در متن کتاب النقض علی ابی الحسن علی بن احمد بن بشار به عبارات زیر استناد شده است:
۰.و اذا ثبت الحسن و جعفر عندکم تبرأ منه و الامام لایتبرأ من الامام؛ چون ثابت شد که حسن علیه السلام امام است و جعفر نیز از او تبرّى جسته است و امام از امام تبرّى نمىجوید.۱
نخست، باید گفت که در متن نوبختی تنها به جدایی فاصله امام عسکری علیه السلام با جعفر اشاره شده است. در متن ابن قبه نیز مدرسی طباطبایی مطلبی برداشت کرده است که متن آن را بر نمیتابد. مدرسی میگوید «امام عسکری علیه السلام تا پایان عمر با جعفر بهکلی متارکه فرمود و دیگر هرگز با وی سخن نگفتند» و حال آنکه ابن قبه میگوید که جعفر از امام عسکری علیه السلام برائت جسته است نه آن حضرت از جعفر. به واقع، ترجمه درست و دقیق متن این چنین است: «و چون ثابت شد که امام عسکری علیه السلام امام است جعفر از او تبری جسته و هیچگاه امام از امام تبرّی نمیجوید». در این متن سخن از تبرّی است و نه متارکه. افزون بر این، اگر متارکه مرتبه نازله تبرّی دانسته شود ـ بر خلاف برداشت مدرسی ـ جعفر است که از امام حسن عسکری علیه السلام تبری جسته است.
بررسی متن رسائل ابن قبه
اینک به اجمال به رسائل ابن قبه مینگریم که مدرسی طباطبایی در پایان کتابش آورده است. به گفته مدرسی رساله نقض الاشهاد «بر اساس نسخه چاپ شده در کمالالدین و تمام النعمه، چاپ تهران، ۱۳۹۰، با تصحیح آقای علیاکبر غفاری است با چند تصحیح اضافی بر اساس مقابله با چند نسخه دیگر از آن کتاب که در آن طبع مورد مراجعه نبوده است و یکی دو مورد اصلاح قیاسی» است.۲ با این حال، مدرسی دوازده مورد تصحیح، شش مورد اصلاح قیاسی و سه مورد اضافه کردن و شانزده مورد افتادگی متن، نسبت به نسخه تصحیح مرحوم غفاری، اعمال کرده که بدان اشاره نشده است. در یکی از این موارد افتادگیای نزدیک به دویست و شصت کلمهای، در متن نقض الاشهاد که مدرسی آورده، دیده میشود. عبارت حذف شده بعد از بند دوم در صفحه ۲۶۶ کتاب مکتب در فرایند تکامل