثر را هم حمیری به قم منتقل کرده است.۸

همچنین به نظر می‏رسد برای نخستین بار کتاب‌هایی از نوع قُرب‏ الاسناد و بُعد الاسناد در بغداد تألیف شد۹ که بعدها قمی‏ها به نگارش چنین آثاری توجه نشان دادند.۱۰ افزون بر این، کتاب‏های تک‏نگاری فراوانی در موضوعات مختلف در بغداد تدوین گردید. ابن ‏ابی‏عمیر، از ارکان حدیثی امامیه در بغداد، آثار فراوانی از این دست مدون ساخته بود که پس از نابودی آنها، از حفظ چهل مجلد از آنها را با عنوان «نوادر» احیا کرد.۱۱ شیخ صدوق در تدوین کتاب من ‏لایحضره الفقیه از نوادر

1.. نجاشی، رجال، ص۲۵۰.

2.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۹۰.

3.. نجاشی، همان، ص۴۴۷.

4.. طوسی، فهرست، ص۲۲۶.

5.. نجاشی، همان، ص۴۴۷ و ۴۴۸؛ طوسی، همان.

6.. ابن ‏طاووس، سعدالسعود، ص۷۹ و ۸۰؛ ابن ‏طاووس، فرج المهموم، ص۲ و ۲۳.

7.. نجاشی، همان، ص۲۰۹.

8.. همان.

9.. در این باره بنگرید: کتاب‌های بعدالاسناد و قرب الاسناد محمد بن ‏عیسی بن ‏عبید بغدادی (نجاشی، رجال، ص ۳۳۴). البته شیخ طوسی در فهرست کتابی به نام قرب الاسناد به ابوالحسین بن ‏معمر کوفی نسبت داده است (طوسی، فهرست، ص ۲۷۷). به نظر می‏رسد این نویسنده همان ابوالحسین محمد بن ‏علی بن ‏معمر کوفی است که هارون بن‏ موسی تلعکبری در سال ۳۲۹ قمری از او حدیث فرا گرفته است. (طوسی، رجال، ص۴۴۲) بر این اساس، این کتاب در دورۀ غیبت صغرا و پس از کتاب‏های بغدادیان تألیف شده است.

10.. در این باره بنگرید: کتاب‏های قرب الاسناد الی الرضا علیه السلام و کتاب قرب الاسناد الی ابی‌جعفر بن ‏الرضا علیه السلام و کتاب قرب الاسناد الی صاحب الامر علیه السلام ابوالعباس حمیری قمی (نجاشی، رجال، ص۲۲۰) و کتاب قرب الاسناد علی بن ‏ابراهیم بن ‏هاشم (همان، ص۲۶۰) و کتاب قرب الاسناد علی بن ‏بابویه قمی (همان، ص۲۶۱) و کتاب قرب الاسناد ابن‏ بطه قمی (همان، ص۳۷۳).

11.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۵۴.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39245
صفحه از 657
پرینت  ارسال به