217
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

اسلامی و فیلسوفان اشراف کامل داشته است و به‌خوبی با ادیان مختلف و اندیشه‏هایشان آشنا بوده است؛ تا جایی که قاضی عبدالجبار معتزلی در وصف او می‏گوید: «آنچه ابومحمد در علم آرا و دیانات نقل کرده مورد وثوق است»۱ و او را دانشمندی بزرگ در این علوم می‏داند.۲ در حلقه بحث‏های علمی که در منزل او برگزار می‏شد، دانشمندانی که او در مقابل آنان بسیار جوان‏تر بود، شرکت می‏کردند.۳ همچنین در کتب رجالی او را با الفاظی چون ثقه، امامی و حسن‏الاعتقاد ستوده‏اند۴ و با توجه به کلام نجاشی۵ می‏توان حسن بن موسی را از مشایخ با واسطه نجاشی به شمار آورد.۶

ابن داوود حلی او را از بزرگان امامیه و فقیه دانسته۷ که احتمالاً تصحیف ثقه است.۸ ذهبی از او با عنوان «علامة ذوالفنون» و «متفلسف» یاد کرده است.۹ ابومحمد کتاب‏های بسیاری را گرد‏آوری و به خط خود از آنها نسخه‏برداری می‏کرده است.۱۰ افزون بر این، او بیش از چهل کتاب در موضوعات مختلف نگاشته است.۱۱

البته، افزون بر این دو متکلم ـ در میان متکلمان برجسته نوبختی ـ می‏توان از ابواسحاق ابراهیم نوبختی صاحب الیاقوت نیز نام برد که محققان، دوران حیات او را متأخر از ابو سهل (نیمه دوم سده چهارم۱۲ یا بسیار متأخر‏تر از آن، یعنی یکی دو سده پس از آن تاریخ) دانسته‏اند۱۳ و از آنجا که او تفاوت‏هایی با پیشینیان خود در اندیشه‏های کلامی دارد و از نظر زمانی نیز بسیار متأخر از ابوسهل و ابومحمد است، از دایره تحقیق ما خارج است.

1.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج‏۵، ص۹.

2.. همو، شرح اصول الخمسه، ص۱۹۵.

3.. ابن ندیم، الفهرست، ص۲۲۵.

4.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۲۱.

5.. نجاشی، رجال، ص۶۳.

6.. کلباسی، الرسائل الرجالیه، ص۲۴۸.

7.. ابن داوود، کتاب الرجال، ص۷۸.

8.. کلبرگ، کتابخانۀ سید بن طاووس، ص۴۹۸.

9.. ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۱۵، ص۳۲۶.

10.. ابن ندیم، همان؛ شیخ طوسی، همان.

11.. ابن ندیم، الفهرست، ص۲۲۵؛ نجاشی، رجال، ص۶۳؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۲۱.

12.. اقبال، خاندان نوبختی، ص۱۶۸.

13.. مادلونگ، مکتب‏ها و فرقه‏های اسلامی در سده‏های میانی، ص۱۵۳ و ۱۵۴.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
216

آن امام بزرگوار به شهادت رسید و در هنگام شهادت امام حسن عسکری علیه السلام بیست و سه سال داشت، اما از روابط او با این دو امام اطلاعات چندانی در دست نیست؛ تنها روایتی از او نقل شده که در هنگام شهادت امام عسکری علیه السلام بر بالین آن حضرت حاضر بوده و در آن مجلس امام زمان (عج) را زیارت کرده است.۱ در این میان گاه معتزله او را از متکلمان معتزلی به حساب آورده،۲ و برخی او را از وجوه متکلمان معتزلی دانسته‏اند.۳ جالب اینکه برخی نیز او را از غلات شیعه شمرده‏اند.۴

از آنجا که او در علوم مختلفی از جمله علم کلام تألیفات فراوانی دارد۵ وی را از نویسندگان بزرگ شیعه دانسته‏اند.۶ از دیگر متکلمان برجسته خاندان نوبختی در دوران غیبت صغرا، ابومحمد حسن بن موسی ـ خواهرزاده ابو سهل نوبختی ـ است. او معاصر دایی خود، ابوسهل، بود و همچون او از متکلمان برجسته نوبختی به شمار می‏آید. هرچند صبغه فلسفی آثار او پررنگ‏تر از آثار ابوسهل است، بی‏شک در علم کلام نیز تبحر داشته است؛ از این ‏رو، او را فیلسوف و متکلمی فرهیخته دانسته‏اند.۷ ابن مرتضی پس از اینکه نام او را در طبقه نهم معتزله ذکر می‏کند، جایگاه او را در شناخت مذاهب کلامی ویژه و برتر از دیگران می‏داند.۸

وی افزون بر فلسفه و کلام، در ادب،۹ نجوم، اصول فقه، تاریخ و علوم اوائل (فلسفه) تخصص داشت و در این علوم کتاب‏هایی نگاشته که دانشمندان پس از او از آنها بهره برده‏اند.۱۰ سید بن طاووس او را با تعبیر «قدوة» در علم نجوم معرفی می‏کند۱۱ و خطیب بغدادی او را از فضلای شیعه برمی‏شمارد.۱۲ همچنین با دقت در آثار به‏ جا مانده از ابومحمد، از جمله کتاب الآراء و الدیانات درمی‏یابیم که او از آرای کلامی گروه‏های مختلف آگاهی کامل داشته و بر اندیشه‏های فرقه‏های

1.. شیخ طوسی، الغیبه، ص۲۷۲.

2.. قاضی عبدالجبار، طبقات المعتزله، ص۳۲۱.

3.. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۱۵، ص۳۲۸.

4.. ابن حجر، لسان المیزان، ج۱، ص۴۲۴.

5.. ابن ندیم، الفهرست، ص۲۲۵؛ نجاشی، همان، ص۳۱ و ۳۲؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۳۲ و ۳۳.

6.. ذهبی، همان.

7.. ابن ندیم، همان.

8.. ابن مرتضی، طبقات المعتزله، ص۱۰۴.

9.. مرزبانی، الموشح، ص۹۶.

10.. آقا بزرگ تهرانی، الذریعه، ج۱، ص۳۴ و ۳۵.

11.. ابن ‏طاووس، فرج المهموم، ص۱۲۱.

12.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۶، ص۳۷۷.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39431
صفحه از 657
پرینت  ارسال به