فی تحقیق الدلالة؛ ۲۸. مختصر فی الارکان الاربعة؛ ۲۹. تناقض احکام مذاهب الفاسدة (نجاشی فقط به محتوای مخدوش این اثر تصریح میکند)؛ ۳۰. الاصول فی تحقیق المقالات؛ ۳۱. تحقیق ما الفه البلخی من المقالات؛ ۳۲. تثبیت نبوة الانبیاء؛ ۳۳. البدع المحدثة۱ (که یگانه اثر باقیمانده کوفی به شمار میآید و اکنون به نام الاستغاثة فی بدع الثلاثة مشهور است).۲
۹. ابواسحاق الکاتب
ابراهیم بن ابیحفص از اصحاب امام عسکری علیه السلام به شمار میرود.۳ ابن حجر به نقل از طوسی درباره او مینویسد: «... کان مقبول القول ما رأیت اعقل منه و لا أحسن من حدیثه».۴ باوجود این سخنان تمجیدآمیز در مصادر روایی هیچ حدیثی از او دیده نشده و حتی طوسی نام او را در رجال خود ذکر نکرده است.
ابواسحاق کتابهایی نوشت.۵ که فهرستنگاران فقط از یک کتاب او سخن به میان میآورند. نجاشی آن اثر را به اسم کتاب الرد علی الغالیة و ابیالخطاب۶ و طوسی آن را به نام کتاب الرد الغالیة و ابیالخطاب و اصحابه ذکر میکند.۷
۱۰. ابوالفتح دلفی
هلال بن ابراهیم دلفی از نویسندگان امامیه است که در زمینه مباحث کلامی تألیف دارد. از محل سکونت و مدت زندگی وی اطلاعاتی در دست نیست. نجاشی وی را محدثی ثقه معرفی میکند.۸
رجالشناسان او را در ردیف کسانی همچون ابراهیم بن اسحاق احمری (زنده ۲۶۹ق) جای دادهاند.۹ از این رو، میتوان دریافت وی در عصر غیبت صغرا زندگی میکرده است.
نجاشی فقط یک اثر به دلفی نسبت میدهد که آن کتاب الرد علی من رد آثار الرسول و اعتمد
1.. نجاشی، رجال، ص۲۶۵و۲۶۶.
2.. تهرانی، همان، ج۲، ص۲۸.
3.. طوسی، فهرست، ص۴۰؛ نجاشی، همان، ص۱۹.
4.. ابن حجر، لسان المیزان، ج۱، ص۴۹.
5.. طوسی، فهرست، ص۴۰.
6.. نجاشی، رجال، ص۱۹.
7.. طوسی، همان.
8.. نجاشی، رجال، ص۴۴۰.
9.. بروجردی، طرائف المقال، ج۱، ص۲۶۴.