آن امام بزرگوار به شهادت رسید و در هنگام شهادت امام حسن عسکری علیه السلام بیست و سه سال داشت، اما از روابط او با این دو امام اطلاعات چندانی در دست نیست؛ تنها روایتی از او نقل شده که در هنگام شهادت امام عسکری علیه السلام بر بالین آن حضرت حاضر بوده و در آن مجلس امام زمان (عج) را زیارت کرده است.۱ در این میان گاه معتزله او را از متکلمان معتزلی به حساب آورده،۲ و برخی او را از وجوه متکلمان معتزلی دانستهاند.۳ جالب اینکه برخی نیز او را از غلات شیعه شمردهاند.۴
از آنجا که او در علوم مختلفی از جمله علم کلام تألیفات فراوانی دارد۵ وی را از نویسندگان بزرگ شیعه دانستهاند.۶ از دیگر متکلمان برجسته خاندان نوبختی در دوران غیبت صغرا، ابومحمد حسن بن موسی ـ خواهرزاده ابو سهل نوبختی ـ است. او معاصر دایی خود، ابوسهل، بود و همچون او از متکلمان برجسته نوبختی به شمار میآید. هرچند صبغه فلسفی آثار او پررنگتر از آثار ابوسهل است، بیشک در علم کلام نیز تبحر داشته است؛ از این رو، او را فیلسوف و متکلمی فرهیخته دانستهاند.۷ ابن مرتضی پس از اینکه نام او را در طبقه نهم معتزله ذکر میکند، جایگاه او را در شناخت مذاهب کلامی ویژه و برتر از دیگران میداند.۸
وی افزون بر فلسفه و کلام، در ادب،۹ نجوم، اصول فقه، تاریخ و علوم اوائل (فلسفه) تخصص داشت و در این علوم کتابهایی نگاشته که دانشمندان پس از او از آنها بهره بردهاند.۱۰ سید بن طاووس او را با تعبیر «قدوة» در علم نجوم معرفی میکند۱۱ و خطیب بغدادی او را از فضلای شیعه برمیشمارد.۱۲ همچنین با دقت در آثار به جا مانده از ابومحمد، از جمله کتاب الآراء و الدیانات درمییابیم که او از آرای کلامی گروههای مختلف آگاهی کامل داشته و بر اندیشههای فرقههای
1.. شیخ طوسی، الغیبه، ص۲۷۲.
2.. قاضی عبدالجبار، طبقات المعتزله، ص۳۲۱.
3.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۵، ص۳۲۸.
4.. ابن حجر، لسان المیزان، ج۱، ص۴۲۴.
5.. ابن ندیم، الفهرست، ص۲۲۵؛ نجاشی، همان، ص۳۱ و ۳۲؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۳۲ و ۳۳.
6.. ذهبی، همان.
7.. ابن ندیم، همان.
8.. ابن مرتضی، طبقات المعتزله، ص۱۰۴.
9.. مرزبانی، الموشح، ص۹۶.
10.. آقا بزرگ تهرانی، الذریعه، ج۱، ص۳۴ و ۳۵.
11.. ابن طاووس، فرج المهموم، ص۱۲۱.
12.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۶، ص۳۷۷.