297
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

با حضور اصحاب سرشناس ائمه علیهم السلام در بغداد و برپایی جلسات علمی به همت آنان، این شهر به یکی از پایگاه‏های مهم فکری و اجتماعی امامیه مبدل شد. برای نمونه،، حاصل مجالس علمی هشام بن ‏حکم در بغداد۱ تربیت اندیشورانی همچون محمد بن ‏خلیل سکاک بغدادی و یونس بن ‏عبدالرحمن ـ مولی آل یقطین مقیم بغداد ـ بوده است.۲ همچنین شخصیت‏های حدیث‏گرایی مانند محمد بن ‏ابی‏عمیر بغدادی از نزد محدثان مهاجر کوفی همچون عبدالرحمن‏ بن ‏حجاج دانش آموخته‌اند.۳ اصحاب امامیه، افزون بر مباحث علمی و پرورش شاگردان، مهم‌ترین امور اجتماعی طائفه امامیه را نیز در بغداد پیگیری و در آنجا برای رفع مشکلات جامعه امامی و چالش‏های عقیدتی پیش‏رو چاره‏جویی و تصمیم‏گیری می‏کردند. حتی درباره موضوعاتی اساسی همچون جانشینی امام هشتم علیه السلام، در بغداد به بحث و مذاکره می‌پرداختند.۴ در حالی که پیش از این (حدود سال‌های ۱۰۰ تا ۱۷۰ق) عمده فعالیت‏های علمی و اجتماعی و حتی سیاسی شیعیان، در کوفه پیگیری می‏شد.

دو. شکل‏گیری کانون حدیثی امامیه در بغداد (عضر حضور)

چنان‌که اشاره شد، با انتقال محدثان کوفی به بغداد (همزمان با تأسیس بغداد) با تلاش‏های علمی آنان و نیز فعالیت‏های اصحاب بغدادی‌تبار،۵ کانون حدیثی بغداد پی‏ریزی شد و هسته آغازین آن شکل گرفت. این کانون حدیثی در دهه‏های نخستین سده سوم هجری به اوج خود رسید. با شروع نفوذ امامیه و گسترش اندیشه آن، کم‌کم دستگاه خلافت نگران شد و فشارها بر گروه‏های شیعی آغاز گردید؛۶ تاجایی‏که جریان کلامی امامیه در اواخر قرن دوم در بغداد بر اثر تنگناهای سیاسی به افول

1.. هشام بن ‏حکم در اواخر عمرش (در دهه‏های پایانی سدۀ دوم هجری) در بغداد فعالیت‌های علمی خویش را پی می‌گرفت (طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۳۰-۵۳۵).

2.. نجاشی، رجال، ص ۳۲۸؛ طوسی، همان، ج۲، ص۸۱۸.

3.. نجاشی، رجال، ص۱۲و۲۳۷؛ خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۰، ص۳۴۶.

4.. پس از شهادت امام رضا علیه السلام در سال ۲۰۲ قمری بسیاری از اصحاب مهم ائمه مانند صفوان بن ‏یحیی، یونس بن‏ عبدالرحمن، ریان بن‏ الصلت قمی، در منزل عبدالرحمن بن ‏حجاج در محلۀ برکه زلزل (از محلات بغداد) برای آگاهی و گفت‌وگو دربارۀ جانشینی آن حضرت، گرد هم آمدند (مسعودی، اثبات الوصیه، ص۲۲۰؛ طبری، دلائل الامامه، ص ۳۸۸).

5.. در این خصوص می‏توان به افرادی مانند یحیی بن ‏حجاج کرخی، ابوالیسع کرخی بغدادی، قاسم بن ‏عروۀ بغدادی اشاره کرد (نجاشی، همان، ص۲۹۳، ۳۱۴ و ۴۴۵).

6.. برای نمونه، محمد بن‏ ابی‌عمیر مدتی را در زندان عباسیان گذراند و حتی تازیانه خورد (طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۵۵؛ نجاشی، همان، ص۳۲۶).


