253
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

کتاب کمال الدین و تمام النعمه سه رساله مهم از ابن قبه را با حذف خطبه و دیباچه آورده است. رساله اول با نام النقض علی ابی الحسن علی بن احمد بن بشار، در نقد نوشته یکی از طرفداران جعفر کذاب به نام ابی الحسن علی بن احمد بن بشار می‏باشد.۱ او درباره امام عسکری علیه السلام و غیبت امام دوازدهم علیه السلام اشکالاتی طرح می‏کند. رساله دوم، در حقیقت پاسخ ابن قبه به نامه عده‌ای از شیعیان است، که در آن درباره انتقادهای معتزله بر نظریه امامیه در مورد غیبت امام دوازدهم علیه السلام بحث شده است.۲ رساله سوم که صدوق آن را تتمه مقدمه کمال الدین و تمام النعمه مطرح کرده، در واقع بزرگ‌ترین رساله بر جای مانده از ابن قبه نیز به شمار می‏آید. این اثر در پاسخ به کتاب الاشهاد ابوزید علوی (م ۳۲۶ق)، که خود از بزرگان زیدیه در ری بوده، با نام نقض کتاب الاشهاد نگاشته شده است. ابوزید انتقادهایی درباره نص بر امام، اختلافات درون‌گروهی پیروان ائمه و قیام نکردن امامان شیعه طرح می‏کند.۳ شیخ صدوق در کتاب معانی الاخبار نیز سه متن مهم درباره غدیر خم،۴ حدیث منزلت۵ و عصمت امام۶ از ابن قبه بدون ذکر نام منبع آن نقل کرده است.۷ در این باره باید به این نکته اشاره کرد که قاضی عبدالجبار در کتاب المغنی، قسمت الامامه،۸ ضمن مباحث و نظریات خود

1.. شیخ صدوق، کمال الدین، ص۵۳-۶۰.

2.. همان، ص۶۰ ـ ۶۳.

3.. همان، ص۹۴-۱۲۶.

4.. همو، معانی الاخبار، ص ۶۷-۷۴.

5.. همان، ص۷۴-۷۹.

6.. همان، ‏ص۱۳۳-۱۳۶.

7.. همان، ص ۶۷-۷۹ و ۱۳۳-۱۳۶. در این سه متن همان گونه که مدرسی طباطبایی بیان کرده، عبارت قال ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین مصنف هذا الکتاب ( شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص۶۷)، قال مصنف هذا الکتاب (شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص۷۴) و قال ابو‌جعفر مصنف هذا الکتاب(شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص۱۳۳) آمده است. نقل اول با آنچه در قاضی عبدالجبار، المغنی، ج۲۰ (امامت۲)، ص۱۴۵) آمده از لحاظ محتوا یکسان است. بخش دوم نیز با آنچه در همان مجلد المغنی، (ص ۱۵۸) نقل شده هماهنگ است. بخش سوم در استدلالات بر لزوم عصمت امام نیز با آنچه در رسالۀ المسالة المفردة فی الامامه اثر ابن قبه در کمال الدین و تمام النعمه آمده یکسان است. بنابراین می‏توان گفت که عبارت قال ابوجعفر مصنف هذا الکتاب در اوایل این بخش‌ها، در نسخۀ اصل معانی الاخبار ـ همانند کمال الدین، ص۶۰ (نیز ۵۳ و ۹۴) ـ قال ابوجعفر بن قبه بوده و ناسخِ نسخه‏ای که اساس نسخ متأخر قرار گرفته چون با نام غیر مانوس ابن قبه آشنا نبوده به تصور آنکه منظور از ابوجعفر خود صدوق است، عبارت مصنف هذا الکتاب را بر آن افزوده است (مدرسی، مکتب در فرایند تکامل، ص۲۲۱).

8.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج۲۰(امامت۱)، ص۱۴۴.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
252

جایگاه علمی ابن قبه

ابن قبه رازی از متکلمانی است که بزرگان امامیه در قم و بغداد به تعریف و تمجید از وی پرداخته‌اند. شیخ صدوق(م ۳۸۱ق)، شیخ مفید(م ۴۱۳ق)، سید مرتضی(م ۴۳۶ق)، نجاشی(م ۴۵۰ق)، شیخ طوسی(م ۴۶۰ق) و همچنین فهرست‌نگاران دوره بعد همگی به نیکی از وی یاد کرده‏اند. شیخ طوسی در مورد ابن قبه رازی این چنین آورده است: ابن قبه رازی از متکلمان امامی‌مذهب و از حاذقان آنان است.۱ نجاشی ابن قبه را این گونه توصیف می‏کند: ابن قبه رازی متکلمی عظیم القدر، نیکو عقیده، نیرومند و قوی پنجه در علم کلام بود و کتاب‏هایی در این زمینه نگاشت.۲ علامه حلی۳ نیز به‌مانند ابن داوود۴ نام او را به بزرگی یاد کرده و گفتار شیخ طوسی و نجاشی را درباره وی نوشته است. علامه حلی همچنین او را «شیخ الامامیة فی زمانه» توصیف کرده است.۵ سید مرتضی در حضور شیخ مفید به تمجید از وی می‏پردازد۶ و در الشافی از او به نیکی یادی می‏کند.۷ ابن قبه متکلمی زبردست بوده که متون فهرستی و رجالی امامیه همه او را با بیان‌های مختلف به مهارت در کلام ستوده‏اند. قوی فی الکلام،۸ من متکلمی الشیعه (الامامیه) وحذاقهم،۹ المتکلم الفحل،۱۰ متکلم عظیم‌القدر۱۱ از جمله این عبارت‌هاست. طبیعتاً چنین شخصیتی در جوامع علمی امامیان و غیر امامیان باید دارای جایگاهی شایسته باشد.

۱. جایگاه ابن قبه نزد شیخ صدوق

شیخ صدوق (م ۳۸۱ق) از نظر رتبه زمانی، نخستین عالم شیعی است که در آثار خود از نگاشته‏های ابن قبه استفاده کرده است. او تقریباً دوازده سال بعد از وفات ابن قبه، آثار و آرای وی را مورد توجه قرار داده است.۱۲ شیخ در آثار خود بیشترین بهره را از میراث علمی ابن قبه برده است؛ شیخ صدوق در

1.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۳۸.

2.. نجاشی، رجال، ص۳۷۶.

3.. علامه حلی، خلاصة الاقوال، ص۳۴۳.

4.. ابن داوود، رجال، ص۱۷۷.

5.. علامه حلی، همان.

6.. سید مرتضی، الفصول المختاره، ص ۲۲.

7.. همو، الشافی فی الامامه، ج۲، ص۱۲۶ و۳۲۳.

8.. نجاشی، همان، ص۳۷۵.

9.. ابن ندیم، الفهرست، ص۲۲۵؛ شیخ طوسی، همان، ص۲۰۷.

10.. ابن شهرآشوب، معالم العلما، ص۱۳۰.

11.. علامه حلی، همان؛ ابن داوود، همان.

12.. سید بن طاووس سال ۳۳۱ق را سال نگارش معانی الاخبار بیان می‏کند.( سید بن طاووس، طرائف، ص۴۴۷) و از ( آنجا که ابن قبه قبل از ۳۱۹ از دنیا رفته به نظر می‏رسد تقریباً دوازده سال بعد از وفات او صدوق از آثار ابن قبه استفاده کرده باشد.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39132
صفحه از 657
پرینت  ارسال به