249
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

۱.‏ الانصاف فی الامامه۱

این کتاب اثر عمده ابن قبه در موضوع امامت بوده و جزء آثار شناخته شده و مهم امامیه در بحث امامت به شمار می‏رفته است. اهمیت این کتاب به اندازه‌ای است که معتزلیان را در همان دوره ابن قبه و حتی در سده پنجم به واکنش واداشته بود. ابوالقاسم بلخی در دوران حیات ابن قبه کتابی با عنوان المسترشد در نقد الانصاف نگاشت.۲ قاضی عبدالجبار در قسمت الامامة المغنی ناظر به الانصاف ابن قبه به نقد اندیشه‏های امامیه می‏پردازد.۳ به‌غیر از معتزلیان زیدیان نیز بر این کتاب ردیه نگاشتند. المؤید باﷲ احمد بن حسین هارونی (۳۳۳ ـ ۴۱۱ق)، از ائمه زیدی، ردیه‏ای با عنوان نقض الامامة علی ابی‌جعفر محمد بن عبدالرحمن بن قبة الامامی نگاشته است.۴

سید مرتضی این کتاب را در اختیار داشته و بندهایی از آن را در الشافی۵ و الفصول المختاره۶ نقل کرده است. الانصاف تا قرن هفتم وجود داشته و قسمت‏هایی از آن را ابن میثم بحرانی(م۶۷۹ق) در شرح نهج البلاغه گزارش کرده است،۷ ولی پس از این تاریخ‏ دیگر خبری از آن نیست. ابن ابی‌الحدید (م ۶۵۶ ق) هم در شرح نهج البلاغه، کتاب الانصاف ابن قبه را از منابع مهم خطبه شقشقیه امام علی معرفی می‏کند که بسیاری از عبارات این خطبه را در آن کتاب یافته است.۸

۲. المستثبت فی الامامه۹

ابوالحسین سوسنجردی وقتی کتاب الانصاف ابن قبه را به ابوالقاسم بلخی داد، وی کتابی با نام المسترشد فی الإمامه در رد الانصاف نگاشت.۱۰ در مقابل، ابن قبه کتابی با عنوان المستثبت فی

1.. یا به گفتۀ شریف مرتضی، الانصاف یا الانتصاف (سید مرتضی، الشافی، ج ۲، ص ۳۲۳). ر.ک: نجاشی، رجال، ص ۳۷۵. ابن ‏ندیم، الفهرست، ص۲۲۵؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۰۷؛ ابن شهرآشوب، معالم العلماء، ص۱۳۰. آقابزرگ معتقد است از عبارت ابن ندیم می‏توان این گونه برداشت کرد که الامامه ادامۀ الانصاف نیست، بلکه خود کتاب مستقلی از ابن قبه است (آقا بزرگ، الذریعه، ج۲، ص۳۹۶).

2.. نجاشی، همان، ص ۳۷۶.

3.. سید مرتضی، الشافی، ج ۲، ص۳۲۳ و ۳۲۴.

4.. حسینی، مؤلفات زیدیه، ج۳، ص۱۲۵؛ عباس الوجیه، اعلام المؤلفین الزیدیه، ص۱۰۱.

5.. سید مرتضی، همان، ص۱۲۶، ۳۲۳ و ۳۲۴.

6.. همو، الفصول المختاره، ص۲۲.

7.. ابن میثم، شرح نهج‏البلاغه، ج۱، ص ۲۵۲.

8.ابن ابی‌الحدید، شرح نهج البلاغه، ‏ج۱، ص۲۰۵.

9.. نجاشی، رجال، ص ۳۷۵؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۰۷؛ ابن شهرآشوب، معالم العلما، ص۱۳۰.

10.. نجاشی، همان، ص ۳۷۶.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
248

زندگی‮‌نامه و شخصیت علمی ابن قبه رازی‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

ابوجعفر محمد بن عبدالرحمن بن قِبَه رازی، معروف به ابن‏قِبَه رازی، از متکلمان امامیه در نیمه دوم سده سوم هجری است. تراجم‌نگاران هیچ سالی را برای فوت ابن قبه ذکر نکرده‌اند. با این حال، می‏توان از مبادله کلامی که بین او و ابوالقاسم بلخی رخ داده تاریخ وفات او را حدوداً قبل از سال فوت بلخی(م ۳۱۷/۳۱۹ق) دانست. درباره مذهب ابن قبه نیز باید گفت که به تعبیر نجاشی وی در ابتدا معتزلی بود و سپس به مذهب امامیه گروید و در این مذهب صاحب بصیرت گشت.۱ فهرست‌نگاران و تراجم‌نگاران همگی به این گزارش اشاره کرده‏اند و هیچ گزارش خلافی به دست نرسیده است.

با وجود توصیفات سرگذشت‌نگاران از ابن قبه و تسلط او بر مباحث و مناظرات کلامی و همچنین توجه علمای بعدی به مباحث کلامی او، آثار و گزارش‏های چندانی در این خصوص برجای نمانده است. نجاشی فقط به یک مبادله کلامی اشاره می‏کند که میان ابن قبه و معاصر معتزلی‏اش ابوالقاسم عبداﷲ بن احمد بن محمود بلخی، معروف به کعبی بلخی(م ۳۱۹ق) رخ داده است.۲ واسطه این مبادله کلامی یک متکلم امامی دیگر به نام ابوالحسین، محمد بن بشر حمدونی سوسنجردی (م قرن چهارم ق)، دانشمندی کثیرالسفر بوده و با هر دو متکلم مزبور رابطه داشته است. سوسنجردی در سفری به زیارت مشهد مقدس، پس از فراغت، به بلخ می‌رود و با ابوالقاسم بلخی دیدار می‏کند. او نسخه کتاب الانصاف فی الامامه اثر ابن قبه را که به‌ظاهر در آن روزگار مهم‌ترین و تازه‌ترین نوشته با موضوع امامت در تشیع امامی بوده، به وی می‏دهد. بلخی ردی با نام المسترشد فی الامامه بر آن می‏نویسد. سوسنجردی این کتاب را به ابن قبه می‏رساند و او ردی به نام المستثبت بر آن می‏نگارد. بار دیگر سوسنجردی این کتاب را همراه خود به بلخ می‏برد. بلخی پس از خواندن آن ردیه‏ای با نام نقض المستثبت بر آن می‏نگارد. این بار هنگامی که سوسنجردی به ری باز می‏گردد تا رد جدید بلخی را به ابن قبه برساند، درمی‏یابد که آن متکلم بزرگ وفات یافته است.۳

درباره آثار ابن قبه هم باید گفت که وی در دفاع از تفکرات امامیه نه‌تنها در عرصه مناظره‏های علمی، که در عرصه نگارش آثار، نوشته‏های کلامی از خود برجای گذاشته است. احتمالاً همین فعالیت‏های فراوان او بوده است که شهرستانی (م ۵۴۸ق) وی را جزء ده متکلمِ مؤلف امامیان نام می‏برد.۴ متون رجالی و فهرست‌نویسی به بعضی از آثار ابن قبه توجه کرده‏اند که از این قرار است:

1.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۳۸.

2.. نجاشی، رجال، ص ۳۷۵.

3.. نجاشی، رجال، ص ۳۷۶؛ علامه حلی، خلاصة الاقوال، ص۲۴۳.

4.. شهرستانی، الملل و النحل، ج۱، ص۳۲۹.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39196
صفحه از 657
پرینت  ارسال به