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
296

علل مختلفی می‏توان برای مهاجرت اصحاب کوفی به بغداد برشمرد. برخی از اصحاب به سبب اشتغال در دستگاه خلافت، ناگزیر رهسپار بغداد شدند. با نگاهی در منابع رجال‌شناسی به‌خوبی در می‏یابیم که بسیاری از یاران امام صادق علیه السلام و امام کاظم علیه السلام در شهر تازه تأسیس بغداد به مناصب مهمی در دستگاه خلافت نوپای عباسی دست یافته بودند. قاسم بن ‏عروه وزیر منصور عباسی،۱ علی بن ‏ابی‏نصر کوفی وزیرِ مهدی عباسی،۲ عبداﷲ بن ‏سنان کوفی خازنِ منصور و مهدی و هادی و هارون عباسی،۳ فضل بن ‏سلیمان بغدادی کاتبِ منصور و مهدی عباسی،۴ حسن بن ‏راشد کوفی وزیرِ مهدی و هادی و هارون عباسی،۵ عیسی بن ‏روضه حاجب منصور،۶ و محمد بن ‏اسماعیل بن ‏بزیع و احمد بن ‏حمزة بن ‏بزیع از وزرای عباسیان۷ از این دسته‏اند. چندان عجیب نمی‏نماید که بعضی از این اصحاب حتی به دستور مستقیم خلیفه عباسی از کوفه عازم بغداد می‏شدند.۸ دلیل دیگر مهاجرت، تمایل جدی به دانش‌افزایی و علم‌پراکنی در میان امامیه است. گروهی از اصحاب به سبب مرکزیت یافتن علمی بغداد و اجتماع دانشوران مسلمان و غیر مسلمان در آنجا، با انگیزه فعالیت‏های علمی به بغداد عزیمت کردند. در این باره باید به‏طور عمده به جریان کلامی امامیه اشاره کرد. هشام بن ‏حکم که شخصیت ممتاز این جریان است، با راه‌اندازی مجالس مناظره و راهبری آنها ـ حتی در حضور کارگزاران عباسی ـ۹ به‌روشنی ما را با دغدغه‏های علمی جامعه امامیه آن روز در بغداد آشنا می‏کند. البته برخی از اصحاب ظاهراً به علت جاذبه‏های اقتصادی بغداد برای تجارت بدان شهر عزیمت کرده‏ بودند.۱۰

1.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۶۷۰.

2.. همو، رجال، ص۲۶۶.

3.. نجاشی، همان، ص۲۱۴.

4.. همان، ص۳۰۶.

5.. برقی، رجال، ص۲۶.

6.. نجاشی، همان، ص۲۹۴.

7.. همان، ص۳۳۱.

8.. جعفر بن ‏مازن کاهلی کوفی(م۲۶۴ق) از محدثان امامیه به فرمان مأمون عباسی به بغداد فراخوانده‏ شد و در آنجا اجازۀ ـ ظاهراً ـ فعالیت علمی به وی داده شد (ابن ‏حجر، لسان المیزان، ج۲، ص۱۲۱). وی نیز همچون شاگردان دیگر، مانند حمید بن زیاد نینوایی، حدیث آموخت (همان). دانسته نیست مقصود مأمون از این اقدام چه بوده است. بعید نمی‏نماید که وی به قصد تضعیف اهل حدیث، به تقویت محدثان دیگر گروه‌های اسلامی به این اقدام دست زده باشد.

9.. طوسی، فهرست، ص۲۵۹.

10.. برای نمونه، افرادی مانند عبدالرحمن بن‏ حجاج و محمد بن ‏ابی‌عمیر از اصحاب ساکن بغداد به بیاع السابری مشهور ( بودند (طوسی، رجال، ۲۳۶ و ۲۹۹). ظاهراً این دو در آن شهر به خرید و فروش نوعی البسه به نام سابری یا شاپوری اشتغال داشته‏اند.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39225
صفحه از 657
پرینت  ارسال به