203
جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد

۴. ابوالعزاقر شلَمغانی

محمد بن علی شلمغانی زمانی از علمای مشهور امامیه محسوب می‏‏‏‏‏‏شد،۱ اما در دوران غیبت صغرا در بغداد با حسین بن روح نوبختی نایب سوم اختلاف پیدا کرد؛۲ لذا بسیاری از شیعیان او را طرد و نکوهش کردند.۳ برخی گفته‏‏‏اند او ادعاهای باطلی نیز طرح ‏‏‏‏‏‏کرده است که این امر سبب شد در سال ۳۲۳ به دست خلیفه عباسی کشته شود.۴

شلمغانی در دوران سلامت عقیده روایاتی نقل و کتاب‏هایی نیز تألیف کرد۵ که مورد اقبال جامعه امامیه قرار گرفت، به‏گونه‏‏‏ای که کتاب‏های او در بسیاری از منازل شیعیان یافت می‏‏‏‏شد؛۶ به‌ویژه کتاب فقهی التکلیف او که تأیید حسین بن روح را به همراه داشت۷ و حتی مدت‏ها پس از مرگ شلمغانی در دوران سید مرتضی درباره عمل به محتوای این اثر گفت‏‏‏و‏‏‏گو بوده است.۸ روایات او درباره موضوعاتی چون عالم ذر۹و فضایل امامان۱۰ در منابع روایی یافت می‏‏‏‏‏‏شود.

نجاشی شانزده اثر برای شلمغانی برمی‏شمارد که برخی از آنها درباره اعتقادات است: ۱. البرهان و التوحید؛ ۲. ماهیة العصمة؛ ۳. البدا و المشیئة؛ ۴. الامامة الکبیر؛

1.. ابن ‏ندیم، فهرست، ص۲۲۵.

2.. نجاشی، رجال، ص۳۷۸.

3.. طوسی، الغیبه، ص۳۹۱.

4.. نجاشی، همان؛ ذهبی، سیرالاعلام النبلاء، ج۱۴، ص۵۶۷.

5.. ابن ‏شهرآشوب، معالم العلماء، ص۱۳۹.

6.. طوسی، همان، ص۳۸۹.

7.. همان، ص۴۰۹.

8.. مرتضی، رسائل، ج۱، ص۲۷۹.

9.. حلی، مختصر بصائر الدرجات، ص۱۶۱.

10.. طبری، دلائل الامامه، ص۱۸۹، ۲۹۶، ۳۲۶ و ۴۰۱.


جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
202

۳. سمّان همدانی

محمد بن موسی بن عیسی معروف به سمّان همدانی از جمله عالمان امامیه به شمار می‏‏‏‏رود که در زمینه برخی از مسائل کلامی تألیف داشته است. او از راویانی عراقی مانند محمد بن عیسی بن عبید و ابن ابی‏‏‏الخطاب (م۲۶۲) روایت نقل می‏‏‏‏کند و راویانی عمدتاً قمی چون احمد بن ابی‏‏‏عبداﷲ برقی (م۲۸۰) از او حدیث فرا گرفته‏‏‏اند.۱ وی همدانی‌تبار بوده است،۲ ولی محل سکونتش معلوم نیست. با توجه به زندگانی مشایخ و شاگردانش می‏‏‏‏توان گفت او در آستانه غیبت صغرا و در عراق می‏‏‏‏زیسته است.

محدثان و رجال‏‏‏شناسان، سمّان همدانی را به سبب غلو فردی ضعیف معرفی می‏‏‏‏نمایند و همچنین او را به وضع حدیث۳ و اصول۴ متهم می‏‏‏‏کنند؛ در حالی‏‏‏که وی در رد غلو و غالیان به نقل روایت۵ و تألیف کتاب دست یازیده است.

هرچند از دیدگاه کلامی سمّان همدانی آگاهی کاملی نداریم، او از تقابل آرای کلامی هشام بن حکم و هشام بن سالم، دو متکلم برجسته شیعه، سخن به میان می‏‏‏‏آورد۶ و به مذمت افکار هشام بن سالم و تأیید اندیشه هشام بن حکم اشاره می‏‏‏‏کند.۷ افزون بر این، او در دفاع از یونس بن عبدالرحمن از شاگردان هشام بن حکم نیز روایت نقل می‏‏کند.۸ از این ‏‏‏رو، او را باید در امتداد خط هشام در عراق قرار داد. به نظر می‏‏‏‏‏‏رسد محمد بن عیسی بن عبید از شاگردان یونس واسطه ارتباطی سمان با جریان کلامی هشام بن حکم بوده است.۹

هرچند طوسی در فهرست اثری برای وی ذکر نمی‏‏‏کند، نجاشی دو کتاب از او نام می‏‏‏‏برد که فقط کتاب الرد علی الغلاة عنوان کلامی دارد.۱۰

1.. زنجانی، الجامع فی الرجال، ج۱، ص۷۹۴ و ۷۹۵.

2.. طوسی، اختیار معرفة ‏الرجال، ج۲، ص۵۶۷.

3.. نجاشی، رجال، ص۳۳۸.

4.. طوسی، فهرست، ص۱۳۰.

5.. همو، اختیار معرفة ‏الرجال، ج۲، ص۸۴۲.

6.. همان، ص۵۶۴ و ۵۶۷.

7.. همان، ص۵۶۷.

8.. همان، ص۷۸۱.

9.. همان.

10.. نجاشی، رجال، ص۳۳۸.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی بغداد
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران، زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39235
صفحه از 657
پرینت  ارسال به