در بحث معجزه ابن قبه با دلیل و برهان خواندن معجزه بر نبوت،۱ معتقد است معجزه امری است که یکی از لوازم و ضروریات آن، اصلحیت است. به بیان او اظهار معجزه اگر اصلح نباشد، چهبسا موجب کفر دیگران گردد و معجزهآورنده به سحر و شعبده متهم شود.۲ بر این اساس، میگوید: انبیا در مواقع خاص معجزه میکردند و هر روز و هر ساعتی و برای هر کسی که تصمیم بر ایمان داشت، اظهار معجزه نمیکردند؛ بلکه هر زمان آن را صلاح میدانستند و در شرایطی خاص، معجزه صورت میپذیرفت.۳ ابن قبه وجود این شرط را زمینه دستور معجزه از طرف خداوند متعال برای معجزهآورنده بیان میکند.۴
از مباحث مربوط به معجزه این بحث است که آیا آورنده آن هر گاه اراده کرد و زمینه فراهم بود میتواند معجزه اظهار کند؟ یا اینکه اظهار معجزه فقط به دستور و اجازه خداوند متعال است و معجزهآورنده در این مورد هیچگونه نقشی ندارد؟ ابن قبه بر این باور است که اظهار معجزه حَسَب دستور خاص خداوند است و هر گاه اراده الهی به آن تعلق گیرد، معجزهآورنده توانایی اظهار معجزه را خواهد داشت.۵
در بحث معجزه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ابن قبه با اشاره به قرآن و نفی تحریف از آن۶ و تأیید بر معاجز رسول خدا صلی الله علیه و آله۷ یادآور میشود که صحت معجزات ایشان، تنها با نقل اخبار صحیح مسلمانان اثباتپذیر است؛ ولی قرآن برای اثبات معجزه بودنش به نقل ایشان نیازی ندارد و دلیل معجزه بودن آن خودش است.۸ ضمن اینکه وی به تحریف نشدن قرآن معتقد است.۹
ابن قبه شرط اصلحیت را برای اعجاز رسول خدا صلی الله علیه و آله لازم میداند۱۰ و اظهار معجزه ایشان را نیز بنابر دستور خداوند متعال و اراده او میشمرد.۱۱ وی بر پایه همین دو اصل میگوید: خدای تعالی
1.. ابن قبه، المسالة المفردة فی الامامه، ص ۶۲.
2.. همان.
3.. همان، ص ۶۳.
4.. همان، ص ۶۲.
5.. همان.
6.. سید مرتضی، الطرابلسیات الاولی، ص۲۰۷.
7.. ابن قبه، المسالة المفردة فی الامامه، ص ۶۳.
8.. همان، ص ۶۱.
9.. سید مرتضی، جوابات المسائل الطرابلسیات، ص۲۰۷.
10.. ابن قبه، المسالة المفردة فی الامامه، ص ۶۲.
11.. همان، ص ۶۱.