237
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

روایت او بوده است؛۱ از همین ‏رو، شیخ مفید از طریق او شاگرد با واسطه ابوسهل به‏شمار می‏آید. شیخ طوسی نیز به واسطه شیخ مفید از او روایت کرده و برخی احتمال داده‏اند او از مشایخ شیخ صدوق نیز باشد.۲

ابوالحسن محمد بن بشر سوسنجردﻯ: او منسوب به آل حمدون بوده و از همین‏رو، او را حمدونی نیز گفته‏اند. وی کتاب‏هایی چون الانقاذ و‏ المقنع در موضوع امامت نگاشته است. او را باورمند به وعید دانسته‏اند. در عین حال، کتب رجالی او را با وصف «حسن الاعتقاد» ستوده‏اند. سوسنجردی بسیار اهل عبادت بود و پنجاه بار پیاده به حج مشرف شد. او در کلام زبردست بود.۳ وی از شاگردان ابوسهل نوبختی شمرده شده و از آنجا که شیخ طوسی او را غلمان ابوسهل دانسته،۴ می‏توان گفت که مدت مدیدی شاگرد وی بوده است.

ابوالجیش مظفر بن محمد بن احمد بلخی (م۳۶۷): شیخ طوسی او را اهل خراسان می‏داند.۵ او از متکلمان برجسته امامیه است. از کتاب‏های او می‏توان به کتاب قد فعلت فلا تلم، کتاب نقض العثمانیة على الجاحظ، کتاب فدک، کتاب الرد على من جوز على القدیم البطلان، کتاب النکت و الأغراض فی الإمامة، کتاب الأرزاق والآجال و کتاب الإنسان و أنّه غیر هذه الجملة۶ اشاره کرد. او مناظره‏هایی با مخالفان امامیه داشته که آنها را در کتابی مکتوب کرده است. ابوالجیش افزون بر اینکه متکلم است، از محدثان امامیه نیز به شمار می‏آید و کتب رجالیِ شیعه او را شاگرد ابوسهل ذکر کرده‏اند.۷ از آنجا که او ۵۶ سال پس از ابوسهل از دنیا رفته، می‏توان حدس زد که در جوانی از محضر ابو سهل استفاده کرده است. وی از شاگردان خاص ابوسهل بوده و از همین ‏رو شیخ طوسی او را «غلمان» ابی‌سهل دانسته است. از آنجا که ابوالجیش از استادان شیخ مفید بوده،۸ شیخ از طریق او نیز از علوم ابوسهل استفاده کرده است. افزون بر این، ابوالجیش شاگردی به نام ابو یاسر داشته که شیخ مفید در جوانی ـ هنگامی که برای طلب دانش به بغداد آمده بود ـ نزد او در محله باب خراسان دانش آموخت و همو بود که شیخ مفید را برای کسب دانش راهی درس علی بن عیسی رمّانی کرد.۹ در

1.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۶۸؛ خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۳، ص۲۳۳.

2.. علامه امینی، الغدیر، ج۴، ص۲۸ و ۲۹.

3.. نجاشی، رجال، ص۳۸۲.

4.. ر.ک: شیخ طوسی، الفهرست، ص۳۹۰.

5.. همان، ص۴۷۳.

6.. از عنوان این کتاب دانسته می‏شود که او مانند نوبختیان، انسان را غیر از این جسم می‏دانست.

7.. نجاشی، همان، ص۴۲۲.

8.. شیخ طوسی، همان.

9.. ابن ادریس، مستطرفات السرائر، ص۶۴۸.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
236

شاگردان بنونوبخت

از آنجا ‏که از اندیشه‏های شاگردان بنونوبخت گزارشی در دست نداریم، نمی‏توان میزان اثر‏گزاری نوبختیان بر آنان را بررسی کرد، اما برخی گزارش‏ها به‏اجمال نشان می‏دهند که شاگردان بنونوبخت و پیروان آنان در اندیشه‏های کلامی پیرو آنها بوده‏اند. شیخ مفید در بیان برخی از آرای بنونوبخت می‏گوید: در این تفکر کسانی که پیرو نوبختیان و رهرو آنان‌اند هم‏رأی ایشان هستند.۱ ابن ندیم در بیان احوالات ابوجعفر نوبختی او را در اندیشه‏های کلامی پیرو برادرش ابوسهل می‏داند.۲ بنابر این گزارش‌ها، متکلمانی بوده‏اند که در پی ارتباط با بنونوبخت منهج و آرای کلامی آنان را برگزیده و آن را انتقال داده‏اند.

هرچند نامی از شاگردان ابومحمد در دست نیست، در برخی منابع به شاگردان ابوسهل در علم کلام اشاره‏ شده است؛ افراد ذیل از جمله شاگردان او به‏شمار می‏آیند:

ابوالحسین علی بن عبداﷲ بن وصیف الناشی الأصغر۳ (۲۷۱ ـ ۳۶۵):۴ ناشی اصغر شاعری چیره‏دست بود و اشعار بسیاری در مدح اهل بیت علیهم السلام سرود. او در علم کلام و جدل قوی بود و در موضوع امامت مناظرات قوی و نیکویی با مخالفان انجام می‏داد. ناشی اصغر جدل و مناظره‏هاى خود را به هزل‏هاى نمکین مى‏آمیخت و بدین وسیله خصم خود را شرمنده می‏کرد. او از میان خلفای عباسی مقتدر، قاهر و راضی را درک کرده است. وی مناظراتی با اشعری و علی بن عیسی رمانی داشت که آنها را مغلوب کرد. مختصری از مناظرات او با این متکلمان نقل شده که نشان‏دهنده قدرت او در علم کلام است. مناظره‏ای از او با اشعری و جبرگرای دیگری ـ که نامش ذکر نشده ـ در موضوع «خلق افعال» نقل شده است که ناشی اصغر در آن، انتساب فعل انسان به خدا را مردود می‏دانست.۵ هرچند وی بغدادی بود، در مصر ساکن شد۶ و بنابر برخی گزارش‏ها، در نهایت به دست مخالفان به شهادت رسید.۷ ناشی اصغر علم کلام را از ابوسهل فرا گرفت.۸ او از استادان شیخ مفید و از مشایخ

1.. همان، ص۶۶.

2.. ابن ندیم، الفهرست، ص۲۲۵.

3.. او از متکلمان امامیه بود و دربارۀ امامت کتابی نوشته است و در فقه بنابر مذهب ظاهریه حکم می‏کرد (نجاشی، الرجال النجاشی، ص ۲۷۱؛ طوسی، الفهرست، ص ۲۶۸؛ ابن داوود، کتاب الرجال، ص ۲۶۳).

4.. ابن حجر، لسان المیزان، ص۲۳۷-۲۴۰.

5.. یاقوت حموی، معجم الأدبا، ج۴، ص۱۷۸۴-۱۷۸۷.

6.. ابن ماکولا، اکمال الکمال، ج۷، ص۳۷۱.

7.. آقا بزرگ تهرانی، الذریعه، ج۲، ص۳۳۱.

8.. ابن ندیم، الفهرست، ص۲۲۵؛ ابن خلکان، وفیات الأعیان، ج۳، ص۳۶۹؛ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۲۶، ص۳۴۳.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39290
صفحه از 657
پرینت  ارسال به