29
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

اختصاص داده است.۱

مجادله‏های علمیِ امامیه و زیدیه در دوران شیخ مفید، اندیشور نام‏آور امامیه در بغداد، به اوج خود رسید. زیدیان که در این دوران از جمعیت انبوهی در عراق و به‏ویژه بغداد برخوردار بودند، درباره بسیاری از مسائل اختلافی بین‏مذهبی، با حضور در مجالس شیخ مفید با وی مناظره می‏کردند.۲ شیخ مفید نیز در ردّ آرا و اندیشه آنها آثاری را تألیف کرد. او کتاب المسائل الجارودیه را نوشت و در آن آرای زیدیان در مبحث امامت را با روشی جذاب نقد کرد. به نظر می‏رسد، این اثر که اکنون در دسترس است، همان کتاب المسائل الزیدیه باشد۳ که نجاشی در ضمن تألیفات شیخ مفید آورده است. افزون بر این، شیخ مفید کتاب دیگری به نام المسئلة علی الزیدیه در ردّ زیدیان نوشته بود۴ که امروزه موجود نیست. او کتابی نیز به نام النقض علی ابن‏عباد فی الامامه به نگارش در‏آورد که ظاهراً در نقد اندیشه صاحب ‏بن ‏عباد، وزیر زیدی‏مذهب آل بویه در مسئله امامت است.۵ علاوه بر مفید، دو تن از شاگردانش به نام‏های حسن‏ بن‏ علی ‏بن ‏اشناس و جعفر ‏بن ‏محمد دوریستی نیز دو کتاب جداگانه با عنوان الردّ علی الزیدیه در نقد تعالیم زیدیه تألیف کردند.۶ بعد از این دوره، درگیری‏های این دو گروه به شکلی ضعیف ادامه یافت،۷ ولی با توجه به اوضاع نامناسب سیاسی و اجتماعی که از این عصر برای زیدیان پدید آمد، آنان از عرصه رقابت با امامیان کنار رفتند، تا جایی ‏که امامیه، به مثابه پرجمعیت‏ترین فرقه شیعی، جای زیدیه را گرفت.۸

۴. روی‏آوری ‏زیدیان و امامیان به مذهب یکدیگر

با توجه به هم‌گرایی‏ها و ارتباطاتی که امامیه و زیدیه در عرصه‏های اجتماعی و فرهنگی با یکدیگر داشتند، برخی معتقدان آن دو گروه در پاره‏ای مسائل از همدیگر متأثر شدند. این تأثیر و تأثرات در حوزه اعتقادات، به‌خوبی مشهود است. در خلال‏ روابط این دو فرقه، برخی از امامیان و نیز زیدیان از مذهبشان دست برداشتند و به مذهب گروه مقابل روی آوردند. همان‏گونه که پیش‌تر اشاره شد، جامعه

1.. صدوق، کمال الدین، ص۶۳-۸۰.

2.. مفید، الفصول المختاره، ص۱۲۸-۱۳۲ و ۳۴۰.

3.. نجاشی، رجال، ص۴۰۵.

4.. همان، ص۴۰۰.

5.. همان، ص۳۹۹.

6.. ابن ‏شهرآشوب، معالم العلماء، ص۶۸؛ عاملی، امل‌الامل، ج۲، ص۵۴و۶۹.

7.. ابن‏ بابویه رازی، فهرست، ص۶۰؛ وجیه اعلام المؤلفین الزیدیه، ص۵۸۳ و ۵۸۴.

8.. نشوان، الحورالعین، ص۱۶۶.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
28

طبری امامی در کتاب المسترشد مبنی بر مذمت خلفای نخستین را نمی‏پذیرفت و رد می‏کرد.۱

دو. ردّیه‏نگاری امامیان بر ضد زیدیه

در برابر موضع‏گیری‏های تند زیدیان در برابر امامیه، علاوه بر ابن‏قبه، سایر دانشیان امامی نیز به نقد افکار آنان دست یازیدند و با این هدف، کتاب‏های بسیاری نوشتند. حسین ‏بن ‏اشکیب مروزی، از متکلمان امامی(زنده در نیمه دوم قرن سوم) با نوشتن کتاب الردّ علی الزیدیه جزء نخستین کسانی است که در مقابل زیدیان جبهه‏گیری کرد.۲ سپس عیاشی ‏سمرقندی، شاگرد ابن‏ اشکیب، با نگاشتن کتاب اثبات امامة علی ‏بن ‏الحسین دیدگاه زیدیان را درباره اعتقاد نداشتن به امامت امام سجاد علیه السلام رد کرد.۳ ابومحمد نوبختی(م ۳۱۰ق)، متکلم ممتاز امامیه، کتابی با عنوان الردّ علی فرق الشیعه ما خلا الامامیه نوشت.۴ به نظر می‏رسد، وی در این اثر، زیدیه را در جایگاه مهم‌ترین فرقه شیعه نقد کرده است. ابن ‏جنید اسکافی(متوفی نیمه دوم قرن چهارم)، فقیه و متکلم نامدار امامیه، کتاب الشهب المحرقه للابالیس المسترقه را در نقد ابن ‏بقال ‏متوسط(م ۳۶۳ق)، متکلم مشهور زیدیه نگاشت.۵ ابوالقاسم کوفی(م۳۵۲ق) یکی دیگر از دانشوران امامی به دلیل آشنایی با زیدیان عراق، کتاب الردّ علی الزیدیه را در ردّ افکار آنان نوشت.۶ حسین ‏بن ‏هارون حسنی(زنده در قرن چهارم قمری) که بر خلاف فرزندانش (المؤید باﷲ و ابوطالب هارونی) پیرو مذهب امامیه بود، بنابر گزارش یکی از نویسندگان زیدی، بر ضد زیدیان فعال‏ بوده و به دستور او کتاب‏هایی به نام ناصر اطروش در ردّ تعالیم زیدیان جعل می‏شده است.۷ گفتنی است وی همچنین درباره آموزه‏های دو مذهب امامیه و زیدیه، با فرزندش مؤید ‏باﷲ که به زیدیه پیوسته بود، مناظره و گفت‏وگو می‏کرد.۸

رویداد غیبت و در پی آن نابسامانی عقیدتی جمع کثیری از امامیان، فرصتی برای زیدیان پدید آورد تا بیش از پیش تعالیم امامیه، به‏خصوص آموزه امامت را آماج حملات خویش قرار دهند؛ از این رو، شیخ ‏صدوق (م ۳۸۱ق) بخشی از کتاب کمال ‏الدین ‏و‏ تمام‏ النعمه را به پاسخ زیدیان در این زمینه

1.. همان، ص۱۳۰-۱۳۳.

2.. نجاشی، رجال، ص۴۴.

3.. همان، ص۳۵۲.

4.. همان، ص۶۳.

5.. طوسی، فهرست، ص۲۰۹.

6.. نجاشی، همان، ص۲۶۶.

7.. بی‏نام، ورقه ۱۳.

8.. ابن ‏ابی‌الرجال، مطلع البدور، ج۲، ص۲۲۱.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39279
صفحه از 657
پرینت  ارسال به