مبین در هر زمان،۱ ضرورت وجود امام،۲ رابطه نص و عصمت،۳ علم امام،۴ افضلیت امام،۵ نصوص امامت بعد از نبی و چگونگی انتقال آن به دورههای بعد میان شیعیان،۶ مباحثی را مانند آنچه از نظریات ابن قبه باقیمانده، از قول امامیان نقل کرده است.
فخر رازی (م ۶۰۶ق) از دیگر بزرگان اشعری نیز در موضوع عصمت از همان منظری که ابن قبه آن را مطالعه کرده است، بحث میکند.۷ او همچنین در نقلی از قول سید مرتضی بیان میکند که ابن قبه معتقد است نصوص جلی درباره امامت به حد تواتر نمیرسد و راویان این دسته از روایات قلیلاند؛۸ نکتهای که باقلانی(م ۴۰۳ق) در مناظره با شیخ مفید به آن اشاره میکند.۹ قاضی عبدالجبار هم این قول را به برخی از شیوخ امامیه منسوب میکند،۱۰ ولی هیچیک از آنها نامی از ابن قبه نمیبرند.
اندیشههای کلامی
در این قسمت به بررسی آرا و اندیشههای ابن قبه میپردازیم. پیش از سخن در این باره نخست باید به این نکته اشاره کرد که آثار بر جای مانده از ابن قبه محدود و عمدتاً مربوط به بحث امامت است. از وی در مباحث کلامی دیگر تنها موارد اندکی گزارش شده است. او در باب خداشناسی در بحث صفات فقط به این نکته اشاره میکند که خداوند واحد و حکیم است.۱۱ در بحث جهانشناسی نیز ابن قبه تنها به حدوث عالم اشاره میکند. گفتنی است که در بحث از اندیشههای ابن قبه در حوزه کلامِ دقیق به قاعده لطف و قاعده اصلح و در حوزه کلامِ جلیل به بحث از بدا، نبوت، معجزه و امامت پرداخته شده است.
1.. همان، ص۸۸. دربارۀ ابن قبه ر.ک: همان، الانصاف، ص۳۳.
2.. قاضی عبدالجبار، همان (قسمت۱)، ص۹۱ و ۹۲. دربارۀ ابن قبه ر.ک: همین نوشتار بخش ضرورت وجود امام.
3.. قاضی عبدالجبار، همان، ص۹۳ و ۹۴. دربارۀ ابن قبه ر.ک: ابن قبه، همان، ص۱۳۶.
4.. قاضی عبدالجبار، همان، ص۱۰۳ و ۱۰۴. برای ابن قبه ر.ک: ابن قبه، نقض الاشهاد، ص ۹۵، ۹۹، ۱۰۳ و ۱۱۳.
5.. قاضی عبدالجبار، همان، ص۱۰۹ و ۱۱۰. دربارۀ ابن قبه ر.ک: همین نوشتار بخش افضلیت امام.
6.. قاضی عبدالجبار، همان، ص۱۲۵ و ۱۲۶. دربارۀ ابن قبه ر.ک: ابن قبه، الانصاف، ص۶۷-۶۷؛ النقض علی ابیالحسن علی بن احمد بن بشار، ابن قبه، ص۵۵؛ سید مرتضی، الشافی فی الامامه، ج۲، ص۱۲۶.
7.. فخررازی، المحصل، ص ۱۹۰.
8.. همان، ص ۱۹۱.
9.. شیخ مفید، مسألتان فی النص على علی علیه السلام، ص۲۱.
10.. قاضی عبدالجبار، همان، ص۱۱۸.
11.. ابن قبه، المسالة المفردة فی الامامه، ص۶۱.