۳. سمّان همدانی
محمد بن موسی بن عیسی معروف به سمّان همدانی از جمله عالمان امامیه به شمار میرود که در زمینه برخی از مسائل کلامی تألیف داشته است. او از راویانی عراقی مانند محمد بن عیسی بن عبید و ابن ابیالخطاب (م۲۶۲) روایت نقل میکند و راویانی عمدتاً قمی چون احمد بن ابیعبداﷲ برقی (م۲۸۰) از او حدیث فرا گرفتهاند.۱ وی همدانیتبار بوده است،۲ ولی محل سکونتش معلوم نیست. با توجه به زندگانی مشایخ و شاگردانش میتوان گفت او در آستانه غیبت صغرا و در عراق میزیسته است.
محدثان و رجالشناسان، سمّان همدانی را به سبب غلو فردی ضعیف معرفی مینمایند و همچنین او را به وضع حدیث۳ و اصول۴ متهم میکنند؛ در حالیکه وی در رد غلو و غالیان به نقل روایت۵ و تألیف کتاب دست یازیده است.
هرچند از دیدگاه کلامی سمّان همدانی آگاهی کاملی نداریم، او از تقابل آرای کلامی هشام بن حکم و هشام بن سالم، دو متکلم برجسته شیعه، سخن به میان میآورد۶ و به مذمت افکار هشام بن سالم و تأیید اندیشه هشام بن حکم اشاره میکند.۷ افزون بر این، او در دفاع از یونس بن عبدالرحمن از شاگردان هشام بن حکم نیز روایت نقل میکند.۸ از این رو، او را باید در امتداد خط هشام در عراق قرار داد. به نظر میرسد محمد بن عیسی بن عبید از شاگردان یونس واسطه ارتباطی سمان با جریان کلامی هشام بن حکم بوده است.۹
هرچند طوسی در فهرست اثری برای وی ذکر نمیکند، نجاشی دو کتاب از او نام میبرد که فقط کتاب الرد علی الغلاة عنوان کلامی دارد.۱۰